روانشناسی رنگ ها در تبلیغات و بازاریابی؛ برندهای معروف چه رنگی هستند؟
چشمان خود را ببندید و تصور کنید که در یک متاورس هستید. چه می بینید؟ شاید چشم انداز مجازی پیرامون شما با رنگ های آبی کهکشانی، بنفش تیره و سایه و روشن هایی از رنگ مشکی رنگ شده است.
اگرچه متاورس و Web3، مرزی جدید و جسورانه برای دنیای دیجیتال تعریف کرده اند، اما این پالت رنگی به نظر آشنا می آید. مردم رنگ آبی را با آزادی، رنگ بنفش را با تخیل و رنگ مشکی را با رمز و راز در ارتباط می دانند.
یک ابزار بازاریابی قدرتمند می تواند با استفاده از روانشناسی رنگ ها 85 درصد از تصمیمات خرید مشتریان خود را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل است که پنتون، که به خاطر سیستم های استاندارد رنگ و تطبیق رنگی شهرت دارد، برای ساخت یک پالت رنگی برای متاورس با Web3 VC studio sLabs همکاری می کند.
روانشناسی رنگ ها در بازاریابی و تبلیغات
روانشناسی رنگ ها مدت هاست که در بازاریابی سنتی بکار گرفته شده است. به عنوان مثال، بازرگانان از رنگ های مختلفی برای تحریک عواطف و احساسات مشتریان برای ترغیب به خرید استفاده کرده اند. همچنین می توان از آن در برندسازی شخصی استفاده کرد. به عنوان مثال، ایا می خواهید حضور آنلاین شما نمایانگر اعتماد ی اقتدار باشد؟ رنگ یکی از ابزاری است که به شما در ایجاد آن تصویر کمک می کند.
روانشناسی رنگ ها تحقیق در مورد نحوه اثرگذاری رنگ بر رفتار و تصمیم گیری انسان است. رنگ ها و تن های رنگی مختلف چیزهای مختلفی را برای انسان تداعی می کنند. روانشناسی رنگ ها می تواند بسته به اولویت های فردی و فرهنگ متفاوت باشد.
در بازاریابی، رنگ می تواند بر نحوه درک خریداران از برندها و محصولات مختلف تاثیرگذار باشد، بنابراین مهم است رنگ هایی را انتخاب کنید که با اهداف کسب و کار و مخاطب هدف شما همسو باشند.
چگونه کارآفرینان از روانشناسی رنگ استفاده می کنند؟
هر رنگ تاثیر خاص خود را بر روی مشتریان دارد. کوین کامینیار، مدیرعامل آژانس خلاق Yellow Tree Marketing، از روانشناسی رنگ ها برای هدف گذاری بهتر مخاطب خود استفاده کرد.
کامینیار در مورد روند برندسازی کسب و کار خود می گوید: «من از [مشتریانم] پرسیدم که وقتی به رنگ های مختلف نگاه می کنند چه چیزی به ذهنشان خطور می کند و رنگ زرد بسیار مثبت بود. رنگ زرد مهربانی، صمیمیت و همدلی را به ارمغان می آورد – و این با برند من همسو شد.»
دن آنتونلی که یک آژانس بازاریابی به نام Kickcharge را مدیریت می کند، برای الهام گرفتن به رقبای خود نگاه کرد: «ما از یک رویکرد پژوهش محور در مورد استفاده از رنگ هایی که هم اکنون در بازار هستند، استفاده کردیم.» استفاده از رنگ هایی که رقبا از آن ها استفاده نکرده اند، می تواند باعث شود تا شما دیده شوید و آگاهی از برند شما افزایش یابد.
هیلاری وایس، مدیر خلاقیت، پیشنهاد می کند که خارج از چرخه رنگ سنتی فکر کنید: «اکثر افراد به روانشناسی رنگ ها اینگونه فکر می کنند؛ اگر می خواهیم یک برند آرام داشته باشیم، بنابراین از رنگ سبز استفاده خواهیم کرد. اگر می خواهیم محصولات نفیس و مرغوب به فروش برسانیم، بنابراین از رنگ مشکی استفاده می کنیم. من از طرفداران سرسخت براندازی این انتظارات هستم.»
وایس از سه رنگ قرمز، آبی و زرد استفاده می کند تا هویت برند نوآورانه و منحصر به فرد خود را ایجاد کند.
روانشناسی رنگ آبی در تبلیغات
رنگ آبی از محبوب ترین رنگ ها در سراسر جهان به حساب می آید و مردان بیشتر از زنان آن را دوست دارند. برندها نیز همین احساس را دارند: این رنگ آرامش بخش، محبوب ترین رنگ لوگو است.
رنگ آبی با خود احساس امنیت، قدرت، خرد و اعتماد را به ارمغان می آورد. شرکت های شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و توییتر، اغلب رنگ آبی را انتخاب می کنند تا قابل اعتماد به نظر آیند؛ ویژگی که برای کسب و کارهایی که حجم زیادی از اطلاعات کاربران را ذخیره می کنند حیاتی است.
از طرف دیگر، رنگ آبی دارای معانی منفی نیز است. غذاهای کمی در طبیعت به رنگ آبی وجود دارند، بنابراین این رنگ اشتهای ما را سرکوب می کند. همچنین ممکن است احساس سردی و دوستانه نبودن را القا کند.
انجمن Blue Cross Blue Shield از رنگ آبی هم در نام و هم در برندینگ خود استفاده می کند. به عنوان یک شرکت بیمه سلامت، آن ها باید به تعادلی بین جمع آوری داده های شخصی و ارائه خدمات باکیفیت دست یابند. طرح رنگی آن ها به مشتریان نشان می دهد که آن ها می توانند در هنگام تصمیم گیری های مهم به این شرکت اعتماد و تکیه کنند.
روانشناسی رنگ ارغوانی در تبلیغات
رنگ ارغوانی، رنگ سلطنتی و نشانگر برتری است. در امپراتوری روم، مقامات عالی رتبه رنگ ارغوانی می پوشیدند که در آن زمان از طلا نیز گران تر بود. ملکه الیزابت اول، پوشیدن رنگ ارغوانی برای افراد خارج از دربار را منع کرد.
با توجه به این سابقه تاریخی، رنگ ارغوانی هاله ای از خرد، ثروت و پیچیدگی را ایجاد می کند. برندها می توانند از این رنگ برای ارائه خدمات، محصولات یا تجربه برتر استفاده کنند. اما این رنگ همچنان می تواند نشانگر انحطاط، بدخلقی و افراط باشد. بنابراین، در استفاده از آن تعادل را رعایت کنید.
از آنجایی که رنگ ارغوانی زنانه تر به نظر می آید، Hallmark از این تن رنگی برای مخاطبان زن خود استفاده می کند. این کانال تلویزیونی همچنین از این رنگ برای پیشنهادهای منحصر به فرد خود از فیلم ها استفاده می کند. برندهای کمی هستند که رنگ ارغوانی را در برندسازی خود استفاده کرده اند، بنابراین بکارگیری آن می تواند باعث دیده شدن کسب و کار شما شود.
نارنجی در تبلیغات چه تاثیری دارد
این رنگ روشن، نشانگر اعتماد به نفس، خلاقیت و شجاعت است. به دلیل ماهیت سرگرم کننده ای که دارد، برای برندهای غیرشرکتی گزینه خوبی است. همچنین به دلیل ارتباطی که با خورشید دارد، احساس گرمی را القا می کند.
با این وجود، این رنگ معانی منفی نیز دارد. این رنگ می تواند احساس ناامیدی، محرومیت و سستی را به همراه داشته باشد. این تفاوت بین هرمس و چیتوز است.
لوگوی نمادین Nickelodeon یکی از شناخته شده ترین لوگوهای نارنجی است. از آنجایی که رنگ نارنجی احساسات خلاقیت و حتی ناپختگی را برانگیخته می کند، با برنامه ریزی و برندسازی نامتعارف آنها مطابقت دارد. فقط یک شرکت با زیبایی شناسی نارنجی می تواند نمایش هایی مانند باب اسفنجی و The Wild Thornberrys را برگزار کند.
تاثیر رنگ قرمز در تبلیغات و بازاریابی
این رنگ قدرتمند با هیجان، انرژی، قدرت، بی باکی و اشتیاق مرتبط است. در فروش، دکمه های دعوت به اقدام به رنگ قرمز طراحی می شوند تا مشتری را مجاب به خرید کنند زیرا یک حس فوریت را القا می کند. قرمز همچنین دارای تاثیر فیزیکی است و باعث احساس گرسنگی در فرد می شود.
با این وجود، رنگ قرمز می تواند احساسات منفی را به همان اندازه تقویت کند. این رنگ نمایانگر خشم، هشدار، خطر، پرخاشگری و درد است. چراغ قرمز پلیس به رانندگان هشدار می دهد تا کنار بکشند، در حالی که علائم ایست به رانندگان می گوید که توقف کنند. انیمیشن Inside Out دیزنی خشم را به صورت یک موجود قرمز آتشین نشان می دهد.
در برندسازی، رنگ قرمز وقتی به کار می آید که در زمینه درست مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال، کوکاکولا دهه هاست که این رنگ را به عنوان امضای برند خود بکار گرفته است. رنگ قرمز مشتریان کوکاکولا را مجاب می کند تا نوشیدنی های این شرکت را خریداری کنند و با برند هیجان انگیز این شرکت نیز مطابقت دارد: شعار فعلی این شرکت «جادوی واقعی» است.
رنگ سبز در تبلیغات و برندسازی
بدون اغراق، رنگ سبز نماد زندگی است. سبزی که یادآور چمن، درخت ها و بوته هاست، حس آرامش، سلامتی، رفاه، امید و طراوت را با خود به ارمغان می آورد. اما به دلیل ماهیت بدوی این رنگ، می تواند نشان دهنده کسالت، رکود و بی روح بودن باشد.
Whole Foods از رنگ سبز استفاده می کند زیرا شهرت آن به خاطر تازگی و کیفیت بالای محصولات است. این برند خود را به عنوان «سالم ترین فروشگاه مواد غذایی آمریکا» معرفی می کند، بنابراین استفاده از رنگ مرتبط با سلامتی و رشد با هدف ماموریت آنها مطابقت دارد.
تاثیر رنگ زرد در تبلیغات
مانند رنگ نارنجی، زرد نیز نمادی از جوانی و شادی است. رنگ زرد، رنگ چهره های خندان، گل های آفتابگردان و اردک های پلاستیکی است. برندها از این رنگ برای نمایش خوش بینی، خلاقیت، برون گرایی و گرما استفاده می کنند.
با این وجود، رنگ زرد می تواند احساس ترس، غیرعقلانی بودن و اضطراب را تشدید کند. نوار پلیس، چراغ راهنمای ترافیک و علائم رانندگی در خیابان همگی دارای رنگ زرد هستند. به عبارت دیگر، قبل از استفاده این نماد هشدار را به خاطر بسپارید.
طاق های طلایی مک دونالد از خصوصیات رنگ زرد به خصوص مثبت بودن رنگ زرد استفاده زیادی می کنند. برندینگ زرد آن که با قرمز اشتها آور گره خورده است، تداعی از جوانی و شادی برای این فست فود زنجیره ای است. وعده های غذایی شاد همراه با یک چهره زرد رنگ بر شهرت کودک پسند آن تأکید می کند.
رنگ سیاه در تبلیغات چه تاثیری دارد؟
در وبسایت ها، ایمیل ها و لوگوها، رنگ سیاه را در همه جا مشاهده می کنید. سیاه به عنوان یک رنگ اصلی باعث می شود تا برند پیچیده تر، قدرتمندتر و شیک تر به نظر آید. بسیاری از شرکت های لوکس مانند شنل از رنگ سیاه در لوگوی خود استفاده می کنند تا زیبا و شیک به نظر برسند.
از طرف دیگر، سیاه نماد ظلم و سردی است. مردم حتی رنگ سیاه را نمادی از شیطان می دانند: اورسولا جادوگر دریایی یا اسکار از شیر شاه را در نظر بگیرید.
اگرچه سیاه در صنعت مد معجزه می کند، اما تاثیر آن همیشه اینگونه نیست. به عنوان مثال، رنگ سیاه به ندرت در صنعت دارو به چشم می خورد زیرا مرگ و عزاداری را تداعی می کند.
شرکت نایک از تبلیغات سیاه و سفید استفاده می کند و لوگوی امضای آن برندسازی متمرکز بر قدرت را تقویت می کند. پیام اصلی این شرکت حول توانمندسازی ورزشکاران و کمک به مشتریان برای تبدیل شدن به بازیگرانی قوی تر است. در نتیجه رنگ سیاه انتخابی عالی است.
رنگ سفید در تبلیغات
اگر هدف از کسب و کار شما ایجاد محیطی ساده و تمیز است، رنگ سفید می تواند ایده آل باشد. در کنار سیاه، رنگ سفید احساس مدرن بودن دارد و به دستیابی به ظاهری خالص، معصوم و بکر کمک می کند.
از طرف دیگر، رنگ سفید نمادی از استریل بودن مانند بیمارستان است. بدون رنگ، ممکن است برند شما ساده، خسته کننده و خالی به نظر آید. اما مانند اکثر رنگ ها، این به زمینه استفاده بستگی دارد. برخی از نوآورترین برندهای جهان، از جمله اپل و تسلا، دارای لوگوی سفید هستند.
رنگ سیاه برای نایک همان کارکرد رنگ سفید برای آدیداس را دارد. برخلاف نایک، آدیداس گروهی از مشتریان کمتر ورزشکار را مورد هدف قرار می دهد. آن ها همیشه با افراد غیر ورزشکار ازجمله موسیقی دان ها، هنرمندان و غیره همکاری می کنند. بنابراین، رنگ سفید به آن ها اجازه می دهد تا ظاهری سفید، جذاب و جهانی داشته باشند.
صورتی رنگ زنانه در تبلیغات
صورتی، محبوب ترین رنگ برای نشان دادن زنانگی است و می تواند برای هر برندی که به دنبال ظاهری جوان، تخیلی و عجیب است، مناسب باشد. به عنوان مثال، T-Mobile از رنگ سرخابی خود برای برجسته شدن در میان رقبا استفاده می کند.
با این حال، صورتی نشانگر حال و هوای کودکانه و سرکش است. با عادت کردن خریداران به رنگ آن، تاثیر اولیه آن کاهش می یابد. اگر تابحال به فروشگاه های ویکتوریا سیکرت رفته باشید، دیوارهای به رنگ رز بعد از مدتی احساس تهوع به انسان می دهند.
برای شرکت هایی مانند Barbie، صورتی می تواند ترکیب عالی از زنانگی و جوانی باشد. لوگوی صورتی غول عروسک بازی به آن ها کمک می کند محصولات خود را برای مخاطبان جوان عرضه کند.