Take a fresh look at your lifestyle.

تقویم رویدادهای امروز ۱۰ مهر و وقایع مهم تاریخی این روز

در این صفحه همراه شما هستیم تا در تاریخ قدمی بزنیم و مهمترین رویدادهای تاریخ جهان را بررسی کنیم. وقایع مهمی که در تاریخ 10 مهر مصادف با 2 اکتبر رخ داده اند. اشخاص مشهور و تاثیر گذاری که در 10 مهر به دنیا آمده اند و افرادی مهمی که در تاریخ نامشان پرآوازه بود و در این تاریخ درگذشته اند را بصورت مختصر و مفید بررسی خواهیم نمود.

رویدادهای مهم تاریخی مصادف با امروز 10 مهر

روز جهانی بدون خشونت

روز جهانی بدون خشونت

2 اکتبر یا 10 مهر، سالروز تولد مهاتما گاندی (رهبر کنگره ملی هند) می باشد که در همین راستا، مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای ترویج فرهنگ صلح، تفاهم و دوری از خشونت، از دولت ها و سازمان های غیردولتی و همچنین افراد دعوت کرد تا روز 2 اکتبر(10 مهر) در ایران را به عنوان روز نفی خشونت گرامی بدارند و به این شکل فرهنگ نفی خشونت با آموزش افراد و افزایش آگاهی عمومی، گسترش یابد.

استقلال گینه

سالروز استقلال در گینه 1958

جمهوري خلق گينه در غرب قاره افريقا واقع شده است که اكثر جمعيت اين كشورسیاهپوستان تشکیل می دهند و اکثریت مسلمان و درصدی نیز مسيحي هستند.

از ابتدای قرن 19 گینه، تحت سلطه فرانسه قرار گرفت و با رسمی شدن این استعمار، به نام گينه فرانسه تغيير پیدا کرد. استعمار فرانسویان تا بعد از جنگ دوم جهاني نیز ادامه داشت. با تاسیس حزب دموكرات گينه به رهبري احمد سكوتوره، مبارزات مردمي برای بدست آوردن استقلال آغاز شد. به این ترتیب گینه به تدریج در امور داخلی، خود مختار شد و سپس با انجام رفراندوم از سلطه فرانسه خارج شد و سرانجام در تاریخ 2 اکتبر(10 مهر) استقلال گینه اعلام شد.

فتح بیت المقدس بدست صلاح الدین ایوبی

فتح بیت المقدس بدست مسلمانان 1187

بیت المقدس، یکی از مهم ترین بناهای مذهبی جهان است که مورد توجه تمامی ادیان بوده است و همواره برای مالکیت یافتن بر این منطقه درگیری های سیاسی و نظامی وجود داشته است.

بیت المقدس، در دوره های طولانی در اختیار مسیحیان بود تا اینکه صلاح الدین ایوبی، بعد از فرماندهی جنگ‌های مختلف و تصرف نقاط متعدد، به سمت بیت المقدس لشکر کشی کرد و این شهر را مورد تصرف خود قرار داد. در این درگیری والی بیت المقدس «بالیان»، از صلاح الدین تقاضای امان داشت که با موافقت صلاح الدین، بیت المقدس در 2 اکتبر( 10 مهر)، بدون خونریزی به دست مسلمانان فتح شد.

آیت اله خامنه ای

انتخاب سید علی خامنه ای به عنوان رئیس جمهور در سومین دوره انتخابات 1360

در تاریخ 10 مهر(2 اکتبر) سال 1360، سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار شد. در این دوره حکومت ایران با بحران‌های شدید سیاسی و امنیتی (جنگ با عراق)  همراه بود.

این انتخابات که با میزان مشارکت حدود ۷۵٪ مردم برگزار شد به انتخاب سید علی خامنه ای منجر شد که ۹۵٪ از آراء را به خود اختصاص داده بود و این درصد تا کنون بالاترین نسبت در تمامی انتخابات ریاست جمهوری ایران بوده است.

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 10مهر

مهاتما گاندی

تولد ماهاتما گاندی، رهبر جنبش استقلال هند 1869

مهانداس کارامچاند گاندی (Mohandas Karamchand Gandhi) رهبر سیاسی و معنوی هندی‌ها بود که در تاریخ 10 مهر(2اکتبر) به دنیا آمد.

گاندی رهبری ملت هند را در راه آزادی از سلطه بریتانیا به عهده داشت. گاندی همواره مخالف ترور و خشونت برای رسیدن به مقاصد بود و از همان ابتدا که رهبری کنگره ملی هند را عهده دار شد، به عنوان نمادی ملی شناخته شد و همواره با القاب مهاتما یا روح بزرگ از او یاد می شود. گاندی یکی از بزرگ‌ترین رهبران تاریخ بود که مردم هند از او با عنوان پدر ملت یاد می‌کنند. روز 10 مهر مصادف با تولد گاندی در هند به عنوان یک روز تعطیل ملی است.

فلسفهٔ بی‌خشونتی گاندی، در سراسر جهان بسیاری از جنبش‌های مقاومت بدون خشونت را تحت تاثیر قرار داده است.

مجموعه عکس های جدید پریانکا چوپرا، بازیگر زیبای هندی

گراهام گرین

تولد هنری گراهام گرین، نویسنده داستان های کوتاه انگلیسی 1904

هنری گراهام گرین (Henry Graham Greene) رمان‌نویس، نمایشنامه‌نویس، منتقد ادبی و سینمایی و نویسندهٔ پرکار داستان‌های کوتاه بود که در 10 مهر(2 اکتبر) سال 1904 در انگلیس به دنیا آمد. او تحصیلات خود را در آکسفورد ادامه داد.

گرین نابغه ای بود که در شاخه های مختلف فعالیت داشت و در همه شاخه ها نیز به موفقیت دست یافت. علاقه او به نمایش نامه نویسی موجب شد تا به نوشتن نمایشنامه مشغول شود و آثارش به طرز شگفت انگیزی با استقبال مردم روبرو شد. اثر پایان رابطه از او یکی از آثاری است که در لیست صد کتاب برتر تاریخ قرار دارد.

یکی از بزرگترین منسب های حوزه ی فرهنگ در دنیا به گرین تعلق یافته است.

سعید عزت اللهی

تولد سعید عزت الهی، فوتبالیست ایرانی 1375

سعید عزت اللهی آفاق، فوتبالیست ایرانی متولد 10 مهر 1375 در خانواده ای ورزشی در بندر انزلی می باشد که فوتبال را در سن ۱۲ سالگی و از باشگاه شهرداری بندر انزلی آغاز کرد.

عزت اللهی در تیم‌های باشگاهی ملوان، اتلتیکو مادرید، روستوف و… حضور داشته است، تا اینکه در سال ۹۴ از سوی کارلوس کیروش به تیم ملی ایران دعوت شد و در ۲۵ بازی برای تیم ملی ایران بازی کرد و یک گل نیز به ثمر رساند.

کسب عنوان بهترین بازیکن رقابتهای تورنمنت جام ریاست جمهوری قزاقستان، در این رقابتها تیم ایران صاحب جایزه 10 هزار دلاری و یک کاپ زیبا شد. سعید عزت اللهی در رقابتهای جام جهانی کوچک در روسیه، در بازی مقابل فنلاند به عنوان بهترین بازیکن میدان انتخاب شد، همچنین کاپ بازیکن پدیده لیگ برتر سال 91–92 را نیز از آن خود کرده است.

عکس های زیبا از کیک تولد پسرانه فوتبالی

ویلیام رمزی

تولد ویلیام رمزی، شیمیدان برنده جایزه نوبل شیمی 1852

سر ویلیام رمزی (Sir William Ramsay)، شیمی‌دان اسکاتلندی بود که در ۲اکتبر۱۸۵۲ برابر با 10 مهر، در گلاسکو اسکاتلند متولد شد. خانواده‌ی او در علم و دانش حضور پررنگی داشتند. انجمن شیمی گلاسکو در اسکاتلند، توسط پدر بزرگ ویلیام تأسیس شده بود و بیشتر اقوام ویلیام افراد سرشناس و تحصیل کرده ای بودند.

در سال ۱۹۰۴ با کشف آرگون به‌ عنوان گازی کامل در هوا، جایزه نوبل شیمی را دریافت کرد و پس از این کشف، تحقیقات خود را درباره‌ی گازهای مشابه آرگون گسترش داد و با کشف هلیوم، نئون، کریپتون و زنون، بخش جدیدی را به جدول تناوبی عناصر اضافه کرد.

رمزی علاوه بر کشف گازهای بی‌اثر، اقدام به ایزوله‌کردن آن‌ها کرد و با فعال کردن جریان برق در یکی از این گازها اولین لامپ نئونی جهان را کشف کرد.

افراد مشهوری که در تاریخ 10 مهر، از دنیا رفتند

راک هادسن

درگذشت راک هادسون، بازیگر آمریکایی 1985

راک هادسون (Rock Hudson) از چهره‌های محبوب بازیگری هالیوود در دههٔ پنجاه و شصت بود. او در اواخر جنگ جهانی دوم به نیروی دریایی آمریکا پیوست و بعد از آن برای مدتی به عنوان واسطه کاری مشغول بود. راک هادسون با شرکت در کلاس های بازیگری، اولین فیلمش Air Cadet را در سن ۲۳ سالگی بازی کرد.

بازی در فیلم Magnificent Obsession از او ستاره ایی رمانتیک ساخت و با حضور در فیلم غول، نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد در مراسم اسکار شد.

هادسون محبوبیتش را در قالب فیلم های کمدی ادامه داد که از مشهور ترین آنها سه گانه ی کمدیش با دوریس دی و تونی راندال رامی توان نام برد. راک هادسون در 10 مهر(2 اکتبر) سال ۱۹۸۵ در اثر بیماری ایدز در گذشت.

ماکس بروخ

درگذشت ماکس بروخ، آهنگساز آلمانی 1920

ماکس کریستیان فریدریش بروخ ( Max Christian Friedrich Bruch) آهنگ‌ساز آلمانی و خالق بیش از ۲۰۰ اثر بود که در کلن آلمان پرورش یافت و تحصیلات موسیقی خود را نزد پیانیست آلمانی، فردیناند هیلرآموخت.

او سال‌ها استاد موسیقی بود و مدت کوتاهی نیز در لیورپول به تدریس مشغول بود. در آکادمی برلین نیز به تدریس آهنگ‌سازی می پرداخت.
کنسرتو ویولن شماره ۱ او یکی از محبوب‌ترین کنسرتوهای دورهٔ رمانتیک است. قطعهٔ کول نیدری برای ویولن‌سل و ارکستر از آثار معروف او بود که از یکی از دعاهای عبری برگرفته شده است و موجب شد تا عده ای او را یهودی بدانند.

دانلود کنید: آهنگ های بی کلام خارجی غمگین از معروفترین آهنگسازان دنیا

مارسل دوشان

درگذشت مارسل دوشان، نقاش و مجسمه ساز فرانسوی 1968

ارسل دوشان (Marcel Duchamp) نقاش و مجسمه‌ساز فرانسوی بود که بیشتر آثارش در زمینه سبک‌های دادائیسم و سوررئالیسم بود. آثار دوشان در گسترش هنر غرب پس از جنگ جهانی اول تأثیرگذار بود.

اولین فعالیت جدی هنری او نقاشی‌هایی با آبرنگ بود. کارهای اولیه او به سبک پست امپرسیونیسم بود اما بعدها به عنوان تاثیرگذارترین هنرمند مکتب دادا شناخته شد که هدف اصلی هنرمندان این مکتب برهم ریختن معیارهای متداول زیبایی شناسی و هنری جاافتاده بود.

اثر معروف مارسل با نام “برهنه از پله پایین می آید” او را به اوج شهرت رساند. این نقاش معروف سرانجام در 2 اکتبر(10 مهر) 1968 درگذشت.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.