Take a fresh look at your lifestyle.

تقویم رویدادهای امروز ۵ مهر و وقایع مهم تاریخی این روز

در این صفحه همراه شما هستیم تا در تاریخ قدمی بزنیم و مهمترین رویدادهای تاریخ جهان را بررسی کنیم. وقایع مهمی که در تاریخ 5مهر مصادف با 27سپتامبر رخ داده اند. اشخاص مشهور و تاثیر گذاری که در5 مهر به دنیا آمده اند و افرادی مهمی که در تاریخ نامشان پرآوازه بود و در این تاریخ درگذشته اند را بصورت مختصر و مفید بررسی خواهیم نمود.

رویدادهای مهم تاریخی مصادف با امروز 5 مهر

روز جهانی گردشگری

روز جهانی گردشگری

سازمان جهانی گردشگری روز 27 سپتامبر، مصادف با 5 مهر را به عنوان روز جهانی گردشگری انتخاب کرد. دلیل خاصی برای انتخاب 27 سپتامبر به عنوان روز جهانی گردشگری وجود دارد، در این روز، فصل سفر به نیم‌کره‌ی جنوبی آغاز می شود که موجب شده افراد زیادی در سراسر دنیا در چنین روزی به مسافرت و گشت و گذار بپردازند.

کشورهای مختلف در چنین روزی(5 مهر یا 27 سپتامبر)، جشن و مراسم های مختلفی را برپا می کنند. هدف از نامگذاری این روز افزایش آگاهی جوامع بین المللی در مورد اهمیت توریسم و تاثیر صنعت گردشگری بر جامعه، فرهنگ، سیاست و اقتصاد می باشد.

امروزه گردشگری یکی از پرسودترین صنایع دنیا محسوب می شود وبه همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است. دولت ها برای ارتقاء صنعت اقتصاد همواره تلاش دارند تا با استفاده از جاذبه ها و منابع موجود در کشورشان، گردشگران را به سمت کشور خود سوق دهند.

برای دیدن بهترین و زیباترین جادبه های گردشگر دنیا می توانید به بخش ” گردشگری ” وبسایت مینویسم مراجعه نمایید.

رضا شاه پهلوی

آغاز دوران تبعید رضاشاه 1941میلادی

در 5 مهر یا 27 سپتامبر درسال 1941میلادی، رضا شاه مدتی پس از تجاوز نيروهاي انگلیس و شوروي به خاک ایران، به همراه خانواده اش به همراه کشتی انگلیسی به مقصد جزیره موریس( از متعلقات انگلیس در اقیانوس هند)، کشور را ترک کرده و دوران تبعید خود را آغاز کرد و به عبارتی زندانی دولت انگلیس شد.

بعد از مدتی، با خواهش محمدرضا شاه از سران متفقین، تبعيدگاه رضا شاه، از جزيره موريس به يوهانسبورك در آفريقاي جنوبي تغيير پیدا کرد. تا اینکه سرانجام رضا شاه در سال 1944 در همين شهر در 66 سالگي درگذشت و جسد او به قاهره انتقال يافت.

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 5 مهر

فرانچسکو توتی

تولدفرانچسکو توتی، فوتبالیست ایتالیایی 1976

فرانچسکو توتّی ( Francesco Totti)، بازیکن سابق فوتبال است که در(5 مهر) 27 سپتامبر 1976 در ایتالیا متولد شد. او از کودکی به تماشای بازی‌های فوتبال علاقه مند بود و فوتبال جزء بازی های مورد علاقه او بود.

توتی در سال 1989 به تیم جوانان رم پیوست و در سال 1998، اولین بازی رسمی خود را برای تیم ملی بزرگسالان ایتالیا در مقابل سوئیس انجام داد. او در پست مهاجم یا هافبک هجومی فعالیت داشت. در تورنومنت نهایی یورو 2000، در بازی برابر رومانی و بلژیک موفق به گل زنی شد. توتی در دو فصل 2000 و 2003 به عنوان بازیکن برتر سری آ شناخته شد. در جام جهانی ۲۰۰۶، توتی نقش ویژه ای در قهرمانی کشورش داشت.

درسال ۲۰۱۷، توتی در بازی مقابل جنوا رسماً از دنیای فوتبال خداحافظی کرد و مراسم خداحافظی وی در ورزشگاه المپیک رم برگزار شد.

آوریل لوین

تولد آوریل لوین، خواننده و بازیگر کانادایی 1984

آوریل رِمونا لِوین (Avril Ramona Lavigne)، خواننده-ترانه‌نویس، طراح مد و بازیگر کانادایی است که در ۲۷ سپتامبر(5 مهر) ۱۹۸۴ متولد شد.

آوریل دختری از خانواده ای کارگر بود و از کودکی به خواندن علاقه داشت و مورد تشویق پدر و مادرش قرار گرفت. پدرش امکانات لازم برای خوانندگی را برای او فراهم کرده بود. زمانی که لوین ۱۴سال داشت، به همراه پدر و مادرش در جلسه‌های کاراواک شرکت می کرد. او بتدریج شروع به نوشتن ترانه‌ کرد تا به خواندن مشغول شود و اولین ترانه او با نام «نمی‌توانم به تو فکر نکنم»، در مورد یکی از عشق‌های نوجوانی‌اش بود و بعدها خودش از آن به عنوان «یک چیز دلفریب» یاد کرد.

بیوگرافی بریتنی اسپیرز و اطلاعاتی در مورد زندگی شخصی او

گوئینت پالترو

تولد گوئینت پالترو، بازیگر امریکایی برنده جایزه اسکار 1972

گونت کِیت پالترو (Gwyneth Kate Paltrow)، بازیگر مشهور آمریکایی (متولد ۲۷ سپتامبر ۱۹۷۲)، 5 مهر، در لس‌ آنجلس می باشد که به زبان اسپانیایی مسلط است. پدر پالترو (بروس پالترو)، کارگردان سینما بود که اصلیتی یهودی داشت.

او با بازی در فیلم‌های، هفت، اما و درهای کشویی، مسیر موفقیت در سینما را آغاز کرد و با بازی در فیلم «شکسپیر عاشق» جایزه اسکار و گولدن گلوب را به خود اختصاص داد. او در فیلم های متعددی به ایفای نقش پرداخته است. در ابتدا بازی در فیلم تایتانیک در نقش رز به گوئینت پالترو پیشنهاد شده بود اما آن را رد کرد. گوئینت پالترو ثروتی معادل 60 میلیون دلار دارد.

گراتزیا دلدا

تولد گراتزیا دلدا، نویسنده ایتالیایی برنده جایزه نوبل ادبیات 1871

گراتزیا دلدا، نویسنده ایتالیایی و تنها برنده زن جایزه نوبل ادبیات بود که در 5 مهر(27 سپتامبر) 1871، چشم به جهان گشود. گراتزیا، رمان‌ها و داستان‌های ماندگاری را به جامعه ادبی جهان ارائه کرده است که برخی از این آثار با ترجمه «بهمن فرزانه» به فارسی برگردانده شده است.

دلدا از پركارترن و فعال ترین نویسندگان دهه‌‌های ۱۹۱۰ و ۱۹۲۰ جهان محسوب می‌شود که با وجود محدودیت‌هایی که در زندگی خود داشت، با علاقه ای که به نویسندگی داشت، مسیر خود را ادامه داد و نویسنده‌ای مطرح در اروپا و جهان شد.

افراد مشهوری که در تاریخ 5 مهر، از دنیا رفتند

رونالد گولیاس

درگذشت رونالد گولیاس، کمدین و بازیگر برزیلی 2005

خوزه رونالد گولیاس (José Ronald Golias)، کمدین و بازیگر برزیلی بود که در شهر سائو کارلوس، در برزیل به دنیا آمد و دوران کودکی خود را نیز همانجا سپری کرد.

رونالد فعالیت کاری خود را با اشتغال به عنوان دستیار خیاط و همچنین بیمه آغاز شکرد. با گذشت زمان در دهه 50 میلادی، به فعالیت های کمدی علاقه مند شد و در نهایت در تلویزیون و رادیو به عنوان یک کمدین استخدام و مشغول به کار شد.

او فیلم ها و نمایش های تلویزیونی بسیاری از خود به جای گذاشته که هرکدام در نوع خود بی نظیرند. در 27 سپتامبر (5 مهر) سال 2005 این کمدین محبوب درگذشت و چشم از جهان فروبست.

با بهترین فیلم های کمدی 2019 آشنا شوید

عباس بلوکی فر

درگذشت عباس بلوکی فر، نقاش ایرانی 1388

عباس بلوکی‌فر، نقاش قهوه‌خانه‌ای ایرانی و از صاحب‌نظران این هنر بود. وی از نوجوانی به نقاشی قهوه‌خانه‌ای گرایش پیدا کرد و در دوران معاصر این سبک را به اوج کمال رساند.

او در نقاشی های خود از اشعاری نیز استفاده می کرد که مرتبط با اثر مورد نظر بود. بلوکی فر نزدیک به هفتاد سال برای به کمال رساندن نقاشی قهوه خانه ای تلاش کرد و در این سبک از نقاشی صاحب نظر بود. او به خاطر درجه بالای توانمندی در این زمینه مورد تحسین همگان بود.

سرانجام بلوکی فر، پس از یک دوره بیماری طولانی در ۵ مهر سال ۱۳۸۸ درگذشت.

ایوان گانچاروف

درگذشت ایوان گانچاروف، نویسنده روس 1891

ایوان الکساندرویچ گنچاروف، نویسنده روسی بود که در آغاز جوانی به عنوان مترجم مکاتبات خارجی در بخش بازرگانی وزارت دارایی در سیبری اشتغال داشت. او که از همان دوران به آثار ادبی علاقه مند بود طی راه یافتن به منزل یکی از شاگردانش، با نویسندگان و نقاشان و موسیقی دانان برجسته ای ملاقات داشت که آغاز فعالیت جدی گانجاروف در زمینه ادبی را رقم زد.

آشنایی با نویسنده بزرگ روسی (ویساریون بلینسکی)، در ارتقای خلاقیت ادبی او نقش بسزایی داشت. با انتشار رمان (داستان معمولی) گانچاروف در مجله معاصر، او به شهرت رسید و زمینه موفقیت های بعدی او هموارتر شد. آبلوموف، اثری دیگر از این نویسنده روسی بود که با موفقیت و شهرت فراوانی همراه بود و گنچاروف را در زمرهٔ یکی از برجسته‌ترین نویسندگان روس قرار داد . آخرین اثر ادبی او، سیلاب بود که مضمون آن روند و سیر پوچ‌گرایی است.

او در 27 سپتامب،ر مصادف با 5 مهر در سال1891 میلادی درگذشت.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.