Take a fresh look at your lifestyle.

تقویم رویدادهای امروز ۴ مهر و وقایع مهم تاریخی این روز

در این صفحه همراه شما هستیم تا در تاریخ قدمی بزنیم و مهمترین رویدادهای تاریخ جهان را بررسی کنیم. وقایع مهمی که در تاریخ 4 مهر مصادف با 26 سپتامبر رخ داده اند. اشخاص مشهور و تاثیر گذاری که در 4 مهر به دنیا آمده اند و افرادی مهمی که در تاریخ نامشان پرآوازه بود و در این تاریخ درگذشته اند را بصورت مختصر و مفید بررسی خواهیم نمود.

رویدادهای مهم تاریخی مصادف با امروز 4 مهر

خسرو پرویز

آغاز سلطنت خسرو پرویز، پادشاه دوره ساسانی 590 میلادی

يكي از معروف‏ترين پادشاهان سلسله ساسانی، خسرو پرویز می باشد که بعد از مرگ هرمز چهارم، در 26 سپتامبر( 4 مهر) 590م به سلطنت نشست. او برای دستیابی به این سلطنت ارمنستان را به روم واگذار کرد تا از حمایت امپراطور روم برخوردار شود. خسرو پرویز در دوران سلطنت خود مناطق بسیاری را به تصرف درآورد.

خسروپرويز،پادشاهی فاسد و خوش گذران بود كه فساد و تباهي و تجمل پرستي اركان حكومتش را متزلزل ساخته بود. از حوادث مهم دوران سلطنت خسرو پرويز، ظهور پيامبر(ص) در مكه و فرستادن نامه از سوی پیامبر برای دعوت او به اسلام بود که به پاره شدن نامه بدست خسرو پرویز انجامید. جنگ‏هاي طولاني با امپراتوري روم از دیگر حوادث دوران خسرو پرویز بود که با شکست از روم و قتل خسرو پرویز پایان یافت.

تاسیس اولین کلیسا در اورشلیم 330 میلادی

كُنْسْتانتين، امپراتور روم بود که يكي از اقدامات وي صدور فرمان ميلان بود. بر اساس اين فرمان، مسيحيان در انجام عبادات خود آزادي داشتند و مسيحيت به عنوان دین رسمی در سراسر روم جریان یافت. با رواج دین مسیحیت، در تاریخ (4 مهر) 26 سپتامبر 330 میلادی، اولین کلیسای مسیحی در اورشلیم بدست کنستانتین بنا نهاده شد.

همسر کنستانتین نیز که به دین مسیحیت علاقه مند بود و در ترویج آن می کوشید، هنگام ساخت این کلیسا همراه و همپای او بود.

منطقه آزاد تجاری کیش

تاسیس منطقه آزاد تجاری در کیش 1365

منطقه آزاد تجاری – صنعتی کیش از مناطق هفتگانه آزاد ایران است که در استان هرمزگان قرار دارد. در زمان حكومت پهلوی، کیش به عنوان مركز توريستي و تفريحي مورد استفاده بود.

بعد از انقلاب، فعالیت اقتصادی در این منطقه گسترش یافت و منجر به ایجاد بندر آزاد در جزیره کیش شد. هدف از اين تاسیس، تبديل كيش به بازاری مناسب براي صادرات و واردات كالا با رعایت موازين اسلامي، كمك به ساكنان جزيره و توليد اشتغال براي آنها و همچنین خدمات رسانی به جزایر دیگر اعلام شد.

طبق اين طرح، که در 4 مهر 1365 به اجرا درآمد، زمینه ای فراهم شد تا افراد، انواع کالا با مقادیر مختلف وارد اين جزيره كرده و به كشورهاي منطقه صادر کنند. کیش دومین جزیره بزرگ خلیج‌فارس پس از قشم می باشد.

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 4 مهر

حبیب محبیان

تولدحبیب محبیان، خواننده و آهنگساز ایرانی 1326

حبیب محبیان با نام هنری حبیب، خواننده، آهنساز و نوازنده صاحب سبک بود که در ۴ مهر ۱۳۲۶ در تهران به دنیا آمد. حبیب، از سال 54 در زمینه موسیقی شروع به فعالیت کرد و با آلبوم “مرد تنهای شب” به شهرت دست یافت. در سال ۶۲ به دلیل محدودیت موسیقی در ایران، ناچار به ترک وطن شد و سال های زیادی را در لس آنجلس سپری کرد.

سرانجام پس از ۲۶ سال دوری از وطن، در سال 1388 با شرایط خاص اجازه بازگشت به وطن به او داده شد و پس از بازگشت به ایران در رامسر ساکن شده بود  که سرانجام در روز ۲۱ خرداد سال ۹۵ بر اثر ایست قلبی درگذشت.

حبیب از معدود خواننده‌ هایی بود که در خارج از ایران هیچگونه فعالیت سیاسی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران انجام نداد.

هما روستا

تولد هما روستا، بازیگر ایرانی 1325

هما روستا، بازیگر سینما و تلویزیون بود که در 4 مهر سال ۱۳۲۵ متولد شد. کودکی او در مسکو سپری شد و به مدت ۲۰ سال خارج از ایران زندگی کرد. هما روستا فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۵۰ و با بازی در فیلم سینمایی “دیوار شیشه‌ای” آغاز کرد.

پس از انقلاب برای نخستین بار در سال ۱۳۶۵ با بازی در فیلم سینمایی “گزارش یک قتل” به ایفای نقش پرداخت. فیلم سینمایی “از کرخه تا راین” به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا، یکی از کار‌های برجسته هما روستا بود که در آن حضور داشت. هما روستا سرانجام در ۴ مهرماه 1394، در روز تولدش، بر اثر سرطان در لس آنجلس درگذشت و با انتقال پیکرش به ایران در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شد.

50 تا از جدیدترین عکسهای بازیگران ایرانی در اینستاگرام

سرنا ویلیامز

تولد سرنا ویلیامز، تنیسور زن آمریکایی 1981

سرینا جیمکا ویلیامز (Serena Jameka Williams)، تنیسور زن آمریکایی و دوازدهمین تنیسور حال حاضر دنیا است که در 26 سپتامبر(4 مهر)1981 در ایالت میشیگان بدنیا آمد. سرینا از سه سالگی تنیس را آغاز کرد و تاکنون موفق به دریافت ۱۳ عنوان قهرمانی در رشته انفرادی و ۱۴ عنوان در رقابتهای دو نفره شده است.

در سال ۲۰۰۵، از سوی مجلهٔ تنیس، به عنوان هفدهم نفر از چهل تنیسور معرفی شد. او آخرین تنیسور در بین مردان و زنان است که هر چهار عنوان گرند اسلم را بدست آورده است. سرینا از محبوبترین و مطرح‌ترین تنیسوران دنیا می باشد و جزء پرطرفدارترین تنیسوران زن دنیا است.

این تنیسور محبوب، درعرصه مدلینگ هم فعالیت دارد و علاوه بر ورزش حرفه ای، به تبلیغات برای شرکت های بزرگ ورزشی مانند پوما و آدیداس اشتغال دارد و همچنین دارای خط تولید لباس ورزشی است.

جورج گرشوین

تولدجورج گرشوین، آهنگساز آمریکایی 1898

جرج گرشوین (George Gershwin)، از برجسته‌ترین و محبوب‌ترین آهنگسازان آمریکایی بود که در ۲۶ سپتامبر(4 مهر) ۱۸۹۸ در یک خانواده مهاجر روسی-یهودی در بروکلین نیویورک متولد شد. جرج از ده سالگی به موسیقی علاقه‌مند شد و به آموختن پیانو مشغول شد. او بیشتر برای «تئاتر موزیکال برادوِی» (Broadway) موسیقی می‌نوشت، با این حال، قطعات مشهور بسیاری نیز از او منتشر شده است.

از آهنگ‌های گرشوین در فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی زیادی استفاده می شد که بسیاری از این آهنگ‌ها به عنوان استانداردهای سبک جاز محسوب می شدند و این آثار توسط آهنگ‌سازان و خوانندگان بی‌شماری بازنوازی و بازخوانی شده اند.

افراد مشهوری که در تاریخ 4 مهر، از دنیا رفتند

پل نیومن

درگذشت پل نیومن، بازیگر و کارگردان آمریکایی برنده جایزه اسکار 2008

پل نیومن، (Paul Leonard Newman)‏، کارگردان و بازیگر صاحب نام هالیوود و معروفترین چشم آبی تاریخ سینماست که در اوهایو (آمریکا) و از پدری یهودی آلمانی و مادری مسیحی کاتولیک متولد شده بود.

نیومن به خاطر زیبایی کلاسیک و چشمان آبی خود معروف بود و در فعالیت‌های خیریه بسیاری شرکت داشت. او که طرفدار حقوق شهروندی بود، شرکت مواد غذایی نیومنز آون را تاسیس کرد و درآمد آن را صرف امور خیریه کرد. پل نیومن در سال 1987 موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی در فیلم رنگ پول شد. وی علاوه بر بازیگری، به مسابقات اتومبیل‌رانی هم علاقه مند بود و به نام خود، تیم اتومبیل‌رانی دایر کرد و چندین بار عنوان قهرمانی مسابقات اتومبیل‌رانی آمریکا را کسب کرد.

پل نیومن، سرانجام در ۲۶ سپتامبر (4 مهر) ۲۰۰۸ بعد از مبارزه با بیماری سرطان ریه در ۸۳ سالگی درگذشت.

در این مطلب همچنین بخوانید: بیوگرافی جانی دپ، بازیگر پولساز هالیوود

آنیا مانیانی

درگذشت آنا مانیانی، بازیگر زن ایتالیایی 1973میلادی

آنا مانیانی (Anna Magnani)، بازیگر سینما و تئاتر ایتالیایی بود که برای بازی در نقش یک بیوه سیسیلی در فیلم خالکوبی رز در سال ۱۹۵۵ جایزه اسکار بهترین بازیگر زن نقش اول را دریافت کرد.

از دیگر جوایز بین‌المللی آنا مانیانی، جایزه بهترین بازیگر زن اصلی بفتا، جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن فیلم درام، جایزه انجمن ملی نقد برای بهترین بازیگر زن، جایزه انجمن منتقدان فیلم نیویورک برای بهترین بازیگر زن و خرس نقره‌ای بهترین بازیگر زن را می توان نام برد.

آنا مانیانی در4مهر برابر با 26 سپتامبر در سال 1973 میلادی درگذشت.

مانگ گیورگ

درگذشت کارل مان گیورگ، فیزیکدان سوئدی 1978

کارل مان گیورگ سیگبن (Karl Manne Georg Siegbahn)، فیزیکدان مشهور سوئدی بود که به خاطر کشفیات و پژوهش‌هایش دربارهٔ طیف‌سنجی پرتو ایکس موفق به دریافت جایزه نوبل فیزیک شد.

سیگبان در سال ۱۹۳۷ به عنوان رئیس دپارتمان فیزیک مؤسسه نوبل فرهنگستان علوم سوئد انتخاب شد. که بعدها نام مؤسسه به مؤسسه‌مان سیگبان تغییر یافت. او در سال ۱۹۳۴ موفق به دریافت نشان هیوز شد و نشان رامفورد را نیز در سال ۱۹۴۰به خود اختصاص داد.

سیگبان، در سال ۱۹۵۴ به عنوان عضو خارجی انجمن سلطنتی انتخاب شده بود. او در 4 مهرماه مصادف با 26 سپتامبر 1978 درگذشت.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.