Take a fresh look at your lifestyle.

تقویم رویدادهای امروز ۱۸ شهریور و وقایع مهم تاریخی این روز

در این صفحه همراه شما هستیم تا در تاریخ قدمی بزنیم و مهمترین رویدادهای تاریخ جهان را بررسی کنیم. وقایع مهمی که در تاریخ 18شهریور مصادف با 9 سپتامبر رخ داده اند. اشخاص مشهور و تاثیر گذاری که در 18 شهریور به دنیا آمده اند و افرادی مهمی که در تاریخ نامشان پرآوازه بود و در این تاریخ درگذشته اند را بصورت مختصر و مفید بررسی خواهیم نمود.

رویدادهای مهم تاریخی مصادف با امروز 18 شهریور

نبرد ماراتون

نبرد ماراتون بین ایران و یونان 490 پیش از میلاد

در 18 شهریور سال ۴۹۰ قبل از میلاد در زمان پادشاهی داریوش بزرگ در محلی به نام دشت ماراتون واقع در یونان بین ارتش ایران و یونان جنگی به وقوع پیوست. این جنگ که یکی از نبردهای بزرگ و مهم دنیای باستان شمرده می شود، نبرد ماراتون نام گرفت.

مسابقه دو ماراتون الهام گرفته از همین جنگ ماراتون می باشد. گفته شده است پس از پیروزی آتن در چنین روزی در جنگ ماراتون یکی از سربازان آتنی با پای پیاده از دشت ماراتون تا شهر آتن را دوید تا خبر پیروزی سپاه یونان بر سپاه ایران را به گوش مردم آتن برساند و اندکی بعد نیز درگذشت. مسابقه دوی ماراتون هر ساله به یاد این سرباز که فیدی پیدیس نام داشت برگزار می شود.

استقلال تاجیکستان

استقلال تاجیکستان 1991

28 سال پیش در 18 شهریور (9 سپتامبر1991) تاجیکستان از شوروی جدا شد و به عنوان یک دولت مستقل به رسمیت شناخته شد. این استقلال برای مقامات کشور تاجیکستان واقعه بزرگ و مهمی محسوب می شود از اینرو هرساله در چنین روزی برای استقلال تاجیکستان جشن باشکوهی برگزار می شود و هر سال به بهانه این جشن مدارس یا کارخانه هایی به دست شخص رئیس جمهوری افتتاح می شود.

برای این جشن برنامه های مختلفی نظیر تئاتر، سرودخوانی با حضور دانشجویان سراسر کشور، برگزار می شود؛ در همین راستا دولت تاجیکستان برنامه های جشن های استقلال را اعلام کرد. این برنامه ها طی ۵ روز از ۸ تا ۱۲ سپتامبر (۱۷ تا ۲۱ شهریور) در سراسر تاجیکستان اجرا خواهند شد.

ترور احمد شاه مسعود

ترور احمد شاه مسعود از مجاهدین و فرماندهان افغانستان 2001

«احمد شاه مسعود» وزیر دفاع سابق افغانستان، یکی از مجاهدین و از فرماندهان نظامی افغانستان در زمان تجاوز شوروی سابق به این کشور بود، که فردی تاثیر گذار در فرماندهی این جنگ ها بود. به نقل از منابع اتحاد شمال افغانستان، آمریکا پیشنهاد همکاری در تجزیه افغانستان را در سفر مسعود به اروپا ارائه کرده بود که با مخالفت این پیشنهاد از سوی مسعود مواجه شد .

خودداری احمد شاه مسعود از همکاری با آمریکا برای تجزیه افغانستان موجب ترور وی توسط سازمان سیا شد. بنابراین در روز ۱۸ شهریور ۱۳۸۰ (نهم سپتامبر ۲۰۰۱)، بر اثر انفجار انتحاری دو تروریست که خود را خبرنگار معرفی کرده بودند، در خواجه بهاءالدین افغانستان کشته شد.

بعدها دولت افغانستان به وی لقب «قهرمان ملی» را اعطا کرد.

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 18شهریور

لئو تولستوی

تولد لئو تولستوی، نویسنده روس 1828

در 18 شهریور سال 1828 لئو تولستوی در خانواده ای ثروتمند و با اصالت در جنوب مسکو چشم به جهان گشود. لئو در همان سنین کودکی پدرو مادرش را از داد و تحت سرپرستی عمه اش قرار گرفت. تولستوی علاقه زیادی به فعالیت های سیاسی و اجتماعی داشت. و همچنین از نویسندگان نامی تاریخ معاصر روسیه شمرده می شود.

تولستوی بسیار ساده زندگی می کرد. وی در زمان حیاتش بسیار محبوب و مشهور بود تا جایی که در روسیه به احترام وی سکه طلای یادبود  ضرب شده است. آنا کارنینا و جنگ و صلح از نوشته های لئو تولستوی جزء بهترین و شناخته شده ترین ادبیات داستانی جهان هستند.

تولد بنیامین

تولد بنیامین بهادری خواننده ایرانی موسیقی پاپ1361

وحید بهادری که با نام بنیامین شناخته شده است در 18 شهریور سال 1361 در خانوانده ای مذهبی متولد شد. بنیامین علاوه بر خوانندگی، آهنگساز و ترانه سرا نیز می باشد. انتشار اولین آلبوم حرفه ای او در سال 1385 سرو صدای زیادی به پا کرد و در لیست خوانندگان محبوب جوانان قرارگرفت. بنیامین همچنین در خارج از ایران به اجرای برنامه های زنده می پردازد.

بنیامین همچنین برای چند تن از خوانندگان مانند ناصر عبداللهی و چند تن از خوانندگان جدیدِ موسیقیِ پاپ ملودی و آهنگ ساخته‌ است. او صدمین کنسرت خود را در مهرماه سال ۱۳۹۲ به‌ صورت رایگان در کنار دریاچهٔ چیتگر تهران برگزار کرد که با استقبال چندین هزار نفر از مخاطبان او همراه شد.

دانلود مداحی بنیامین بهادری

افراد مشهوری که در تاریخ 18شهریور از دنیا رفتند

جلال آل احمد

درگذشت جلال آل اجمد نویسنده و روشنفکر ایرانی 1348

جلال آل‌احمد نویسنده و مترجم ایرانی، همسر سیمین دانشور و پسر عموی آیت اله طالقانی بود. جلال آل اجمد تاثیر بسزایی در ادبیات فارسی داشته است و نویسندگانی مانند نادر ابراهیمی و غلامحسین ساعدی از او تأثیر گرفتند. وی کتاب های زیادی در زمینه های مختلف داستانی، مشاهدات و سفرنامه ها، همچنین ترجمه ها و مقالات بسیاری را به ویرایش درآورده است.

جلال آل‌احمد در ۱۸ شهریور سال ۱۳۴۸ در گیلان درگذشت. عده ای مرگ وی را مشکوک دانسته و عقیده داشتند که ساواک او را از بین برده است. در حای که همسر او (سیمین دانشور)، این شایعات را تکذیب کرده است. وصیت آل احمد این بور که جسدش بعد از مرگش مورد تشریح دانشجویان قرار بگیرد که هیچوقت عملی نشد.

آیت اله طالقانی

درگذشت محمود طالقانی، نخستین امام جمعه تهران 197

سید محمود علائی طالقانی روحانی شیعه ایرانی، فعال سیاسی و اجتماعی و یکی از موسسان نهضت آزادی ایران بود. وی از مخالفان حکومت پهلوی بود و در هر شرایطی به مخالفت با سیاست های حکومت پهلوی می پرداخت. دردوره رضا شاه در جریان اعتراض به کشف حجاب وارد عرصه سیاسی شد و حدود چهل سال در سطوح مختلف سیاسی فعالیت کرد و چندین بار دستگیر و روانه زندان شد.

وی آخرین نماز جمعه خود را در 16 شهریور 1358 در بهشت زهرای تهران برگزار کرد و در آن اعتراض خود را نسبت به وضعیت کشور بیان کرد. آیت اله طالقانی در خطبه‌ها بر موضوع شورا و عدم توجه به آن‌ها در مجلس خبرگان قانون اساسی تاکید ویژ ه ای داشت. پس از این سخنرانی در تاریخ 18 شهریور خبر درگذشت ایشان اعلام شد که از سوی خانواده ایشان و بسیاری افراد دیگر، مرگ وی مشکوک اعلام شد.

رویدادهای مهم18 شهریور مصادف با 8 محرم ۱۴۴۱

آغاز نبرد کربلا

آغاز نبرد کربلا61 قمری

در دهم محرم در سال ۶۱ هجری قمری در چنین روزی نبرد میان سپاهیان امام حسین (ع) و سپاهیان یزید در نزدیکی محلی به نام کربلا آغاز شد. دلیل بروز این جنگ عدم صلاحیت یزید برای حکومت و اصرار او برای بیعت امام حسین (ع) و به رسمیت شناختن حکومت یزید بود. با وجود مخالفت مردم برای به حکومت رسیدن یزید و مطالبه از امام حسین (ع) برای مقاومت در برابر یزید، گروه اندکی به سپاه آن حضرت پیوستند که در مقابل سپاه یزید بسیار اندک بودند و با وجود ایستادگی های فراوان با شهادت امام حسین(ع) و سپاهیانش پایان یافت.

بیشتر بخوانید: اشعار زیبا برای روضه امام حسین (ع)

 

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.