Take a fresh look at your lifestyle.

تقویم رویدادهای امروز ۱۱ مهر و وقایع مهم تاریخی این روز

در این صفحه همراه شما هستیم تا در تاریخ قدمی بزنیم و مهمترین رویدادهای تاریخ جهان را بررسی کنیم. وقایع مهمی که در تاریخ 11 مهر مصادف با 3 اکتبر رخ داده اند. اشخاص مشهور و تاثیر گذاری که در 11 مهر به دنیا آمده اند و افرادی مهمی که در تاریخ نامشان پرآوازه بود و در این تاریخ درگذشته اند را بصورت مختصر و مفید بررسی خواهیم نمود.

رویدادهای مهم تاریخی مصادف با امروز 11 مهر

آغاز سلطنت داریوش هخامنشی

سالروز آغاز سلطنت داریوش هخامنشی 522 پیش از میلاد

داريوش هخامنشي از بزرگان ایران زمین بود که در 11 مهر سال 522 پيش از ميلاد، برابر با 3 اکتبر، به عنوان شاه ايران بر تخت نشست.

در دوران حكومت 36 ساله داريوش بزرگ، قلمرو ايران در همه نقاط گسترش یافت. از اقدامات مهم او ايجاد آبراهي ميان درياي سرخ و رود نيل بود كه راه ارتباط خليج فارس و درياي مديترانه بود. ساخت تخت جمشيد نیز در زمان داریوش و به دستور او انجام شد. ضرب سكه از طلا و نقره، در سال 515 پبش از ميلاد ابتكار مهم داريوش اول بود. تاسيس پستخانه، دادگاه، كودكستان و دبستان و وضع قوانين و تعرفه مالياتي و همچنین ايجاد يك نيروي دريايي در خليج فارس، همگی از كارهاي داريوش بزرگ به شمار مي آيد.

در كتيبه هايي كه از داریوش باقي مانده با ستايش اهورا مزدا (خدا)، پادشاهی و سلطنت خود را از عنايات پروردگار دانسته و از اهورا مزدا خواسته است كه ” ايران زمين ” را از آفت دروغ و بلاي خشكسالي در امان دارد.

استقلال عراق

سالروز استقلال عراق 1932

کشور عراق دارای قلمرو وسیعی است که در همسایگی کشور ایران قرار دارد  و اکثریت جمعیت آن مسلمان می باشند. زبان اصلی مردم عراق عربی است و  شهرهاي مهم اين كشور تاريخي، بصره، موصل، كربلا و نجف می باشد.

 عراق از اواخر جنگ جهاني اول تحت سلطه انگلیس قرار گرفته بود که پس از مدتی با مخالفت سرسختانه و مبارزات استقلال طلبانه روحانيون و مردم عراق روبرو شد که خواستار آزادی و استقلال این کشور بودند.

سرانجام در 11 مهر برابر با 3 اكتبر سال 1932 ، دولت انگلیس ناچار شد، با تشكيل حكومت پادشاهي و بر سر كار آوردن حكومت ملك فيصل اول استقلال اين كشور را بپذيرد.

پرتاب اولین موشک ساخت انسان

پرتاب اولین موشک ساخت انسان به فضا 1942

ارتش آلمان با آغاز جنگ جهانی دوم، امکانات لازم براي ساخت موشك را  در اختیار یکی از کارشناسان موشکهای فضایی آلمان به نام وِرْنِر فون براوْنْ، قرار داد.

ورنر از همان ابتدا به تحقیق در مورد راهیابی به فضا و سفر به کره ماه علاقه مند بود. بنابراین یک جزیره دور افتاده در دریای بالتیک را به عنوان محلی برای تحقیق و آزمایش موشک انتخاب کردند. مدتي بعد، این جزیره به نخستين پايگاه موشكي آلمان تبدیل شد و مكاني شد كه 15 هزار دانشمند آلماني، در 24 ساعت شبانه روز به تحقیق و تكميل موشك می پرداختند.

سرانجام در 3 اکتبر(11مهر) 1942، اولین موشک ساخته شده به دست انسان به فضا فرستاده شد که فاصله 180 كيلومتر را بر فراز درياي بالتيك با موفقيت پيمود و سپس به زمين سقوط كرد. اين موشك به 04- A معروف شد.

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 11مهر

زلاتان ابراهیموویچ

تولد زلاتان ابراهیموویچ، فوتبالیست سوئدی 1981

زلاتان اِبراهیموویچ (Zlatan Ibrahimović) فوتبالیست سوئدی است که در 3 اکتبر(11 مهر) به دنیا آمد. زلاتان در بهترین تیم‌های باشگاهی جهان از جمله یوونتوس، اینترمیلان، بارسلونا، آث میلان و منچستر یونایتد و همچنین تیم ملی سوئد حضور داشته است.

او فوتبال حرفه‌ای را در باشگاه مالمو آغاز کرد و سپس به تیم آژاکس آمستردام ملحق شدو بازی درخشان او در این تیم مورد توجه قرار گرفت و به‌ عنوان یکی از مهاجمان آینده‌دار اروپا شناخته شد. در سال ۲۰۰۹ ابراهیموویچ به عنوان گرانترین فوتبالیست جهان به بارسلونا پیوست.

در کارنامه زلاتان بیش از ۵۰۰ گل باشگاهی و ملی ثبت شده است. او بهترین بازیکن فوتبال سوئد و از بهترین گلزنان نسل خود محسوب می شود.

گوئن استفانی

تولد گوئن استفانی، خواننده پاپ و طراح مد آمریکایی 1969

گوئن رنی استفانی ( Gwen Renée Stefani) خواننده پاپ و طراح مد آمریکایی است که در 3 اکتبر(11 مهر) 1969 متولد شد. گوئن استفانی از بستگان دور مدونا می باشد. اسـتفانی خوانندگی را از سال 2004 آغاز كرد و با فعالیت در گروه نو داوت به شهرت رسید.
استفانی علاوه بر فعالیت و اجرا در مجموعه نو داوت، به انتشار آلبوم های تکی نیز پرداخته است. انتشار نخستین آلبوم تکی او در سال 2004 با نام عشق، فرشته، موسیقی، بچه با استقبال گسترده روبرو شد و فروش قابل توجهی داشت. استفانی تاکنون برندهٔ ۳ جایزه گرمی شده‌ است.

استفانی علاوه بر خوانندگی، صاحب خط تـولیـــد پوشاك و كیف با مارك L.A.M.B می باشد.

لیست بهترین آهنگ های خارجی 2019

عادل فردوسی پور

تولد عادل فردوسی پور، مجری و گزارشگر فوتبال 1353

11 مهر(3 اکتبر) تولد عادل فردوسی‌ پور، گزارشگر فوتبال، تهیه‌کننده، مجری تلویزیونی، مترجم و مدرس دانشگاه صنعتی شریف می باشد. عادل در سال 1353 در شهر یزد متولد شد و اصالت او به شهر رفسنجان می رسد.

او از کودکی به فوتبال علاقه مند بود اما این علاقه او را تحصیل دور نکرد و تحصیلات خود را تا مقطع دکتری ادامه داد. او همچنین بنیان‌گذار، مجری و تهیه‌ کنندهٔ برنامهٔ ۹۰ است. در مراسم اهدای توپ طلای فوتبال ایران جایزهٔ بهترین گزارشگر به عادل فردوسی پور اهدا شد.

فردوسی‌پور یکی از محبوب‌ترین چهره‌های اجتماعی در ایران به‌شمار می‌رود. در سال ۲۰۰۹، به دلیل محبوبیت گسترده، به‌عنوان یکی از بیست فرد قدرتمند ایران معرفی شد.

فرانسیس آسیزی

تولد فرانسیس آسیزی، از مقدس ترین شخصیت های مسیحی 1182

فرانسیس آسیزی (Francis of Assisi) از مشهورترین و مقدس‌ترین شخصیت‌های عالم مسیحیت و بنیان‌گذار فرقه فرانسیسکنها در قرون وسطی می‌باشد که در 3 اکتبر(11 مهر) در ایتالیا بدنیا آمد و دوران کودکی خود را در فرانسه گذراند.

او دارای اندیشه‌ای صد در صد عرفانی و روحانی بود و در عین سختگیری، بسیار مهربان و ملایم بود. اندیشه عرفانی فرانسیس بر عالم فلسفه و الهیات تاثیر قابل توجهی داشت. فرانسیس همچنین طبیعت گرا بود و برای طبیعت و هرآنچه که جاندار بود ارزش قائل بود.

فرانسیس  با حکومت روم در مورد عدم کشتار پرندگان منازعه داشت از این جهت لقب حامی طبیعت به او داده شده بود.

بهنام بانی

تولد بهنام بانی، خواننده موسیقی پاپ 1366

بهنام بانی، خواننده ایرانی سبک پاپ است که در 11 مهر (3 اکتبر) سال 1366 به دنیا آمد. این خواننده خوش صدا در سال 95 با انتشار تک آهنگ (علاقه خاص) با همکاری حامد برادران (تنظیم کننده) به شهرت دست یافت.

پدر بهنام بانی نیز به موسیقی گرایش دارد و نوازنده آکاردئون است که یکی از دلایل پیوستن بانی به خوانندگی می باشد. او از كودكى به هنر گرایش داشت و تمرین موسیقی را نزد پدرش آغاز كرد و سپس نزد استادان نامی مانند محمد نوری بصورت حرفه ای به یادگیری موسیقی مشغول شد.

اولین کنسرت بهنام بانی یک رکورد جدید در مارکت موسیقی ایران ایجاد کرد و ۴۱۰۰ بلیت در کمتر از ۱۵ دقیقه به فروش رسید.

افراد مشهوری که در تاریخ 11 مهر، از دنیا رفتند

جنت لی

درگذشت جنت لی، بازیگر آمریکایی 2004

جنت لی، Janet Leigh بازیگر زیبای آمریکایی بود که در رشته موسیقی و روانشناسی تحصیل کرده بود. جنت به دلیل چهره زیبا و منحصر به فردی که داشت نخستین بار توسط یک بازیگر زن Norma Shearer کشف شد و به دنیای بازیگری معرفی شد. او نخستین بازی خود را با حضور در فیلم The Romance of Rosy Ridge آغاز کرد.

از فیلم‌های به یاد ماندنی جنت فیلم هیجان انگیز روانی به کارگردانی آلفرد هیچکاک است که با وجود حضور کوتاه در این فیلم نامزد دریافت جایزه کره طلایی شد. از موفقترین فیلم‌های جنت لی زنان کوچک، فرشتگان در مزرعه و دلقک می باشند.

جنت لی سر انجام در (11 مهر) 3 اکتبر سال۲۰۰۴ در اثر بیماری واسکولیت در سن ۷۷ سالگی درگذشت.

بیوگرافی روبی رز، مدل و بازیگر فیلم جان ویک

گوستاف اشتر زمان

درگذشت گوستاف اشتر زمان، صدر اعظم آلمان و برنده جایزه صلح نوبل 1929

گوستاف اشترزمان (Gustav Stresemann) سیاستمدار آزادی‌ خواه، وزیر خارجه و صدر اعظم آلمان بود.

در سال 1926، همزمان با عضویت دائمی آلمان در شورای امنیت جامعه ملل، اشتر زمان جایزه صلح نوبل را دریافت کرد. او تلاش داشت تا با آمریکا وارد قراردادهای بازرگانی شود و با هربرت هوور وزیر اقتصاد وقت آمریکا روابط دوستانه‌ای برقرار نمود.

سرانجام گوستاف اشترزمان در 11 مهر(3 اکتبر) 1929 بر اثر سکته مغزی در سن ۵۱ سالگی درگذشت.

عمران صلاحی

درگذشت عمران صلاحی، نویسنده و طنز پرداز ایرانی 1385

عمران صلاحی، شاعر، نویسنده، مترجم و طنزپرداز ایرانی بود، او تحصیلات ابتدایی خود را در شهرهای قم، تهران، و تبریز به پایان رساند. نخستین شعر صلاحی در مجلهٔ اطلاعات کودکان درسال ۱۳۴۰ چاپ شد.

عمران صلاحی نوشتن را از مجلهٔ توفیق و در جریان آشنایی با پرویز شاپور،آغاز کرد و با پژوهش در حوزهٔ طنز در سال ۱۳۴۹ کتاب طنزآوران امروز ایران را منتشر کرد که مجموعه‌ای از طنزهای معاصر بود. او آثاری به زبان ترکی آذربایجانی نیز ارائه داده است.

نوشته های او برای مجلات روشنفکری آدینه، دنیای سخن و کارنامه موجب شهرت او شد. نوشته های او با عنوان حالا حکایت ماست که به آقای حکایتی لقب گرفت. عمران صلاحی در۱۱ مهر ماه سال ۱۳۸۵ با احساس درد در قفسه سینه و بستری شدن در بیمارستان ساعاتی بعد درگذشت.

کارل نیلسن

درگذشت کارل نیلسن، آهنگساز دانمارکی 1931

3 اکتبر(11 مهر) مصادف است با سالروز درگذشت ”كارل نیلسن” موسیقیدان و نوازنده (موسیقی كلاسیك) که اصالتی دانماركی داشت.
او نخستین دروس موسیقی را در روستا فرا گرفت. سپس در گروه نوازندگان اودنس مشغول به فعالیت شد. ابتدا دراپرای كپنهاگ به نوازندگی پیانو مشغول شد و در سال ۱۹۱۵ به عنوان رئیس كنسرواتوار انتخاب شد.
ملودی‌های زیبا و جذابیت شخصی این نوازنده  او را به فردی محبوب در اسکاندیناوی تبدیل کرد. او آثار فراموش نشدنی بسیاری دارد اما برخی از فعالیت های او همواره با گذشت زمان در نوع خود بی نظیر هستند.

اپرای سول اوگ داوید، اپرا كمیك‌ ماسكاراد، موسیقی صحنه، اجرای سمفونی های متعدد، كنسرتوهای ویلن و فلوت و كلارینت از جمله فعالیت های این نوازنده مشهور می باشد.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.