Take a fresh look at your lifestyle.

تقویم رویدادهای امروز ۲ مهر و وقایع مهم تاریخی این روز

در این صفحه همراه شما هستیم تا در تاریخ قدمی بزنیم و مهمترین رویدادهای تاریخ جهان را بررسی کنیم. وقایع مهمی که در تاریخ 2 مهر مصادف با 24 سپتامبر رخ داده اند. اشخاص مشهور و تاثیر گذاری که در2مهر به دنیا آمده اند و افرادی مهمی که در تاریخ نامشان پرآوازه بود و در این تاریخ درگذشته اند را بصورت مختصر و مفید بررسی خواهیم نمود.

رویدادهای مهم تاریخی مصادف با امروز 2 مهر

منزل امام خمینی

محاصره منزل امام خمینی(ره) در نجف توسط عراقیها 1357

نیروهای امنیتی عراق که از پیروزی انقلاب اسلامی بیم داشتند، برای همکاری با رژیم شاه، خواستار این بودند که امام خمینی(ره) هیچگونه بیانیه ای صادر نکند، همچنین از هرگونه سخنرانی سیاسی خودداری نماید. بعد از اینکه ملاقاتهای مسئولین سازمان امنیت عراق با امام بی نتیجه ماند، نیروهای عراقی در تاریخ 2 مهر 1357 ، منزل امام خمینی (ره) را در نجف به محاصره درآوردند .

سرانجام با تصمیم شورای فرماندهی حزب بعث عراق، امام خمینی را مجبور به ترک عراق کرده و ایشان نیز روانه کشور کویت شدند. به این ترتیب، مقدمات هجرت تاريخي امام به پاريس و مقدمات پيروزي انقلاب اسلامی فراهم شد.

شرکت هوندا

سالروز آغاز به کار شرکت هوندا 1948

24 سپتامبر(2) مهر 1948 مصادف است با آغاز به کار شرکت خودروسازی هوندا، که درحال حاضر هشتمین خودروساز بزرگ جهان محسوب می شود. یک سال پس از جنگ جهانی دوم، جوان ژاپنی بنام سوئی شیروهوندا،  با هدف ساخت دوچرخه ای که دارای موتور باشد، موسسه تحقیقات فنی هوندا را تأسیس کرد. یک سال بعد، این موسسه اولین محصول خود را با «دوچرخه موتوری نوع A» تولید کرد. به این ترتیب به منظور تولید موتور توسط شرکت، شرکت هوندا موتورز به وجود آمد.

این شرکت ژاپنی و چند ملیتی در زمینه تولید موتورسیکلت، موتور اتومبیل و خودرو در جهان شناخته شده است. هوندا علاوه بر خودروسازی، در زمینه هایی مانند تولید موتورهای هواگرد، هواپیماهای جت و موتورهای جت، قایق‌های موتوری، پمپ‌های آب، تجهیزات الکتریکی، ژنراتورها، ربات و تجهیزات انتقال برق نیز فعالیت چشمگیری دارد.

همچنین در این مطلب بخوانید درمورد: 10 خودرو برتر 2019

ورزشگاه نیو کمپ

افتتاح نیو کمپ، بزرگترین ورزشگاه اروپا 1957

نیوکمپ(Camp Nou)،(میدان جدید)، ورزشگاه فوتبالی است که در شهر بارسلون اسپانیا وجود دارد. بازی های خانگی تیم فوتبال بارسلونا، از زمان احداث این ورزشگاه، در 24 سپتامبر(2مهر) ۱۹۵۷، در نیو کمپ برگزار می شود.

نیوکمپ در واقع، ورزشگاه اختصاصی باشگاه بارسلونای اسپانیا است و با گنجایش ۹۹٫۳۵۴ نفر، بزرگترین ورزشگاه اروپا محسوب می شود. ساخت این ورزشگاه 3 سال زمان برد و مبلغی معادل۱٬۷۳۱ میلیون یورو صرف ساخت آن شد. در ابتدا، «استادی دل اف سی بارسلونا» (ورزشگاه باشگاه فوتبال بارسلونا) اسم رسمی این ورزشگاه بود که بعدها با تصمیم اعضای باشگاه، نام آن به کمپ نو تغییر پیدا کرد.

نیوکمپ جزو ورزشگاه‌های ۵ ستاره یوفا بوده و میزبانی مسابقات زیادی در بازی های فینال لیگ قهرمانان اروپا را به عهده داشته است.

با ما همراه باشید در ادامه با: بیوگرافی دیوید بکهام ،بهترین هافبک تاریخ فوتبال

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 2 مهر

فرانسیس اسکات: گتسبی

زادروز فرانسیس اسکات (فیتز جرالد)، نویسنده رمان گتسبی بزرگ 1896

فرانسیس اسکات کی فیتزجرالد (Francis Scott Key Fitzgerald)، نویسنده‌ آمریکایی رمان، فیلمنامه و داستان‌های کوتاه بود، که در ۲۴ سپتامبر ۱۸۹۶(2 مهر) در خانواده‌ای کاتولیک از طبقه‌ متوسط متولد شد. او در سن ۱۳ سالگی نخستین رمان کارآگاهی خود را در روزنامه مدرسه به چاپ رساند.

اسکات در سال ۱۹۲۰ به شهرت و موفقیت دست یافت. در این سال بود که او شروع به نوشتن داستان های کوتاه کرد که همه آنها مورد توجه مردم قرار گرفتند و با استقبال مواجه شدند. فیتز جرالد(اسکات)، از نویسندگان بزرگ سده بیستم میلادی بود که شناخته‌شده‌ترین اثر او رمان گتسبی بزرگ است که آخرین اقتباس سینمایی از این کتاب با بازی لئوناردو دی کاپریو، اثری فراموش نشدنی از این نویسنده به نمایش گذاشت.

چرننکو:رهبر اتحاد شوروی

تولد رهبر اتحاد شوروی، کنستانتین چرننکو 1911

کنستانتین اوستینوویچ چِرنینکو، سیاست‌مدار اهل اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بود که در تاریخ 2 مهر(24 سپتامبر 1911) در خانواده ای فقیر در روسیه چشم به جهان گشود.

در ۱۸ سالگی به عنوان مسئول سازمان جوانان حزب کمونیست شوروی انتخاب شد و دو سال بعد به عضویت این حزب درآمد. او طی ۲۰ سال از اعضای برجسته دفتر سیاسی حزب کمونیست شوروی بود و سپس به عنوان دبیر کل حزب کمونیست انتخاب شد.

چرنینْکو به عنوان مردی اسرارآمیز که به افکار و عقاید برژنف پایبند بود، شناخته می‌شود. او، همچنین در ارتقای میخائیل گورباچف به رتبه دومین مقام شوروی و دست‌یابی به عالی‌ترین مقام در این کشور نقش بسزایی داشت.

جیم هانسون:عروسک گردان آمریکایی

تولد جیم هانسون، کارگردان و عروسک گردان برنده جایزه امی 1936

جیمز موری «جیم» هنسن (James Maury “Jim” Henson)، متولد 2 مهر(24 سپتامبر 1936)، کارگردان، تهیه‌کننده و عروسک‌ گردان آمریکایی برندهٔ جایزه امی بود که بیشترین شهرتش از به وجود آوردن شخصیت عروسکی ماپت ها به دست آمده بود. هانسون دانش آموخته دانشگاه مریلند در کالج پارک بود و در همان زمان تحصیل، به خلق شخصیت های سم و دوستان پرداخت،(نمایش عروسکی کمدی که به مدت پنج دقیقه از تلویزیون پخش می شد).

هانسون پس از اتمام دانشگاه، به عنوان تهیه کننده به تبلیغ قهوه پرداخت، همچنین چند فیلم تجربی ساخت. در این زمان بود احساس کرد برای پیشرفت در کارهایش به خلاقیت نیاز دارد و شرکت ماپت ها را تشکیل داد که بعدها به جیم هنسن تغییر یافت. از عروسک های هانسون در فیلم جنگ ستارگان در بازگشت جدای (اپیزود ششم)، استفاده شده است.

افراد مشهوری که در تاریخ 2 مهر، از دنیا رفتند

خوشدل تهرانی:شاعر اهل بیت

درگذشت خوشدل تهرانی، شاعر معاصر اهل بیت 1365

علی اکبر خوشدل تهرانی، که پدرش از شاعران و روحانیان معروف تهران می باشد، از مادری کاشانی در تهران متولد شد. او که به فراگیری علوم مختلف علاقه مند بود، به آموختن صرف و نحو، فقه، اصول، معانی، جکمت و منطق پرداخت. او به سیر و سیاحت نیز علاقه مند بود و پس ازسفر به کشورهای مختلف، در تهران ماندگار شد و به شعر و شاعری روی آورد.

خوشدل، در سبک های متفاوت شعر می گفت و در غزل به شیوه صائب علاقه مند بود. معروفیت خوشدل بیشتر به خاطر اشعار مذهبی و مدیحه سرایی های او می باشد. این شاعر اهل بیت قصد داشت تا در زمینه مدیحه سرایی و مرثیه گویی، نوآوری ایجاد کند و نوحه را به سرود مذهبی تبدیل کند. معروفترین مرثیه او فلسفه بزرگ نهضت حسین می باشد. از دیگر آثار خوشدل تهرانی، گلشن خوشدل، عمدةالاسرار و دیوان غزلیات اوست.

سرانجام، خوشدل تهرانی در دوم مهر ماه 1365(24 سپتامبر) در 72 سالگی درگذشت و در آستانه شیخ صدوق در ری به خاک سپرده شد.

پاراسلوس

درگذشت پاراسلسوس، پزشک، کیمیاگر،گیاه شناس و منجم سوئیسی آلمانی 1541

پاراسلسوس (Paracelsus)، پزشک و کیمیاگر و گیاه شناس و ستاره شناس سوئیسی-آلمانی در دوران رنسانس بود. او نخستین کسی بود که پی برد بیماری کارگران معادن به دلیل استشمام بخارهای سنگ فلزاتی است که با آنها سروکار دارند. همچنین، نخستین کسی بود که علائم بیماری سفلیس را به درستی تشخیص داد. نام zincum برای فلز روی، نخستین بار توسط پاراسلسوس انتخاب شد.

پاراسلسوس تأکید داشت که دانش طبیبان و روحانیان دانشگاه‌ رفته برای درمان کافی نمی باشد. در سال ۱۵۲۷، برای تحقیر مراجع طب قدیم، در برابر دیدگان همگان، نسخه‌ای از کتاب قانون ابن‌سینا را به آتش کشید. او برای مدت کوتاهی در دانشگاه پزشکی تدریس کرد و بعد از آن به دوره گردی مشغول شد تا سرانجام در 24 سپتامبر(2 مهر) 1541 در اتریش از دنیا رفت.

نماینده مجلس: اسفندیار یگانگی

درگذشت نماینده مجلس و مبدع آبیاری نوین، اسفندیار یگانگی 1351

دکتر اسفندیار یگانگی، اصالتی یزدی داشت. او در طی سفر تحصیلی به آمریکا، متوجه تفاوت آبیاری مزارع در آمریکا با روشهای سنتی رایج در ایران شد و به استفاده از روش های سیستماتیک نوین و حفر چاه برای آبیاری مزارع پی برد. به این ترتیب او برای پیشرفت کشاورزی مزارع و باغات در ایران تکنیک آبیاری نوین را به ایران آورد و نخستین چاه عمیق را در ایران حفر کرد.

بنیانگذار آبیاری نوین در ایران به اسفندیار یگانگی نسبت داده شده است. او مؤسس شرکت آبیاری سرتاسری ایران است و طی ۲۷ سال، بیش از ۲۵۰۰ حلقه چاه عمیق در سراسر ایران حفر نموده‌ است. اسفندیار یگانگی که چند دوره به عنوان نماینده زرتشتیان در مجلس فعالیت داشت، نخستین ایرانی بود که با مطرح کردن لایحه‌ای در مجلس شورای ملی، کارگاه‌های تعمیر کشتی و سکوهای حفاری نفت را در بندر بوشهر احداث کرد.

اسفندیار یگانگی در ۲ مهر(24 سپتامبر)۱۳۵۱ به دلیل بیماری دیابت در آمریکا درگذشت. وی در این هنگام ۶۴ سال داشت و پس از مرگ به ایران آورده شد تا در آرامگاه زرتشتیان تهران به خاک سپرده شود.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.