آیا ضریب هوشی شما می تواند تغییر کند ؟ (5 جواب از کارشناسان)
هر هفته ، رسانه خبری سلامت من ، از کارشناسان می پرسد تا به سوالاتی درمورد سلامت شما پاسخ دهند . این هفته ، ما از روان شناسان پرسیدیم : ایا اصلا امکان تغییر ضریب هوشی شما وجود دارد ؟
جک نلیری ، پروفسور محقق در دانشگاه ویرجینیا :
جواب این پرسش ، همانند بسیاری از دیگر پرسش ها می باشد ، به تعدادی از عوامل بستگی دارد .
اگر شما به تحقیق ، جایی که مردم را باهوش تر کردند نگاه کنید ( به طور مثال افزایش ضریب هوشی آن ها ) ، کاری که آن ها در حال انجام ان هستند در حقیقت، بهتر کردن عملکرد مردم می باشد .
بنده قادر بوده ام که ، به کودکان اموزش دهم که در ریاضیات بهتر باشند بدون اینکه به ان ها ریاضیات یاد بدهم . شما می توانید به یک کودک آموزش دهید تا از توانایی هایش در نقشه کشیدن بهتر استفاده کند ، و این عملکرد علمی ان ها را ، نه تنها در ریاضیات بلکه ، در خواندن درک مطلب نیز افزایش می دهد . بنابراین ، چیزی که باید بگویم این است که ، ما کودکان را باهوش نکرده ایم ، بلکه به ان ها آموزش داده ایم که چگونه از چیزی که دارند کار امد تر و بهتر استفاده کنند .
درک تغییرات در ضریب هوشی ، همچنین، نیازمند درنظر گرفتن چگونگی مقیاس کردن باهوشی می باشد . مردم توانایی و دانش را به اشتباه میگیرند . تمامی ما میتوانیم مطالعه کنیم و دایره لغات خود را افزایش دهیم . اما من استدلال میکنم که ان ما را باهوش تر نساخته است .
بهترین راه برای اندازه گیری میزان باهوش بودن ، این است که به صورت جداگانه از دانشی که ان را داریم، توانایی هایی را که زیر بنای کسب دانش است ، اندازه گیری کنیم .
ریچارد نیسبت ، پروفسور روانشناسی از دانشگاه میشیگان :
بله ، ضریب هوشی شما با گذر زمان می تواند تغییر کند. اما آزمون ضریب هوشی به شما ،به میزان بسیار قابل توجهی همان جواب را، حتی در یک بازه یک ساله به شما می دهد .
هر چقدر که پیر تر باشید ، نمره های ازمون شما ثابت تر خواهند بود . بیشترین نوسان در نمره های ضریب هوشی در دوران کودکی ، بویژه در دوران بلوغ می باشند . خلاصه ، من نمیتوانم فکر کنم که چرا اینگونه است ، به نظر می رسد که خود دلیل، این مورد می باشد .
همچنین ، میانگین ضریب هوشی مردم در مرور زمان در حال تغییر می باشد . به طور اساسی ، مردم در جوامع مدرن صنعتی به این تغییرات دست می یابند .
ضریب های هوشی در هر دهه سه نمره افزایش می یابند . در حقیقت ، یک افزایش 18 نمره ای در بین سال های 1947 و 2002 بوده است . بنابراین ، ضریب هوشی میانگین یک فرد بیست ساله در سال 1947 ، از ضریب هوشی میانگین یک فرد بیست ساله در سال 2002 پایین تر بوده است. اکنون ، اعتبار ضریب هوشی به عنوان مقیاسی از انچه که ما ان را هوش در نظر میگیریم ، سوال دیگری است .
استیفان سیسی ، پروفسور رشد روانشناسی از دانشگاه کورنل :
صد البته ، و شواهد زیادی وجود دارند که این موضوع را اثبات میکنند . یک مقاله در ماه نوامبر در مجله طبیعت ،ارائه شده توسط پرایس و همکارانش یک مثال است .
این مقاله 33 نوجوان ، که در زمانی که مطالعه اغاز شد 12 تا 16 ساله بوده اند ، داشته است.
پرایس و گروه اش به آنها آزمون های ضریب هوشی دادند ، و به مدت 4 سال انها را ردیابی کردند و سپس از دوباره آزمون های ضریب هوشی را به ان ها دادند .
نوسانات در ضریب هوشی بسیار عظیم بود . من در مورد چند نمره صحبت نمیکنم ، بلکه صحبت از افزایش 20 نمره ای مثبت می باشد. این تغییرات در ضریب هوشی تصادفی نبوده اند ، ان ها با عکسبرداری از مغز به خوبی و به صورت ساختاری و عملکردی این را ردیابی کرده اند .
فرض کنید که ضریب هوشی کلامی نوجوانان در آن دوره زمانی واقعا بالا رفته است ، این مناطق کلامی مغز بوده که تغییر کرده است .
تعداد بسیار زیادی از مطالعات دیگری وجود دارند که اثبات میکنند، ضریب هوشی میتواند تغییر کند. بسیاری از این تغییرات در ضریب هوشی با تغییرات در مدرسه مرتبط می باشند .
یکی از راه هایی که مدرسه ضریب هوشی را افزایش می دهد ، این است که به کودکان طبقه بندی را یاد می دهد. یا چیز ها را به صورت سیستماتیک به جای موضوعی گروه بندی کنند . این نوع از تفکر در بسیاری از ازمون های ضریب هوشی در نظر گرفته شده است .
همچنین تعدادی مطالعه وجود دارند که نشان می دهند مغز پس از چند نوع رژیم تغییر می کند .
راننده تاکسی های لندن ، کسانی که مغز هایشان قبل و بعد از شروع رانندگی و پیمایش در پیچ و خم خیابان های لندن اسکن شده بود ، تغییراتی را در مغز ان ها هر چقدر که بیش تر از مهارت های پیمایش استفاده می کردند ، نشان می دهد . حتی بالغ های جوان که تر دستی انجام می دهند تغییرات مغزی را نشان می دهند .
اگر همه ی این ها را با هم جمع کنیم ، شواهد کاملا قانع کننده است که ، تجربیات زندگی و تجربیات مرتبط به مدرسه ، هم ضریب هوشی و هم مغز را تغییر می دهند . این در مورد کودکان و بزرگسالان صدق میکند .
الن کافمن ، پروفسور روانشناسی بالینی در دانشکده پزشکی ییل :
چیزی به نام ضریب هوشی وجود ندارد . شما در یک زمان معین ضریب هوشی مشخصی دارید. این ضریب هوشی خطای داخلی دارد . این همانند این که روی یک ترازو قدم بگذارید و تعیین کنید که ، چقدر وزن دارید ، نمی باشد .
خطای مناسب در مورد هر ضریب هوشی قابل اعتماد به اضافه یا منهای 5 یا 6 امتیاز خواهد بود ، تا به شما دامنه اطمینان 95 درصدی دهد . پس ، برای مثال اگر نمره ی یک فرد 126 باشد ، سپس شما با اطمینان خاطر 95 درصدی می توانید بگویید که ضریب هوشی واقعی آن فرد یک جایی حدود 120 و 132 می باشد .
در دانش ما دقیق تر از آن دریافت نمی کنیم . اما به محض اینکه به یک آزمون ضریب هوشی دیگری بروید ، دامنه حتی گسترده تر است ، زیرا آزمون های ضریب هوشی مختلف چیز های با اختلاف کم را اندازه گیری می کنند .
اما از آنجایی که ضریب هوشی یگانه ای وجود ندارد ( دامنه ای از ضریب های هوشی میباشد) با این حال شما تقریبا می توانید تعیین کنید که یک فرد قرار است نمره ای در سطح پایین ، متوسط و یا سطح بالا داشته باشد .
با این حال ضریب هوشی یک مفهوم نسبی می باشد . ضریب هوشی این است که شما چقدر خوب آزمون را در مقایسه با افراد هم سن و سال خود انجام میدهید و این برای شما چه در 4 سالگی و یا چه در دهه 40 سالگی زندگی خود صدق میکند .
کوین مک گرو ، مدیر موسسه ی روانشناسی کاربردی ، پروفسور را دربخش روانشناسی اموزشی در دانشگاه مینسوتا ملاقات میکند :
این بستگی دارد ، در ابتدا بنده فکر میکنم که این مهم است تا حداقل 3 معنی متفاوت از کلمه هوش مشخص شود . هوش بیولوژیکی یا انچه که که معمولا به عنوان هوش عصبی شناخته میشود وجود دارد . سپس هوش روان سنجی وجود دارد ( ضریب هوشی اندازه گیری شده ی شما ) که روشی ناقص و غیر مستقیم برای تخمین زدن هوش بیولوژیکی می باشد.
ایا شما میتوانید هوش بیولوژیکی خود را افزایش دهید ؟
تحقیقات انجام گرفته در دهه گذشته توسط استفاده از فناوری های عصبی ( برنامه های تناسب مغز )، نشان داده اند که ممکن است که بازده عصبی خود یا اسب بخارذهنی را به خوبی تنظیم کنید.
عملکردهای شناختی شما می تواند کارآمدتر شود و شیوه ای هماهنگ تر داشته باشد . پس شما میتوانید ضریب هوشی را تغییر دهید ؟ افراد می توانند نمره ضریب هوشی را تغییر دهند. نمره شما نه به دلیل هیچ تغییر واقعی در هوش عمومی ، بلکه در آزمون های مختلف از اندازهگیری های مختلف برای ترکیب توانایی های استفاده شده ، تغییر کرده است .
همچنین برخی توانایی ها ( از قبیل استدلال سیال و هوش متبلور یا توانایی های کلامی ) ، در گذشت زمان بیش تر پایدار هستند ، در حالی که بقیه دارای پایداری کمتری می باشند . ( از قبیل حافظه کوتاه مدت و سرعت پردازش شناختی ).
شما شاید مقدار مشخصی از هوش عمومی داشته باشید ، اما چگونگی استفاده از آن دارای اهمیت می باشد . زمانی که شما به یک کار نزدیک میشوید ، چقدر خوب برنامه ریزی می کنید ؟ چقدر خوب واکنش خود را اگر وضعیت خوب پیش نرود تطبیق می دهید ؟ این صفت های غیر شناختی خیلی اسان تر نسبت به توانایی های شناختی قابل تقویت می باشند .