Take a fresh look at your lifestyle.

تقویم رویدادهای امروز ۱۷ شهریور و وقایع مهم تاریخی این روز

در این صفحه همراه شما هستیم تا در تاریخ قدمی بزنیم و مهمترین رویدادهای تاریخ جهان را بررسی کنیم. وقایع مهمی که در تاریخ 17 شهریور مصادف با 8سپتامبر رخ داده اند. اشخاص مشهور و تاثیر گذاری که در 17 شهریور به دنیا آمده اند و افرادی مهمی که در تاریخ نامشان پرآوازه بود و در این تاریخ درگذشته اند را بصورت مختصر و مفید بررسی خواهیم نمود.

رویدادهای مهم تاریخی مصادف با امروز 17 شهریور

رویدادهای امروز 17 شهریور: قیام 17 شهریور

قیام 17 شهریور یا جمعه سیاه1357

رویداد 17 شهریور که به جمعه سیاه معروف است، رویدادی تاریخی است که در سال1357 در جریان ناآرامی‌هایی که در نهایت به وقوع انقلاب منجر شد اتفاق افتاد . در جریان این رویداد مخالفین و انقلابیون در محلات جنوبی، خیابان ژاله پیشین (خیابان مجاهدین اسلام کنونی) و میدان ژاله (میدان شهدا کنونی) در تهران، دست به تظاهرات زدند که منجر به سرکوب خونین تظاهرکنندگان توسط نیروهای نظامی ارتش شاهنشاهی ایران شد. و برخی از منابع آن را کشتار 17 شهریور نیز نامیده اند.

بانک ملی ایران

افتتاح بانک ملی ایران1307

در سال 1307 در روز 17 شهریور بانک ملی ایران افتتاح شد. در ابتدای تأسیس بانک علاوه بر شعبه مرکزی دو شعبه در بازار تهران و بندربوشهر داشت. نخستین نمایندگی بانک ملی در خارج از کشور در سال ۱۳۲۷ در هامبورگ تأسیس شد.

بانک ملی ایران بزرگترین بانک خاورمیانه و همچنین جهان اسلام است.این بانک در سال 1395 به عنوان بزرگترین بانک ایران بر پایه میزان دارایی‌ها شناخته شد و همچنین برند بانک ملی ایران در سال ۱۳۹۲ در دهمین جشنواره ملی قهرمانان صنعت ایران به عنوان یکی از ۱۰۰ برند برتر ایران شناخته شد.

موسسه نشر آثار امام خمینی

تاسیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) 1368

مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی که از هنگام بنیان‌ گذاری تا کنون با نظارت فرزندان و نوادگان امام خمینی (ره) اداره می شود به نشر آثار سید روح‌الله خمینی، رهبر انقلاب ایران می‌پردازد. در این مؤسسه فعالیت هایی مانند نگهداری اسناد روح‌الله خمینی، تنظیم و چاپ کتاب‌های او و مقالات مربوط به ایشان انجام می شود و همچنین تمامی کتاب ها و مطالبی که در مورد امام خمینی (ره ) انتشار می شود زیر نظر این موسسه و با تایید این مرکز صورت می گیرد.

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 17شهریور

ریچارد یکم

تولد ریچارد یکم پادشاه انگلیس 1157 هجری شمسی

ریچارد اول در ۸ سپتامبر(17 شهریور) در سال ۱۱۵۷ متولد شد. ریچارد ملقب به شیردل به مدت 10 سال پادشاه انگلستان بود. ریچارد در سومین جنگ صلیبی شرکتی مؤثر داشت و یکی از سرداران صلیبیون علیه صلاح‌الدین ایوبی بود که به شکست انجامید. ریچارد در جریان جنگ صلیبی سوم سه هزار نفر از اسرای مسلمان را در پای دیوارهای عکا و پیش چشم صلاح الدین ایوبی قتل‌عام کرد.

سیاست‌های او که به سلطنت مطلقه معتقد بود، باعث برانگیختن اختلافات شدید بین او و پارلمان‌های انگلیس و اسکاتلند شد که در نهایت به جنگ بین هواداران وی و هواداران پارلمان و شکست چارلز انجامید. چارلز حاضر به پذیرفتن خواسته‌های طرف مقابل و سلطنت مشروطه نشد و پس از محاکمه به اعدام محکوم شد.

پینک

تولد پینک خواننده و بازیگر آمریکایی1979

لیشیا بث مور Alecia Beth Moore که در دنیای موسیقی با نام هنری پینک شناخته می‌ شود، متولد ۸ سپتامبر(17 شهریور) 1979 خواننده، ترانه‌ سرا و بازیگر آمریکایی است. برنده سه جایزه گرمی است و از سال ۱۹۹۷ به شهرت رسید.

پینک خواننده محبوب آمریکایی ها که به عنوان زیباترین زن سال از سوی مجله پیپل انتخاب شده بود. او صاحب دو فرزند می باشد و تا کنون سه با موفق به دریافت جایزه گرمی شده است. این خواننده ۳۸ ساله تجربه مصرف مواد مخدر را نیز داشته و حتی اوردوز نیز کرده بود اما به خودش آمد و اعتیادش را ترک کرد.

مصطفی احمدی روشن

تولد مصطفی احمدی روشن ، دانشمند فیزیک هسته ای ایران 1358

مصطفی احمدی روشن  در ۱۷ شهریور سال ۱۳۵۸ در همدان چشم به جهان گشود. در سال 1381 در رشته مهندسی شیمی موفق به دریافت مدرک کارشناسی شد و در همین رشته در مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل داد و پس از آن وارد مرحله دکترای رشته نانو بیوتکنولوژی شد. در دوران تحصیل در دانشگاه در پروژه ساخت غشاهای پلیمری برای جداسازی گازها که برای اولین بار در کشور انجام شد، همکاری داشت و چندین مقاله به زبان های انگلیسی و فارسی در مجلات معتبر علمی جهان به چاپ رساند.

شهید احمدی روشن هنگام خروج از منزل در ساعت ۸:۳۰ صبح توسط یک موتورسیکلت سوار با چسباندن یک بمب مغناطیسی در خیابان گل نبی تهران (میدان کتابی) ترور شد.

افراد مشهوری که در تاریخ 17 شهریور از دنیا رفتند

فیصل اول

درگذشت فیصل اول نخستین پادشاه عراق 1933

فیصل اول، اولین پادشاه عراق مدرن و بنیان‌گذار سلسله هاشمی عراق بود. ملک فیصل دارای پیوند نزدیک با محمدرضا شاه پهلوی در ایران بود. وی در اثر کودتای ضدسلطنتی عراق به رهبری عبدالکریم قاسم از سلطنت خلع و در سن بیست و سه سالگی کشته شد. پیکر وی پس از اعدام مثله و از وزارت دفاع آویخته شد.

ویلارد لیبای

درگذشت ویلارد لیبای فیزیک دان و شیمی دان آمریکایی، برنده جایزه نوبل شیمی 1980

جایزهٔ نوبل شیمی هر ساله توسط فرهنگستان پادشاهی علوم سوئد به دانشمندان در زمینه‌های مختلف شیمی تعلق می‌گیرد. ویلارد فرانک لیبای (Willard Frank Libby) شیمی‌فیزیک‌دان آمریکایی و برنده جایزه نوبل شیمی سال ۱۹۶۰ است. لیبای برای توسعه روش استفاده از کربن ۱۴ برای تعیین سن در باستان شناسی، زمین‌شناسی، ژئوفیزیک و دیگر شاخه‌های علم موفق به دریافت جایزه نوبل شیمی شد. وی در 17 شهریور مصادف با 8 سپتامبر سال 1980 درگذشت.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.