Take a fresh look at your lifestyle.

تقویم رویدادهای امروز ۷ مهر و وقایع مهم تاریخی این روز

در این صفحه همراه شما هستیم تا در تاریخ قدمی بزنیم و مهمترین رویدادهای تاریخ جهان را بررسی کنیم. وقایع مهمی که در تاریخ 7 مهر مصادف با 29 سپتامبر رخ داده اند. اشخاص مشهور و تاثیر گذاری که در 7 مهر به دنیا آمده اند و افرادی مهمی که در تاریخ نامشان پرآوازه بود و در این تاریخ درگذشته اند را بصورت مختصر و مفید بررسی خواهیم نمود.

رویدادهای مهم تاریخی مصادف با امروز 7مهر

روز آتش نشانی

روز آتش نشانی و ایمنی 1379

آتش‌نشانی به مجموعه اقداماتی که برای مقابله با آتش انجام می‌گیرد گفته می شود و هدف آتش‌نشانی، حفاظت از سلامت افراد، جلوگیری از آسیب به اموال و همچنین حفاظت از محیط زیست می باشد.

روز 7 مهر سال 1359 هنگامی که به پالایشگاه آبادان حمله هوایی شد، آتش نشانان برای مهار آتش به پالایشگاه رفتند که در حین عملیات، بمباران هوایی دشمن به شهادت تعداد زیادی از آتش نشانان منجر می شود.

طرح تعیین روز آتش نشانی و ایمنی در سال 1379 در 7 مهر، با هدف ترویج ایمنی و پیشگیری از حوادث در سطح کشور و همچنین یادآوری از خودگذشتگی های آتش نشانان در ادوار مختلف جمهوری اسلامی، توسط ستاد هماهنگی امور ایمنی و آتش نشانی کشور پیشنهاد شد که به تایید و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور انجامید.

متن پیام تبریک و تشکر مخصوص روز آتش نشانی و ایمنی

اتمی شدن کره شمالی بطور رسمی

اعلام رسمی اتمی شدن کره شمالی 2004میلادی

کُره شمالی( جمهوری دموکراتیک مردم کره)، کشوری در بخش شمالی شبه‌جزیره کره در شرق آسیا می باشد که از جنوب با کره جنوبی، از شمال با جمهوری خلق چین و همچنین در شمال شرقی دارای مرز کوچکی با روسیه می باشد.

معاون وزارت امورخارجه كره (شمالي) در 7 مهر( 29 سپتامبر) سال 2004 در مجمع عمومي سازمان ملل با اعلام رسمی اتمی شدن کره شمالی، در مورد جزئيات دست يافتن کشور کره به اسلحه اتمي، نگران بودن از حمله اتمی توسط آمریکا را دلیل اصلی کشور خود برای مجهز شدن به سلاح اتمی عنوان کرد. همچنین عنوان کرد، در صورتی که آمریکا سیاست خود را تغییر دهد ما نیز سلاح های خود را از کار خواهیم انداخت.

به گفته برخی منابع؛ كره شمالي از اسلحه اتمي استفاده نخواهد کرد اما ممکن است اقدام به فروش اسلحه اتمی نماید و این تجارت را در دنیا رواج دهد.

قیام ابومسلم خراسانی

آغاز نهضت عباسیان با قیام ابومسلم خراسانی 129 هجری قمری

بهزادان ونداد هرمزد، ملقب به اَبومُسْلِمِ خُراسانی، فرمانده نظامی ایرانی و رهبر جنبش سیاه‌جامگان بود که با حکم یکی از بزرگان عباسی رهسپار خراسان شد تا به عنوان رهبر جنبش ضد اموی به براندازی حکومت بنی امیه و پایه گذاری حکومت بنی عباس بپردازد.

پس از پیروزی بر حاکم خراسان و تسخیر مرو، با سپاهی روانه عراق شد و موفق شد آخرین خلیفه اموی(مروان) را شکست دهد. در این زمان ابوالعباس عبدالله سفاح به عنوان اولین خلیفه عباسی، بر تخت نشست و امارت خراسان به ابومسلم سپرده شد.

به این ترتیب در 7 مهر 129 ه‍ . ق، نهضت عباسی در خراسان توسط ابومسلم خراسانی موجوديت خود را به طور رسمی اعلام كرد.

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 7 مهر

میگل د سروانتس

تولد میگل د سِروانتِس ساآودرا، رمان نویس مشهور خالق (دن کیشوت) 1547

دن میگل د سِروانتِس ساآودرا (Don Miguel de Cervantes Saavedra)، رمان‌نویس، شاعر، نقاش و نمایشنامه‌ نویس مشهور بود که در 7 مهر(29 سپتامبر) سال 1547 در اسپانیا متولد شده بود و به خاطر خلق آثار ادبی ممتاز به او لقب شاهزادهٔ نبوغ را داده بودند.

درباره‌ تحصیلات ابتدایی میگل، ابهاماتی وجود دارد اما بدون شک تحصیلات دانشگاهی نداشته است. او با سفر به ایتالیا به مطالعه برخی از آثار ادبی آنجا پرداخت و تحت تأثیر هنر ایتالیایی قرار گرفت.

رمان مشهور دن کیشوت، نوشته میگل سروانتس از سوی بسیاری از منتقدان به عنوان اولین رمان مدرن شناخته شده است و جزء یکی از بهترین آثار ادبی جهان شناخته می شود، پایه ادبیات کلاسیک اروپا را تشکیل می دهد.

انریکو فرمی

تولد انریکو فرمی، فیزیکدان آمریکایی برنده جایزه نوبل 1901

انریکو فرمی (Enrico Fermi) فیزیکدان آمریکایی ایتالیایی الاصل بود که در 7 مهر (۲۹ سپتامبر) ۱۹۰۱ در رم، ایتالیا متولد شده بود. انریکو در هفده سالگی در دانشگاه پیزا به تحصیل فیزیک مشغول شد و درجه دکتری خود را در مورد پراکندگی اشعه ایکس دریافت کرد.

فرمی به جهت زحمات و فعالیت هایش در موضوع واپاشی بتا، طراحی اولین رآکتور هسته‌ای و همچنین گسترش نظریه کوانتومی به شهرت رسید. فرمی، که یکی از بزرگ‌ترین فیزیکدانان هسته‌ای قرن بیستم به‌شمار می‌رود در سال ۱۹۳۸ موفق به دریافت جایزه نوبل فیزیک شد و همچنین پس از دریافت جایزه نوبل، در سال ۱۹۵۴ مدال ماکس پلانک را دریافت کرد.

کمیسیون انرژی اتمی آمریکا به یادبود این دانشمند بزرگ، جایزه انریکو فرمی را ۳۷۵٬۰۰۰ دلار ارزش گذاری کرده، که هر ساله اعطا می‌شود.

حسین دهلوی

تولد حسین دهلوی، آهنگساز و رهبر ارکستر ایرانی 1306

حسین دهلوی، موسیقی‌دان، آهنگساز و رهبر ارکستر و صاحب نظر در موسیقی معاصر ایران است که در 7 مهر ( 29 ) 1306 در تهران متولد شد.

دهلوی آموزش موسیقی را از پنج سالگی نزد پدرش، آغاز کرد و مدتی بعد به ساز ویولن علاقه‌مند شد و به یادگیری ویولن نزد ابوالحسن صبا مشغول شد. با گذراندن دوران دبیرستان در هنرستان موسیقی به فراگیری علمی موسیقی گرایش پیدا کرد و اصول آهنگسازی را نزد حسین ناصحی فرا گرفت.

دهلوی موجب ایجاد نوآوری در موسیقی ایرانی شده است. او همچنین، در زمینه موسیقی فیلم هم فعالیت داشته‌ است و بیشتر در زمینه فیلم‌های مستند، انتخاب موسیقی به عهده او بوده است، در تیتراژ فیلم‌ها، از او به نام مستعار «فریبا» یاد شده‌ است.

نخستین اثر ارکستری دهلوی به نام «سبک بال» در دستگاه شور ساخته شد. حسین دهلوی در سومین همایش چهره های ماندگار سال ۱۳۸۲ به عنوان «چهره ماندگار» معرفی شد.

میلاد محمدی

تولد میلاد محمدی، فوتبالیست سرعتی ایرانی 1372

میلاد محمدی‌ در 7 مهرماه ۱۳۷۲ در محله فلاح تهران متولد شد و فوتبال را نیز در همین محله آغاز کرد. او یک برادر دو قلو به نام مهرداد دارد که بازیکن سابق تیم سپاهان و حال حاضر آوس پرتغال است.

میلاد در تیم‌های باشگاهی راه آهن، احمد گروزنی روسیه و خنت بلژیک سابقه بازی دارد. او در زمان سرمربیگری کارلوس کیروش، به تیم ملی دعوت شد و در جام جهانی ۲۰۱۸ نیز حضور یافت و بازی درخشانی از خود ارائه داد. این بازیکن کم حاشیه بسرعت تبدیل به لژیونر شد.

سیلویو برلوسکونی

تولد سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر سابق ایتالیا 1936

سیلویو برلوسکونی (Silvio Berlusconi) سیاستمدار و سرمایه‌دار ایتالیایی در 7 مهر 1936 در خانواده‌ای از طبقه متوسط در میلان ایتالیا متولد شد. او یکی از مردان مشهور در سیاست ایتالیا است که چندین‌ مرتبه به منصب نخست‌وزیری این کشور دست یافته است. برلوسکنی با در اختیارداشتن رسانه‌ها به میلیاردری قدرتمند تبدیل شده است. مجله فوربز در سال ۲۰۱۷ او را به عنوان پنجمین ثروتمند ایتالیا معرفی کرد.

او همچنین، ریاست حزب «به‌پیش ایتالیا» را بر عهده دارد. برلوسکونی، مالک سابق باشگاه میلان و ثروتمندترین شخصیت سیاسی جهان نیز محسوب می‌شود و مالک بزرگترین شرکت تبلیغاتی ایتالیا می باشد. او در شرکت «اندمول» که تولید کننده محصولات صوتی و تصویری برای بیش از ۲۰ کشور جهان می باشد نیز شریک است.

جولیا گیلارد

تولد جولیا گیلارد، اولین نخست وزیر زن تاریخ کشور استرالیا 1961

7 مهر برابر با 29 سپتامبر، جولیا ایلین گیلارد ، سیاست‌مدار استرالیایی در ولز ایتالیا متولد شد. او تحصیلات خود را در دو دانشگاه آدلاید و ملبورن سپری کرده است. جولیا خود را شخصی غیر مذهبی معرفی کرده است.

در سال ۲۰۱۰  جولیا گیلارد به عنوان بیست و هفتمین نخست‌وزیر استرالیا و اولین نخست‌وزیر زن تاریخ این کشور انتخاب شد.

با انتخاب خانم گیلارد، نرخ برابری دلار استرالیا در برابر ارزهای خارجی افزایش یافت که واکنش مثبت از سوی بازار سرمایه گذاری را در پی داشت. او تا سال 2013 در این سمت فعالیت داشت.

افراد مشهوری که در تاریخ 7 مهر، از دنیا رفتند

محمد جهان آرا

درگذشت محمد جهان آرا، فرمانده سپاه پاسداران خرمشهر 1360

سید محمد علی جهان آرا از فرماندهان جنگ تحمیلی و از مخالفان رژیم پهلوی بود که در خانواده ای مذهبی در خرمشهر پرورش یافته بود. او از سن کم به مبارزه با طاغوت پرداخت و با عضویت در گروه حزب الله خرمشهر، فعالیت های خود را برای براندازی رژیم پهلوی آغاز کرد.

جهان آرا در تشکیل سپاه پاسداران خرمشهر، نقش بسیار مهمی داشت و همواره به مبارزه با منافقان وعوامل استکبار مشغول بود. او همچنین با فرماندهی سپاه خرمشهر بسیاری از توطئه های طراحی شده بر ضد اسلام را خنثی کرد و در جبهه‌های نبرد ضربات سازنده ای بر متجاوزان بعثی وارد کرد. تلاش و مقاومت و از همه مهمتر فرماندهی جهان آرا در پیروزی بر دشمن نقش بسزایی داشت.

محمد علی جهان آرا پس از خدمات فراوان به اسلام و انقلاب و به ویژه شهر خرمشهر در 7 مهر(29 سپتامبر) سال ۱۳۶۰ در یک سانحه هوایی به شهادت رسید.

رودلف دیزل

درگذشت رودلف دیزل، مخترع موتور دیزل 1913

رودلف کریستیان کارل دیزل(Rudolf Christian Karl Diesel)، مهندس مکانیک آلمانی بود. پدر و مادر او مهاجران آلمانی‌ تباری بودند که در فرانسه ساکن شده بودند و دیزل نیز نخستین سال‌های کودکی را در فرانسه گذراند.

دیزل در سال های جوانی با اختراع موتور دیزل به شهرت دست یافت. طراحی موتور دیزل به گونه ای بود که برای موتورهای دریایی، اتومبیل‌ها، ژنراتورهای برق، کارخانه‌ها، قطار، تجهیزات حفاری نفت و ماشین‌آلات معدن قابل استفاده بود. دیزل در کنار اختراع این موتور، نسبت به خطر آلودگی هوا ناشی از استفاده از این موتورها هشدار داد و همچنین به نگارش کتابی در مورد وضعیت بشر پرداخت.

در 29 سپتامبر ۱۹۱۳ دیزل با کشتی به مقصد لندن، برای شرکت در جلسه عمومی تولیدکنندگان دیزل در حرکت بود که در این مسیر ناپدید شد و بعد از آن دیگر او را نیافتند.

70 عکی با کیفیت عالی از موتور سنگین مناسب برای پس زمینه موبایل

تونی کرتیس

درگذشت تونی کرتیس، بازیگر آمریکایی 2010

تونی کرتیس (Tony Curtis)، با نام حقیقی برنارد شوارتز، بازیگر آمریکایی بود که در بیش از ۱۰۰ نقش متفاوت حضور پیدا کرد. تونی در زمان جنگ جهانی دوم به خدمت سربازی رفت و پس از پایان جنگ اولین نقش سینمایی خود را ایفا کرد و پس از راهیابی به سینما در بیش از 120 فیلم حضور یافت.

او در فیلم اسپارتاکوس، در نقش یک برده آرام و مهربان در کنار رهبر بردگان (کرک داگلاس) ظاهر شد. تونی کرتیس برای بازی در فیلم ستیزه‌جویان به کارگردانی استنلی کریمر نامزد جایزه اسکار شد.

تونی کرتیس با بازی در فیلم کمدی بعضی‌ها داغشو دوست دارند در کنار جک لمون و مریلین مونرو به شهرت جهانی رسید.

شهید موسی نامجو

درگذشت موسی نامجو، وزیر دفاع ایران 1360

سید موسی نامجوی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران و از نظامیان عالی‌رتبه در نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود.

نامجو تحصیلات خود را در دانشکده افسری ادامه داد و قبل از انقلاب ۱۳۵۷به عنوان عضو هیئت علمی دانشکده افسری مشغول به فعالیت شد و بعد از انقلاب به عنوان ریاست دانشکده انتخاب شد. او اولین فرمانده دانشکده افسری جمهوری اسلامی ایران بود که موجب ایجاد تحول اساسی در دانشکده افسری شد.

سرانجام نامجو در 7 مهر(29 سپتامبر) سال 1360 در حادثه سقوط پرواز هرکولس سی-۱۳۰ نیروی هوایی ارتش، درحالی که از مأموریت بررسی وضعیت جبهه‌ها در حال بازگشت بودند، به همراه عده ای دیگر از فرماندهان، جان خود را از دست دادند.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.