Take a fresh look at your lifestyle.

تقویم رویدادهای امروز۱۹ شهریور و وقایع مهم تاریخی این روز

در این صفحه همراه شما هستیم تا در تاریخ قدمی بزنیم و مهمترین رویدادهای تاریخ جهان را بررسی کنیم. وقایع مهمی که در تاریخ 19شهریور مصادف با 10سپتامبر رخ داده اند. اشخاص مشهور و تاثیر گذاری که در 19 شهریور به دنیا آمده اند و افرادی مهمی که در تاریخ نامشان پرآوازه بود و در این تاریخ درگذشته اند را بصورت مختصر و مفید بررسی خواهیم نمود.

رویدادهای مهم تاریخی مصادف با امروز 19 شهریور

محمد علی شاه

انتقال محمدعلي شاه قاجار به روسيه 1288 شمسی

پس از اینکه آزادی خواهان موفق به فتح تهران شدند محمد علی شاه قاجار که از قدرت برکنار شده بود ، پس از مذاکره با نمایندگان مجلس تصمیم به ترک سفارت روسیه و پناهندگی به اروپا گرفت. طبق این مذاکره مقرر شد که دولت ايران، ساليانه يكصد هزار تومان به محمدعلي ميرزا و خانواده وي پرداخت كند و در مقابل او هم املاكش را به دولت واگذار كند و جواهرات سلطنتي را پس بدهد.

محمد علی شاه دو سال پس از تبعيد، به فکر سلطنت افتاد و به همراه جمعی از هوادارانش وارد ايران شد.اما نقشه وی با شکست مواجه شد و مقرری او نیز قطع شد.

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 19شهریور

کامپتون

تولد آرتور هالی کامپتون فیزیکدان آمریکایی و برنده جایزه نوبل فیزیک 1828

آرتور هالی کامپتون (Arthur Holly Compton) ‏فیزیکدان آمریکایی و برنده جایزه نوبل فیزیک سال ۱۹۲۷ میلادی بود. کامپتون در 19 شهریور در ایالت اوهایو آمریکا متولد شد، کامپتون بخاطر بررسی ماهیت ذره‌ای نور و همچنین کشف ماهیت پرتوهای کیهانی شهرت دارد. وی در پروژهٔ منهتن نیز حضور داشت.

آرتور در کالج ووستر در اوهایو تحصیل کرد. و در سال ۱۹۱۶ از دانشگاه پرینستون دکترای خود را دریافت نمود. کامپتون به مدت 7 سال ریاست دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس در میسوری را بر عهده داشت.

فرث

تولد کالین فرث بازیگر انگلیسی، برندهٔ جایزه اسکار1960

کالین اندرو فرث (Colin Andrew Firth) بازیگر انگلیسی سینما و تلویزیون در 19 شهریور مصادف با 10 سپتامبر 1960 در خانواده ای تحصیل کرده به دنیا آمد. پدر او استاد تاریخ دانشگاه وینچستر و مادرش استاد مذهب بود. اولین نقش آفرینی کالین در مهد کودک و در نقشی به نام جک فروست به مناسبت کریسمس اجرا شد. نخستین نقش جدی زندگی اش بازی در نقش بنت در فیلمی به نام “ کشوری دیگر ” بود. کالین در سال ۲۰۰۹ برای فیلم یک مرد مجرد نامزد جایزه اسکار شد و در سال ۲۰۱۱ در هشتاد و سومین دوره مراسم اسکار برای بازی در فیلم سخنرانی پادشاه برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شد.

بیشتر بدانید: اطلاعات جامع درباره مراسم اسکار

استفاان جی گلد

تولد استفان جی گولد، زیست شناس تکاملی و مورخ آمریکایی 1941

 

استفان جی گولد (Stephen Jay Gould)، مورخ، زیست شناس تکاملی اهل آمریکا در 10 سپتامبر 1941 برابر با 19 شهریور متولد شد. وی مدرس دانشگاه هاروارد بود و بیشتر عمر خود را با آموزش و همچنین کار کردن در موزه آمریکایی تاریخ طبیعی گذراند. استفان یکی از مؤثرترین و پرخواننده‌ترین نویسندگان نثر علمی خوش‌خوان بود که مود قبول اکثر مردم بود.

گولد با انتشار کتاب های رشد شناسی و تکامل نژادی مورد تعریف و تمجیدهای زیادی قرار گرفت. او در پیشرفت زیست شناسی تکاملی در حال رشد نقش موثری را ایفا کرد.

افراد مشهوری که در تاریخ 19 شهریور از دنیا رفتند

امپراطور چین

درگذشت چین شی هوانگ، امپراطور چین 210 پیش از میلاد

چین شی هوانگ متولد 19 شهریور ۲۱۰ (پیش از میلاد) اولین پادشاه کشور چین (پیش از میلاد) و همچنین نخستین امپراتوری بود که چین را یکپارچه کرد و تا زمان مرگش بر آنجا فرمانروایی کرد. نام کشور چین برگرفته شده از نام «چین شی هوانگ» می باشد.

نام اصلی او یینگ ژنگ بود. در سال‌های فرمان‌روایی او بر تمامی سرزمین چین به او لقب نخستین امپراتور را دادند. او  علاوه بر یکپارچه‌کردن چین به قانون‌گرایی مشهور بود. ساخت دیوار بزرگ چین یکی از طرح هایی بود  که به دستور وی انجام شد.

چین شی در آرزوی جاودانگی با خوردن معجونی ساخته شده توسط کیمیاگران دچار نارسایی کبدی و در نهایت مرگ مغزی شد و درگذشت.

ملکه انگلیس

درگذشت ملکه انگستان، ملکه ماتیلدا 1167

ماری یکم ( Mary I of England) از ژوئیه ۱۵۵۳ تا پایان عمر ملکهٔ انگلستان و ایرلند بود. او تنها دختر هنری یکم از همسر اولش بود که به دلیل کشتار پروتستانها به «ماری خون‌ریز» معروف است و سلطنت او با مخالفت درباریان مواجه شد و باعث بروز جنگ داخلی شد.

ماتیلدا در ۱۰ سپتامبر مصادف با 19 شهریور ۱۱۶۷ در نوتردام در نزدیکی روآن در نورماندی درگذشت و در کلیسای بک-هلوآن به خاک سپرده شد. سپس پیکرش را به کلیسای جامع روآن منتقل نمودند و درآنجا به خاک سپردند.

بلاک

درگذشت فیلکس بلاک، دانشمند و برنده جایزه نوبل 1983

فلیکس بلوخ (Felix Bloch) دانشمند یهودی آمریکایی سوئیسی-تبار و از مخترعین تشدید مغناطیسی هسته بود. که به دلیل این اختراع خود جایزه نوبل فیزیک در سال 1952 به وی اهدا شد. بلاک به عنوان مدرس در دانشگاه استنفورد و دانشگاه هاروارد مشغول بود. همچنین در آزمایشگاه ملی لاس آلاموس در پروژه منهتن به عنوان کارمند مشغول به کار بود. وی در 19 شهریور سال 1983 میلادی درگذشت.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.