Take a fresh look at your lifestyle.

چگونه محصولات تراریخته را تشخیص دهیم؟ + محصولات تراریخته در ایران و بازار جهانی

محصولات به این دلیل تراریز می شوند که در برابر آفت ها،بیماری ها و … مقاوم شوند و میزان تولید محصولات بالا رود. محصولات تراریخته یا اصلاح شده ی ژنتیکی توسط دانشمندان در زمینه ی تغییر کدهای ژنتیکی موجودات انجام می دهند. بنابریان محصولات تراریخته روند طبیعی رشد و تولید خود را طی نمی کنند و از زمکانیکه این محصولات وارد چرخه غذایی شدند اما و اگرهای زیادی درباره ی آن ها وجود دارد. حال در این مطلب می خواهیم بدانیم که چگونه محصولات تراریخته را تشخیص دهیم؟ و بدانیم چه تفاوتی بین محصولات ارگانیک و تراریخته وجود دارد.

چگونه محصولات تراریخته را تشخیص دهیم؟

در مورد این سوال که چگونه محصولات تراریخته را تشخیص دهیم؟ باید بگوییم که برخی از محصولات موجود در بازار کشور که تراریخته هستند بر اساس قانون (( ضوابط برچسب‌گذاری به‌روی محصولات غذایی )) ابلاغ شده توسط وزارت بهداشت آمده است که تمامی تولیدکنندگان محصولات غذایی در کشورمان موظف هستند در صورتیکه محصولاتشان دستکاری ژنتیکی شده است عبارت (( حاصل از فرایند دستکاری ژنتیکی )) یا (( GM )) را روی لیبل یا برچسب محصول خود به ‌صورت واضح درج کنند تا خریداران این محصولات از دستکاری شدن ژنتیکی این محصولات هنگام خرید مطلع شوند. اما متاسفانه هنوز لیست دقیق و شفافی از اینکه چه محصولاتی تراریخته است وجود ندارد.

♦ محصولات تراریخته در بازار جهانی :

عمده محصولات تراریخته‌ای که در بازار تجارت جهانی قرار گرفته‌اند عبارتند از سویا، کلزا، ذرت و پنبه. البته تنوع محصولات تولید شده بیشتر از این چهار مورد است.

♦ محصولات تراریخته در ایران :

در ایران فقط سه محصول تراریخته مجوز دارند که شامل : دانه ای روغنی کلزا، سویا و ذرت هستند و هیچ محصول یا فرآودره دستکاری ژنتیک شده ی دیگری در بازار ایران وجود ندارد.

چگونه محصولات تراریخته را تشخیص دهیم؟( به نقل از خبرگزاری تسنیم)

به نقل از خبرگزاری تسنیم، در حالی که مردم در گذشته محصولات تراریخته یا تغییر ژنتیکی‌ یافته را بدون آگاهی مصرف می‌کردند، بر اساس تصمیم دولت و تحت فشار رسانه‌‌ها از این پس تولید کنندگان مکلف به درج عبارت (( تراریخته )) یا (( تغییر ژنتیکی‌ یافته )) بر روی محصولات خود شدند.

تفاوت محصولات ارگانیک و تراریخته

محصولات ارگانیک به محصولاتی گفته می شود که در هیچ یک از مراحل کاشت، داشت و برداشت از هیچ نوع فرآیند شیمیایی استفاده نمی شود و برای انسان ها و محیط زیست هیچ گونه آسیبی ندارند. در مقابل محصولات تراریخته یا دستکاری شده ژنتیکی، محصولاتی هستند که داخل آنها یک یا چند ژن برای اهداف مختلفی وارد شده است این محصولات روند طبیعی رشد و تولید را طی نکرده اند و به شکل ژنتیکی دستکاری شده اند.
این محصولات قیمت ارزان تری دارند.  ماندگاری بیشتر و ارزش غذایی بیشتر از مزایای این محصولات است.

چگونه محصولات تراریخته را تشخیص دهیم؟

توجه : با تمام این اظهارات جالب است که بدانید بسیاری از کشورهایی که محصولات تراریخته تولید می کنند خود مصرف کننده نیستند و محصولات تراریخته ی خود را به کشورهای دیگر صادر می کنند.

همچنین ببینید : با مراحل کشاورزی کاشت، داشت و برداشت محصول بیشتر آشنا شوید

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.