طراحی دکوراسیون داخلی بوتیک با توجه به 9 نکته اساسی
هیچ چیز به اندازهی یک طراحی خوب کسب و کار شما را از رقبایتان متمایز نمیکند. برای شروع کار ترفندهای طراحی دکوراسیون داخلی بوتیک ارائه شده در این مقاله را مطالعه کنید. صاحبان بوتیک اغلب کسب و کار خود را با عشق و علاقه آغاز میکنند، یعنی عشق و علاقه به لباسهای خاص، کالاهای خانه، صابون یا هر آنچه که مشتری را به داخل بوتیک جذب کند.
اگرچه در دنیای امروز خرید آنلاین از محبوبیت بسیار بیشتری برخوردار است، اما بسیاری از مشتریان همچنان از روش خرید سنتی لذت میبرند. هیچ چیز نمیتواند جایگزین دیدن و امتحان کردن کالای مورد نظر در بوتیک شود.
اما لازم نیست خرید آنلاین و در بوتیک مجزا از یکدیگر باشند. سیستمهای پایانه فروش خردهفروشیهای هوشمند (POS) میتوانند به شما در تجزیه و تحلیل ترندهای مشتریان کمک کرده و به طور کلی تجربهی کاربری فروش را چه به صورت آنلاین و چه به صورت حضوری بهبود بخشد.
در طراحی دکوراسیون داخلی بوتیک به این موارد توجه کنید
آیا به این فکر کردهاید که طراحی دکوراسیون داخلی بوتیک شما بر خرید یا عدم خرید مشتریان چه تاثیری دارد؟ بسیاری از بوتیکها فضای نسبتا کوچکی برای فروش دارند؛ بنابراین، هر یک اینچ از آن فضا نیز مهم است و میتواند بر خرید مشتری تاثیرگذار باشد. تبدیل مشتریان بالقوه به خریداران واقعی موجب رشد و پیشرفت کسب و کار شما خواهد شد.
انتخاب مناسب ترین اسم برای بوتیک زنانه و اسم برای بوتیک مردانه نیز یکی دیگر از موارد مهمی است که باعث افزایش فروش می شود.
1- طراحی دکوراسیون داخلی فضای ورودی به بوتیک
5 الی 15 متر مربع از ورودی بوتیک همان جایی است که مشتریان از نگاه کردن به ویترین وارد بوتیک شده تا کالای مد نظر خود را امتحان کنند. این فضا به آنها اجازه میدهد تا موسیقی، نورپردازی و فضای کلی بوتیک شما را در نظر گیرند. همچنین، همین فضا مشخص میکند که آیا آنها نگاهی به بوتیک شما خواهند انداخت یا مواردی را خواهند یافت که برایشان جالب باشد و موجب شود که داخل بوتیک بمانند.
این فضای ورودی به مشتریان اجازه میدهد تا قضاوت سریعی در مورد کسب و کار شما داشته باشند. آنها تم بوتیک شما را در نظر میگیرند و ارزیابی میکنند که آیا آنچه شما عرضه میکنید متناسب با بودجهشان است یا نه. از آنجایی که مشتریان در این مرحله هنوز تصمیم خود را نگرفتهاند، به احتمال زیاد به محصولات عرضه شده در این فضا توجهای نخواهند داشت. از این فضای طراحی دکوراسیون داخلی بوتیک خود برای عرضهی کالاهای کلاسیک خود، هایلایت کردن مجسمههای تزیینی، آثار هنری یا گلهای تازه استفاده کنید. هدف استفاده از این فضا این است که حال و هوای بوتیک خود را در کمترین زمان ممکن به مشتری القا کنید.
2- یک پاوروال اضافه کنید
آیا میدانستید که بیش از 90% آمریکاییها هنگام ورود به یک بوتیک یا فروشگاه سمت راست خود را نگاه میکنند؟ این دیوار قدرت یا پاوروال اولین برخورد آنها با محصولات شماست و از این رو فضایی ایدهآل برای به نمایش گذاشتن محصولات جدید و افزودن آثار هنری و تزیینی است که طراحی دکوراسیون داخلی بوتیک را هیجانانگیز میکنند. در این فضا شما میتوانید علامتهای تبلیغاتی مانند تخفیفهای ویژه را نصب کنید.
آمار فروش شما میتواند تعیینکنندهی ترکیب محصولاتی باشد که در پاوروال به نمایش میگذارید. اگر برخی از محصولات شما تقاضای بیشتری دارند، بهتر است آنها را در جایی قرار دهید که مشتری بلافاصله متوجهشان شود. برخی دیگر از فروشندگان ممکن است ترجیح دهند بهترین محصولات خود را در قفسههای انتهایی بوتیک قرار دهند تا مشتریان را وادار کنند همهی محصولات را بررسی کنند.
3- مسیر فروش را برای مشتریان هموار سازید
همانطور که مشتریان در بوتیک شما قدم میزنند، این که آیا جذب محصولاتی که عرضه میکنید میشوند یا نه به طراحی دکوراسیون داخلی مسیر فروش شما بستگی دارد. شما باید فضای کافی را برای عبور افراد مهیا سازید و در عین حال چیدمان محصولات به گونهای باشد که در معرض دید قرار گیرند.
به یاد داشته باشید که معمولا بیشتر خریداران به محض ورود به بوتیک سمت راست را نگاه میکنند. در طراحی دکوراسیون داخلی بوتیک خود این نکته را همواره به یاد داشته باشید. بهترین روش این است که با استفاده از دو قفسه در دو طرف مسیر فروش را طراحی کنید و در هر طرف محصولات متفاوتی را قرار دهید. استفاده از قفسهبندی میتواند مفید باشد و ایجاد اختلاف سطح برای چشم بیننده جذاب است.
گزینهی دیگر طراحی دکوراسیون داخلی بسته به اندازهی خود بوتیک، ایجاد دستههایی بر اساس یک تم مشخص است. به عنوان مثال، در یک بوتیک مد و فشن دستههایی از روسری را روی هم قرار دهید، در قسمتی دیگر زیورآلات و کیف را قرار دهید و بخشهایی را برای چیدمان لباس کنار بگذارید.
این در حالی است که سایر بوتیکها ترجیح میدهند از لوازم تزیینی کوچک بین آیتمهای اصلی خود استفاده کنند تا توجه مشتری را به خود جذب نمایند.
همانطور که مسیر فروش بوتیک خود را طراحی میکنید، مسیری که میخواهید مشتریان از آن عبور کنند را در نظر بگیرید. شما ممکن است بخواهید مشتریان را به سمت آیتمهای خاصی هدایت کنید، برای این کار میتوانید آن آیتمها را با رنگهای خاص، جذاب و چشمنواز به نمایش بگذارید.
همچنین، ممکن است کف بوتیک را با رنگهای مختلفی طراحی کنید که متناسب با طراحی دکوراسیون داخلی باشد. برای این منظور، میتوانید از کاشیهایی با رنگهای مختلف و یا حتی ترکیبی از فرش و کاشی بهره گیرید. پیشنهاد میشود که به صورت ماهانه و یا فصلی این مسیر فروش را تغییر دهید.
4- تمی را انتخاب کنید که داستان برندتان را بازگو میکند
تم بوتیک، المانهای دکوراسیون را با داستان برندتان پیوند میدهد. یک صاحب کسب و کار خردهفروشی که صابونهای دستساز با رایحههای خانگی و محصولات مراقبت از پوست میفروشد، ممکن است المانهای طبیعی مانند رنگهای خنثی، گیاهان طبیعی، گلهای تازه و فضایی شبیه به فضای داخلی خانه را بکار گیرد. از طرف دیگر، یک صاحب بوتیک لباس میتواند یک رویکرد مدرنتر با حداقل دکوراسیون را بکار گیرد و با انتخاب موسیقی متناسب با تم مشتری را جذب کند.
تم بوتیک و یا فروشگاه شما باید به بیان داستان برند شما کمک کند. در حالت ایدهآل، فروشندگان باید طراحی دکوراسیون داخلی بوتیک خود را شخصیسازی کنند تا متناسب با برندشان باشد؛ خصوصا اگر دکور خاصی مد نظرشان است.
تم مناسب میتواند موجب شود که دموگرافیک هدف شما احساس خوشایندی داشته باشد. اگر از قبل این را نمیدانید، یک آژانس بازاریابی خوب میتواند در شناسایی پروفایل مشتریان به شما کمک کند.
تم بوتیک شما میتواند به طراحی چارچوب کلی فروشگاه کمک کند. همین امر اعمال تغییرات را آسانتر میکند زیرا شما در چارچوب طراحی کار میکنید که جنبههای خاصی را دنبال میکند و آیتمهایی وجود دارند که باید از میان آنها انتخاب کنید. اگر شما یک دکوراتور حرفهای و ماهر نیستید و در زمینهی طراحی دکوراسیون داخلی تجربهای ندارید، یک طراح حرفهای میتواند در این زمینه به شما کمک کند و ایدهی خلاقانهای مطرح گرداند.
5- تاثیر نورپردازی بر طراحی دکوراسیون داخلی بوتیک
نورپردازی میتواند تفاوت زیادی در مدت زمان ماندن مشتریان در بوتیک شما داشته باشد. لامپهای زرد رنگ تجربهای گرم و دلنشین را به مشتریان القا میکنند. لامپهای هوایی روشن فلورسنت ممکن است حال و هوایی سرد و بی روح را القا کنند که به شدت برای مشتریان نامطلوب خواهد بود.
اگر بوتیک شما به گونهای است که میتوانید ویترین بزرگی داشته باشید، مطمئن شوید که ویترین تمیز و مرتب باشد و نور طبیعی را به فضای داخلی بوتیک وارد کند. وقتی در حال تزیین و دکوراسیون ویترین بوتیک خود هستید، مراقب باشید که مانع از ورود نور طبیعی به داخل بوتیک نشوید.
نورپردازی خاص تاثیر بسزایی بر طراحی دکوراسیون داخلی بوتیک دارد زیرا بر تم کلی اثرگذار است. آیا یک جواهرفروشی دارید؟ نورپردازی نامحسوس و نارمئی موجب میشود تا جواهرات درخشانتر دیده شوند و نیازی به تزیینات اضافی نیست. شاید یک بوتیک با تم عروسی هستید. اضافه کردن المانهایی از نورپردازی رمانتیک مانند نورهای عاشقانه یا لوسترهای کریستالی زیبا به مغازهی شما حس و حال عاشقانه میدهد.
استفاده از نورافکنها میتواند توجه مشتریان را به محصولات خاص جلب کند و بهتر است این نورافکنها را در مسیر فروش تعبیه کنید. فراموش نکنید که نورپردازی مناسب برای اتاق پرو لباس نیز اهمیت فراوانی دارد زیرا میتواند بر تصمیم مشتری نسبت به خرید یک لباس تاثیرگذار باشد.
6- پخش کردن موسیقی
موسیقی که در بوتیک خود پخش میکنید به مشتریان احساس بودن در خانه را میدهد و یا بالعکس ممکن است موجب حواسپرتی مشتریان از تم و فضای داخلی بوتیک شود. یک موسیقی دلپذیر که به آرامی پخش میشود، میتواند تاثیر آرامشبخش بر مشتری داشته باشد و به او احساس راحتی دهد. موسیقی بلند، موسیقی با ریتم زیاد و یا موسیق یبا کلام ممکن است موجب حواسپرتی شود.
شما میتوانید بسته به شرایط روز موسیقی داخلی را تغییر دهید. اگر دو یا سه پروفایل مختلف برای مشتریان هدف خود دارید، بهتر است پلی لیستهای مختلفی را برای آنها تهیه کنید و در روزهای مختلف آنها را پخش کنید.
7- ترندهای روز دنیا را بشناسید و در طراحی دکوراسیون داخلی بوتیک خود بکار ببرید
مردم در بوتیکها به دنبال یافتن زنجیرههای فرهنگی و محلی میگردند. به عنوان یک کسب و کار محلی کوچک، علاقهی شما به برندتان و صنعتی که در آن مشغول به فعالیت هستید به شما کمک میکند تا با ترندهای روز دنیا همراستا شوید.
به طور معمول، ترندهای مد و فشن از شش ماه قبل به وجود میآیند. در نتیجه، شناسایی زودهنگام این ترندها و بکارگیری به موقع آنها در طراحی دکوراسیون داخلی میتواند یک مزیت رقابتی برای شما باشد. بنابراین، همیشه ترندها را دنبال کنید و بروز باشید.
8- بینظمی و به هم ریختگی را کم کنید
برخی از فرشوندگان وسوسه میشوند تا همهی اقلام موجود خود را به نمایش بگذارند تا انتخابهای زیادی را به مشتریان ارائه دهند. اگرچه تنوع یک استراتژی خوب است، اما افراط نیز میتواند تاثیر معکوس داشته باشد. داشتن انتخابهای زیاد میتواند تصمیمگیری را برای فرد سخت کند.
به عنوان مثال، ممکن است تنها تعداد اندکی از هر دسته از لباسها را به نمایش بگذارید و از کارکنان خود بخواهید که گزینههای دیگر موجود در بوتیک را برای خریداران توضیح دهند. استفاده از دراورهای کوچک در طراحی دکوراسیون داخلی میتواند بینظمی و به هم ریختگی بوتیک را تا حد امکان کاهش داده و ظاهری زیبا و مرتب به بوتیک شما بخشد.
توصیه ما این است که از دکورها و قفسههای عمودی استفاده کنید و محصولاتی مانند زیورآلات یا لباسهای قدی را بر روی آنها آویزان کنید تا جلوهی زیباتری داشته باشند و مشتری را جذب کنند. برای کالاهای کوچک، کوزههای تزیینی و یا کاسههای قدیمی را با طراحی مدرن به طراحی دکوراسیون داخلی بوتیک خود اضافه کنید.
9- سرعت مشتریان را کم کنید
در حال حاضر، شما نمیخواهید مشتریان کم درآمدتر خود را از دست بدهید بلکه میخواهید به آنها زمانی را برای فکر کردن به نمایش تک تک محصولات بدهید. شما میتوانید این کار را از طریق ایجاد وقفههای بصری انجام دهید.
این وقفههای بصری شامل علامتگذاری و برجسته کردن کالاهایی است که امکان لمس کردن انها وجود دارد. یک لباسفروش ممکن است تصمیم بگیرد شالها، حلقهها و گردنبندهایی که امتحان کردن آنها برای مشتریان ساده است را به نمایش بگذارد. یک فروشندهی آبنبات یا غذاهای لذیذ ممکن است بخش تست کوچکی را در نظر بگیرد که در آن المانهای قرار گرفته موجب جلب توجهی مشتریان میشود. این پایگاهها معمولاً باعث خریدهای ناگهانی میشوند اما با کنار هم قرار دادن المانهای مختلف، فروش را نیز بیشتر میکنند.
شما ممکن است راهروهای سنتی در بوتیک خود نداشته باشید اما همچنان میتوانید از این روش به منظور گروهبندی محصولات خود به روشی استفاده کنید که برای مشتری معنادار باشد. هنگام تنظیم نمایش چند طبقه، به یاد داشته باشید که محصولات پرفروش را جلوی چشم بگذارید تا به آسانی قابل دسترسی باشند در حالی که محصولاتی با فروش کمتر باید در طبقات پایینتر قرار داده شوند.
کلام آخر
هنگام خلق چارچوب بوتیک زنانه یا مردانه، این موضوع اهمیت دارد که توجه مشتریان را به خود جذب کند. از دوستان و اعضای خانوادهی مورد اعتماد خود بخواهید تا به عنوان خریداران محرمانه به شما بازخورد بدهند، از دانش خود در مورد دموگرافی هدف به منظور ایجاد تمی که برای همه جذاب است، استفاده کنید و گوشه و کنارهها را طوری تنظیم کنید که مشتریان را به سمت فضای اصلی هدایت کنند.
یک طرح کف عالی و طراحی منسجم میتواند به طور قابل توجهی میزان فروش شما را افزایش دهد، به معروفیت برند شما کمک کند و رضایت کلی مشتریان را بهبود بخشد. برای کسانی که بودجهی کافی در اختیار دارند، یک طراحی داخلی بسیار ارزشمند است. در نهایت، داشتن کارکنان خوش برخورد موجب راحتی و رضایت بیشتر مشتریان خواهد شد.
با داشتن یک سیستم POS خردهفروشی، میتوانید به طور جدی توانایی خود برای ایجاد یک تجربهی خرید لذتبخش را افزایش دهید.