Take a fresh look at your lifestyle.

تقویم رویدادهای امروز ۱۵ شهریور و وقایع مهم تاریخی این روز

در این صفحه قصد داریم تا با شما در تاریخ قدم بزنیم و مهمترین رویدادهای تاریخ جهان را بررسی کنیم. وقایع مهمی که در تاریخ 15 شهریور مصادف با 6 سپتامبر رخ داده اند. اشخاص مشهور و تاثیر گذاری که در 15 شهریور به دنیا آمده اند و افرادی مهمی که در تاریخ نامشان پرآوازه بود و در این تاریخ درگذشته اند را بصورت مختصر و مفید بررسی خواهیم نمود.

رویدادهای مهم تاریخی مصادف با امروز 15 شهریور

استقلال سوایزلند

استقلال سوایزلند از بریتانیای کبیر 1968

امروز، روز ملي و استقلال “سوازيلند” از استعمار انگلستان (1968م) است. كشور پادشاهي سوازيلند با بيش از 17/364 كيلومتر مربع مساحت در جنوب قاره افريقا قرار گرفته است.

از مهمترین صادرات سوازیلند نیز می‌توان به شکر، چوب، پنبه و مرکبات اشاره کرد. سوازیلند از اعضای کشورهای مشترک‌المنافع و اتحادیهٔ آفریقاست؛ و اقتصاد آن به شدت وابسته است

هواپیما ربایی فلسطینی ها

هواپیما ربایی توسط جبهه مردمی برای آزادی فلسطین 1970

هواپیمای «العال» اسرائیل که از رم به سمت تل آویو در حرکت بود، ربوده شد و آن را مجبور به تغییر مسیر به سمت الجزایر کردند. اسراتژی حمله بر این متمرکز بود تا ارکان های اقتصادی و نظامی صهیونیستی هدف قرار گیرد. از اهداف مورد مطالبه آزادی زندانیان فلسطینی از زندان های اسرائیلی بود که در میانشان زندانی ای بود که در 1964 زندانی شده بود.

فروپاشی شوروی

 فروپاشی اتحادیه جمادیه شوروی و استقلال کشور لتونی 1991

با پیدایش کشورهای مستقل همسود روسیه خود را به عنوان جانشین اتحاد جماهیر شوروی معرفی کرد. در 25 دسامبر1991 مصادف با 15 شهریور، با کناره گیری میخائیل گورباچف از سمت خود اتحاد شوروی به‌طور رسمی از هم پاشیده شد و یک روز بعد، پارلمان اتحاد جماهیر شوروی اعلامیه فروپاشی این کشور را تصویب کرد.

کشور لتونی، کشوری است در شمال اروپا که کشور میانی در بین سه کشور حوزه بالتیک به‌شمار می‌آید. در ابتدا لتونی با نام جمهوری سوسیالیستی لتونی، یکی از جمهوری‌های اتحاد جماهیر شوروی بود و در ۲۱ اوت ۱۹۹۱  اعلام کرد که از شوروی مستقل شده است.

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 15 شهریور

جان دالتون

تولد جان دالتون استاد و محقق انگلیسی 1766 هجری شمسی

جان دالتون از پیشگامان نظریهٔ اتمی بود. بر طبق این نظریه تمام مواد از ذرات ریز غیر قابل تقسیم تشکیل شده‌اند. او اولین ذرات را اتم نامید، و آن‌ها را کروی شکل تصور می‌کرد. همچنین این نظریه را عنوان کرد که اتم هر عنصر، وزن و مشخصات خاص همان عنصر را دارد. دالتون از کوررنگی رنج می‌برد ،راجب این بیماری تحقیق کرد و اولین مقاله علمی در خصوص این بیماری که بعدها دالتونیسم نام گرفت را انتشار داد.

راجر واترز

تولد راجر واترز خواننده و آهنگساز انگلیسی 1943

راجر واترز (Roger Waters) خواننده، ترانه‌سرا و آهنگ‌ساز انگلیسی است که در 15 شهریور مصادف با ۶ سپتامبر ۱۹۴۳ متولد شد. وی از بنیانگذاران گروه پینک فلوید بود. واترز به عنوان یکی از خلاقترین آهنگسازان، ترانه سرایان موسیقی راک شناخته می شود که با خلاقیت خود در بوجود آوردن سبک خاصی از موسیقی راک موج جدیدی را در دنیای موسیقی دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی به راه انداخت.

افراد مشهوری که در تاریخ 15 شهریور از دنیا رفتند

سلطان سلیمان یکم

درگذشت سلطان سلیمان از سلاطین عثمانی 1566

سلیمان یکم دهمین سلطان امپراتوری عثمانی است که طولانی‌ترین دوره پادشاهی در خاندان عثمانی منسوب به وی است. سلیمان در غرب با عنوان محتشم و در شرق با نام سلیمان قانونی شناخته می شود. از اینرو به قانونی معروف شد که سیستم قضایی امپراتوری عثمانی را به‌ کلی بازسازی کرد.

سلیمان قانونی در سن ۷۲ سالگی در مسیر وین به قصری رسید که تصرف آن برای پیروزی‌های بیشتر در اروپای غربی اهمیت زیادی داشت. سلیمان در چادر خود جان سپرد؛ بعضی از منابع تاریخی معتقدند که دلیل مرگ او شدت ناراحتی از عدم تصرف زودهنگام قصر بود. پیکر سلیمان به قسطنطنیه انتقال داده شد اما قلبش همان‌جا، داخل مقبره‌ای که بعدها کلیسای کاتولیک توربکی بر روی آن ساخته و وقف مریم مقدس شد دفن شد.

سولی پرودوم

درگذشت سولی پرودوم شاعر فرانسوی برنده جایزه ادبیات نوبل1907

سولی پرودوم شاعر و مقاله‌نویس فرانسوی، نخستین برندهٔ جایزه ادبی نوبل در سال ۱۹۰۱ بود. از آثار ادبی او میتوان به قطعات و اشعار، تنهایی‌ها، دیوان عدالت، تجربه‌ها و خوشبختی اشاره کرد.
او که از سال 1870 دچار ضعف جسمانی شدیدی شده بود، سال‌های پایانی عمرش به دلیل ناتوانی جسمانی در گوشه‌نشینی سپری شد. «سالی پرودوم» در حالی که مشغول نوشتن یک از قطعه‌های ادبی‌اش بود، دچار حمله فلج‌کننده‌ای شد و در 6 سپتامبر 1907 درگذشت.

درگذشت فاضل مراغه ای دانشمند فقه و اصول1310

مرحوم ملا احمد فرزند ملا علی اکبر، معروف به فاضل مراغه ای یکی از آيات و علمای بزرگ آذربايجان بود. مراغه ای مجتهدی اصولی و فقيهی متبحر در علم فقه و اصول بود.ایشان کتاب صمديه و کتاب شمسيه (شيخ بهائی را) حاشيه نمود و تفسيری به قسمتی از قرآن مجيد نوشت. او شرحی نيز بر نهج البلاغه مولا امير مؤمنان دارد.

مراغه ای سرانجام در روز پنجم محرم الحرام سال 1310 در تبريز غم انگيز وفات نمود و جسد او در خاک نجف اشرف به خاک رفت.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.