Take a fresh look at your lifestyle.

تقویم رویدادهای امروز ۱۶ شهریور و وقایع مهم تاریخی این روز

در این صفحه همراه شما هستیم تا در تاریخ قدمی بزنیم و مهمترین رویدادهای تاریخ جهان را بررسی کنیم. وقایع مهمی که در تاریخ 16 شهریور مصادف با 7 سپتامبر رخ داده اند. اشخاص مشهور و تاثیر گذاری که در 16 شهریور به دنیا آمده اند و افرادی مهمی که در تاریخ نامشان پرآوازه بود و در این تاریخ درگذشته اند را بصورت مختصر و مفید بررسی خواهیم نمود.

رویدادهای مهم تاریخی مصادف با امروز 16 شهریور

ویران شدن اورشلیم

پرستش‌گاه اورشلیم توسط تیتوس امپراتور روم ویران گردید70

تیتوس امپراتور روم، مقاومت مدافعان یهودی اورشلیم را پس از یک محاصره طولانی، درهم شکست و پرستش‌گاه اورشلیم را ویران کرد.

گرگ و ببر تاسمانی

انقراض گرگ (ببر) تاسمانی1936

آخرین گرگ (ببر) تاسمانی در باغ‌وحشی در استرالیا جان سپرد و نسل این کیسه‌دار برای همیشه منقرض گردید.

یورش بلیتز

یورش بلیتز بمباران هوایی شهر لندن 1940

آغاز یورش بلیتز توسط لوفت‌وافه و بمباران هوایی شهر لندن و نقاط دیگر بریتانیا در ۵۷ شب پی‌درپی.
بمباران به اهداف خود که مجبور کردن بریتانیا به تسلیم تا وارد کردن ضربه جدی به اقتصادی جنگیشان بود نرسید.
جمع تلفات انگلیسی‌ها را ۴۳ هزار کشته و ۵۱ هزار مجروح بوده است. این بمباران در تاریخ جنگ جهانی دوم به بلیتز معروف شده است.
این حملات را ۵۷ روزه نوشته اند ولی تا دهم ماه می ۱۹۴۱ با شدت کمتری ادامه داشتند. در جریان بمباران، دولت انگلستان برای محافظت از جان کودکان، زنان و سالخوردگان آنان را به خارج از شهرهای بزرگ منتقل کرده بود.

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 16 شهریور

الیزابت یکم

تولد جان دالتون استاد و محقق انگلیسی 1533 هجری شمسی

زادروز الیزابت یکم ملکهٔ سلطنتی انگلستان و ایرلند

Friedrich August Kekulé

تولد فریدریش آگوست ککوله شیمیدان آلمانی 1829

فریدریش آگوست ککوله فُن اشترادونیتس (آلمانی: Friedrich August Kekulé von Stradonitz) شیمی‌دان آلمانی بود که در سال ۱۸۵۷ توانست ساختار حلقوی بنزن را شناسایی کند.

بنزن (به انگلیسی: Benzene) مایعی است بی‌رنگ، خوشبو و فرار که با شعله زرد رنگ همراه با دوده می‌سوزد و در تولید صنعتی گروهی از مواد مانند پلی‌استایرن، لاستیک مصنوعی و نایلون استفاده می‌شود. این مایع در تهیهٔ شوینده‌ها و رنگ‌ها نیز به کار می‌رود.

درگذشتهٔ ۱۳ ژوئیه ۱۸۹۶ در بن

Sir John Cornforth

تولد جان کارنفورت شیمیدان استرالیایی-انگلیسی، برندهٔ جایزه نوبل شیمی 1917

سر جان وارکاپ “کاپاً کارنفورت جونیور (Sir John Warcup “Kappa” Cornforth, Jr) به همراه ولادیمیر پریلاگ برنده جایزه نوبل شیمی سال ۱۹۷۵ شد. انجمن نوبل «به خاطر فعالیت‌های او بر استریوشیمی واکنش‌های کاتالیز شده توسط آنزیم‌ها»، این جایزه را به او اهدا کرد.

بادی هالی

تولد بادی هالی نوازنده و خوانندهٔ آمریکایی و از بنیان‌گذاران سبک موسیقی راک اند رول 1936

چارلز هاردین هالی (Charles Hardin Holley) معروف به بادی هالی نوازنده و خواننده آمریکائی و از بنیان‌گذاران سبک موسیقی راک اند رول(rock and roll) بود.

راک اند رول، سبکی از موسیقی عامه‌پسند است که در ایالات متحده و در اواخر دهه ۱۹۴۰ و اوایل دهه ۱۹۵۰ آغاز شد. بعدها این موسیقی باعث پدید آمدن گونه‌های دیگری مثل راک شد.

در ۳ فوریه ۱۹۵۹ هنگامی که با یک هواپیمای کوچک بیچ‌کرافت بونانزا همراه با گروهش می‌خواست به شهر فارگو در ایالت داکوتای شمالی برود، هواپیما به دلیل توفان و برف شدید سقوط کرد و بادی هالی و سه نفر همراهش کشته شدند.

افراد مشهوری که در تاریخ 16 شهریور از دنیا رفتند

جرج پولیا

درگذشت جرج پولیا ریاضی‌دان مجارستانی-آمریکایی 1985

جرج پولیا در خانواده‌ای با اصلیت یهودی در شهر بوداپست، در مجارستان به دنیا آمد. او در زمینه‌های مختلف ریاضی از جمله سری‌ها، نظریه اعداد، آنالیز ریاضی، هندسه، جبر، ترکیبیات و احتمال فعالیت می‌کرد.

او تلاش زیادی کرد تا شیوه‌هایی که مردم برای حل مسائل استفاده می‌کنند را توصیف کند و چگونگی آموزش حل مسئله را شرح دهد. در کتاب جبر و احتمال دبیرستان نقل قول‌هایی از کتاب خلاقیت ریاضی او وجود دارد.

سولی پرودوم

درگذشت ادوین مک‌میلان فیزیکدان آمریکایی، برندهٔ جایزه نوبل شیمی1991

ادوین متیسون مک‌میلان (Edwin Mattison McMillan) (متولد ۱۸ سپتامبر ۱۹۰۷) فیزیکدان آمریکایی و برنده جایزه نوبل است. برای کشف شیمی عناصر با عدد اتمی بالاتر از عدد اتمی اورانیوم، عنصر ترااورانیمی جایزه نوبل شیمی به طور مشترک به او و گلن سیبورگ اعطا شد.

رنس هربرت یانگ

درگذشت ترنس یانگ کارگردان بریتانیایی1994

ترنس یانگ در سال ۱۹۴۸ در آمریکا اولین فیلم بلند و مستقل خود را بنام «تالار آینه‌ها» به‌وجود آورد و موفقیت خود را به عنوان فیلمساز تثبیت نمود. و در سال ۱۹۶۶ بنا به درخواست سازمان ملل، فیلم «گل شیطان» را در ایران کارگردانی کرد و یک سال بعد اولین فیلم هالیوودی خود را به وجود آورد.

در سال 1966 سازمان ملل تصمیم گرفت برای مبارزه با کشت تریاک، فیلمی تهیه کند تا ترافیک تریاک و هروئین را در کشورهای جهان نشان دهد.تعدادی از معروفترین هنرپیشگان روز، با قبول نقش هایی کوتاه، در این فیلم شرکت کردند. آن چه در رابطه با  این فیلم بویژه برای ایرانی ها مهم است، فیلمبرداری قسمت اعظم  فیلم  است در ایران.

وی سرانجام در سال ۱۹۹۴ در شهر کن، فرانسه درگذشت

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.