Take a fresh look at your lifestyle.

تقویم رویدادهای امروز ۶ مهر و وقایع مهم تاریخی این روز

در این صفحه همراه شما هستیم تا در تاریخ قدمی بزنیم و مهمترین رویدادهای تاریخ جهان را بررسی کنیم. وقایع مهمی که در تاریخ 6 مهر مصادف با 28 سپتامبر رخ داده اند. اشخاص مشهور و تاثیر گذاری که در 6 مهر به دنیا آمده اند و افرادی مهمی که در تاریخ نامشان پرآوازه بود و در این تاریخ درگذشته اند را بصورت مختصر و مفید بررسی خواهیم نمود.

رویدادهای مهم تاریخی مصادف با امروز 6 مهر

تصرف سوسنگرد به دست عراقیها

سقوط سوسنگر به دست دشمن بعثی 1359

ارتش عراق در آغاز جنگ با ایران، تلاش زیادی برای تصرف سوسنگرد کرد که با مقاومت مردم به شکست عراق ختم می شد. ما آنها برای سومین مرتبه به قصد تصرف سوسنگرد حمله کردند و عناصر تیپ زرهی اهواز با وجود مقاومت های فراوان نتوانستند حمله دشمن را دفع کنند و به ناچار مجبور به عقب نشینی شدند.

عراقیها با نصب پل شناور روی رودخانه کرخه و رمیم، از شمال و غرب وارد شهر شدند و بستان را به طور کامل به تصرف خود درآوردند و در نهایت در 6 مهر 1359 سوسنگرد به طور کامل تحت تصرف عراقیها قرار گرفت.

تاسیس باشگاه فوتبال پورتو

تاسیس باشگاه فوتبال پورتو 1893 میلادی

باشگاه فوتبال پورتو، یک باشگاه ورزشی پرتغالی است که در6مهر( 28 سپتامبر) 1893 میلادی تاسیس شد. این باشگاه ورزشی در چندین رشته با موفقیت ظاهر شده است. اما شهرت عمده این باشگاه به خاطر تیم فوتبالش (پورتو)می باشد.

این باشگاه در لیگ‌های مختلف فوتبال در پرتغال و اروپا موفق به دریافت ۷۲ عنوان قهرمانی شده است و تا کنون دومرتبه قهرمانی جام باشگاه‌های اروپا را کسب نموده است. از مربیان شاخص این باشگاه می‌توان خوزه مورینیو، مربی سابق این تیم را نام برد.

ستارگان بسیاری در این باشگاه توپ زدند از اینرو این باشگاه جزء باشگاه های بازیکن ساز محسوب می شود.

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 6 مهر

کنفوسیوس

تولدکنفوسیوس، مشهورترین نظریه پرداز چینی 551 قبل از میلاد

کُنفُوسیوس مشهورترین فیلسوف، نظریه‌پرداز سیاسی و معلم چینی است که در ۵۵۱ پیش از میلاد در 6 مهر (28 سپتامبر) در ایالتی کوچک در چین متولد شد. کنفوسیوس به معنای «استاد بزرگ » می باشد.

کنفوسیوس در دوران حیاتش دارای منصب خاصی نبود اما دانش زیادی داشت. زمانی که تنها اشراف اجازه تحصیل داشتند کنفوسیوس این تبعیض را از میان برداشت و خود مشغول به آموزش شاگردانی شد. او سه هزار شاگرد داشت که برخی از آنها به درجات بالایی در علم و دانش دست یافتند.

تعالیم کنفوسیوس از اصول اخلاقی، سیاست مُدُن و گاهی نیز مسائل دینی، ترکیب شده بود. آیین کنفوسیوس برغم مقبولیت اکثریت مردم، با گذشت زمان از رونق افتاد و آیین بودا جایگزین آن شد.

پروسپر مریمه

تولد پروسپر مریمه، نویسنده فرانسوی 1803

6 مهر (28 سپتامبر) مصادف با تولد پروسپِر مِریمِه (Prosper Mérimée) نویسنده، مورخ و باستان‌شناس فرانسوی قرن نوزدهم میلادی است.

پروسپه که به زبان‌های انگلیسی و اسپانیولی تسلط داشت با تعلیمات پدر و مادرش موفقیت های چشمگیری را کسب کرد و در مسیر نویسندگی گام نهاد. او با رفت و آمد در سالن های ادبی فرانسه که محل تجمع نویسندگان بزرگ بود، به پشرفت خود در این زمینه کمک کرد. مدتی بعد به فعالیت های سیاسی پرداخت و نمایندگی مجلس فراماسونری را عهده دار شد.

نائومی واتس

تولد نائومی واتس، بازیگر انگلیسی استرالیایی 1968

نائومی الن واتس (Naomi Ellen Watts)، در بیست و هشتم سپتامبر (6مهر) سال ۱۹۶۸ در کنت انگلستان متولد شد اما نژاد نائومی به ولز برمی‌گردد. این بازیگر ۵۰ ساله ی انگلیسی – استرالیایی با بازی در فیلم های  جاده مالهالند و ۲۱ گرم به شهرت زیادی دست پیدا کرد. همکاری او با کارگردان های بزرگ او را به یکی از بزرگترین بازیگران تاریخ سینما تبدیل کرده است.

بازی در فیلم کینک گونگ را می توان خاص ترین اثر کارنامه ی هنری نائومی دانست. او با ارائه ی یک بازی چشم نواز در این فیلم توانست محبوبیت خود را در هالیوود افزایش دهد.

30 فیلم برتر 2018 و 2019 که تماشای آنها پیشنهاد می شود

افراد مشهوری که در تاریخ 6 مهر، از دنیا رفتند

لوئی پاستور

درگذشت لوئی پاستور، شیمی دان و زیست شناس فرانسوی 1895

لویی پاستور، از شیمی‌دانان و زیست‌شناسان مشهور فرانسوی بود که نامش با واکسیناسیون و پاستوریزه کردن در هم آمیخته است. شناخت نقش باکتری‌ها در بروز بیماری، کشف واکسن ضد هاری و همچنین فرآیند پاستوریزه کردن از اکتشافات لوئی پاستور بود که به شهرت او انجامید.

آکادمی علوم فرانسه به پاس قدردانی از تحقیقات تجربی پاستور در علم پزشکی نشان مونتیون را به پاستور اهدا کرد. کشف واکسن ضد هاری نیز از جمله دست‌‌آوردهای لویی پاستور است که تا به‌امروز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پاستور در 28 سپتامبر(6مهر) در سن ۷۳ سالگی به دلیل خونریزی و سکتهٔ مغزی درگذشت. مقبره او در زیرزمین انستیتو پاستور پاریس می‌باشد.

الیا کازان

درگذشت الیا کازان، کارگردان برجسته برنده 3 جایزه اسکار 2003

لیا کازان (Elia Kazan) کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده آمریکایی و همچنین مؤسس آموزشگاه اکتورز استودیو نیویورک بود. او پس از اتمام تحصیلاتش به درام‌نویسی مشغول شد و سپس با یک گروه تئاتر به همکاری پرداخت. کازان در سال ۱۹۳۷،  نخستین فیلمش را ساخت و در دهه ۱۹۴۰ به عنوان یکی از مستعدترین کارگردانان تئاتر شهرت یافت. در سال ۱۹۴۱ برای فیلم توافق شرافتمندانه، موفق به دریافت جایزه اسکار شد و خود را به عنوان یک کارگردان بزرگ به عالم سینما معرفی کرد.

کازان در سال ۱۹۴۸ اکتوز استودیو را تاسیس کرد و آن را به نهاد مهمی برای بازیگران سینما تبدیل کرد. او علاوه بر اینکه دوبار جایزه اسکار را دریافت کرده است، 4 بار جایزه گلدن گلوب بهترین کارگردانی و همچنین 3 بار موفق به دریافت جایزه تونی شده است.

الیا کازان در(6 مهر)، برابر با ۲۸ سپتامبر در سال ۲۰۰۳ در سن ۹۴ سالگی درگذشت.

اطلاعات کامل درباره جایزه اسکار و نحوه برگزاری این مراسم

شیمون پرز

درگذشت شیمون پرز، سیاستمدار برنده جایزه صلح نوبل 2016

شیمون پرز، نهمین رئیس جمهور اسرائیل بود که به مدت 7 سال ریاست اسرائیل را به عهده داشت. این سیاست‌مدار اسرائیلی به دلیل نقش مهمی که در مذاکرات یاسر عرفات (رئیس سازمان آزادی‌بخش فلسطین) و اسحاق رابین ایفا کرد و به دنبال آن، دولت اسرائیل و سازمان آزادی‌بخش فلسطین از سوی یکدیگر به رسمیت شناخته شدند و پیمان‌های اسلو میان آنان برقرار شد جایزه صلح نوبل را دریافت کرد.

چرخش‌های سیاسی او در لحظه‌های حساس، در بیش از دو دهه او را تبدیل به یکی از تأثیرگذارترین سیاستمداران تاریخ اسرائیل کرد.

پرز که در اثر سکته مغزی در بیمارستان بستری بود، در تاریخ ۲۸ سپتامبر(6 مهر) سال ۲۰۱۶ در سن ۹۳ سالگی درگذشت. شیمون پرز در سیاست اسرائیل به مرد بازنده معروف است.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.