۸ روش تربیت یک نابغه (چگونه به نابغه کوچک خود کمک کنید تا دنیا را تغییر دهد؟)
مطالعات طولانی بر روی کودکان با استعداد، توصیه هایی برای والدین کودکان بسیار باهوش دارد.
اگر ۵ هزار جوان نابغه و بسیار با استعداد را به مدت ۴۵ سال پیگری کنید، چه چیزی یاد میگیرید؟ اولا، اگر میخواهید کودکتان استعداد هایش را کاملا شکوفا کند، هرگز و هرگز نباید تلاش کنید که اورا مانند یک نابغه تربیت کنید.
کامیلا بنبوو از دانشگاه وندربیلت، در خلاصه مطالعات میگوید : « تلاش برای تربیت یک نابغه، آخرین چیزی است که ما به والدین توصیه میکنیم زیرا ممکن است به همه نوع مشکلات اجتماعی و احساسی منجر شود. »
پس اگر فکر میکنید کودکتان از لحاظ ذهنی نابغه است، چه کار باید بکنید؟
چگونه به نابغه کوچک خود کمک کنید تا دنیا را تغییر دهد؟
براساس یک مقاله جذاب جدید در مورد فطرت و ذات توسط تام کلاینز، علم به مدت ۴ دهه سخت در تلاش بوده تا با مطالعه جوانان بسیار باهوش جواب این سوال را پیدا کند. با انتخاب کودکان از برنامه های تابستانی در جانز هاپکینز، این مطالعه، ۵ هزار دانش آموز بسیار باهوش از لحاظ علمی و ریاضی را از طریق تحصیلات و مسیر شغلی شان پیگیری کرده است. مارک زاکربرگ، سرگی برین و لیدی گاگا، همه این بررسی را گذرانده اند.
مقاله عمیق کلاینز، ارزش آن را دارد که کاملا خواند شود اما نکات اصلی آن دو مورد است. اولا، قابلیت ذاتی برای نتایج زندگی بسیار حائز اهمیت است ( متناقض با قانون ۱۰ هزار ساعت مالکوم گلَدول ).
جاناتان وای، روانشناسی در برنامه شناسایی استعداد دانشگاه دوک، به کلاینز میگوید :« چه خوشمان بیاید چه نه، این افراد واقعا جامعه ما را کنترل میکنند. کودکانی که در یک صدم رتبه های بالا آزمون میشوند، دانشمندان و پروفسور های برجسته، ۵۰۰ مدیر عامل برتر و قاضی های حکومتی، سناتور ها و میلیاردرهای مارا تشکیل میدهند. »
دوم، باهوش ترین کودکان، واقعا از فرصت های ویژه بهره میبرند. به باور برخی اساتید و والدین ها، فقط از خودشان مراقبت نمیکنند. در حالی که این مطلب عواقب تاکید بیش از حد روی آزمون ها و دسته بندی زودهنگام کودکان را بررسی میکند، توصیه هایی بر اساس مطالعات نیز برای کسانی که میخواهند کودکان با استعدادشان را تقویت و حمایت کنند، ارائه میکند. این توصیه ها با زبان کلاینز، به شرح زیر است:
1. کودکان را در معرض تجربه های گوناگون قرار دهید.
2. وقتی کودکی استعداد های قوی از خود نشان میدهد، فرصت های پرورش استعداد هایش را محیا کنید.
3. هم از لحاظ فکری و هم از لحاظ عاطفی او را حمایت کنید.
اما نگران این نباشید که کارهای حرفه ای اثرات اجتماعی و عاطفی منفی داشته باشند. کلاینز به والدین ها اطمینان میدهد : « بسیاری از مربیان و والدین ها بر این باورند که شتاب وتسریع برای کودکان خوب نیست و آسیب های اجتماعی در پی داشته، آن هارا از کودکی خارج کرده و یا شکاف های اطلاعاتی ایجاد میکند. اما محققان یادگیری به طور کلی می پذیرند که شتاب برای اکثر کودکان با استعداد، فواید اجتماعی، عاطفی، آکادمیک و شغلی در پی دارد. »
4. به کودکان کمک کنید تا یک “ذهنیت پیشرفته” داشته باشند.
کلاینز توضیح میدهد :« روانشانس تکاملی، خانم مَتیوز ادعا میکند کودکانی که در آستانه موفقیت های بزرگ و کوچک زود هنگام قرار میگیرند و احساس میکنند موفقیتشان در آینده قطعی است، اشتیاق به یادگیریشان آسیب میبیند و به قول روانشناس دانشگاه استنفورد، کارول دوِک، ذهنیت ثابت پیدا میکنند. دْوِک میگوید حتی بهتر است کودکان به داشتن ذهنیت پیشرفته و درحال رشد تشویق شوند و به این باور برسند که مغزها و استعدادها تنها یک نقطه شروع هستند. »
5. کودکان را تشویق کنید تا ریسک پذیر باشند و شکست را بپذیرند.
6. مواظب القاب و برچسب ها باشید.
با استعداد شناخته شدن ممکن است یک مسئولیت عاطفی باشد.
7. برای رفع نیازهای کودکتان با معلم ها همکاری کنید.
کودکان باهوش نیاز به مطالب پیچیده تر، حمایت بیشتر و آزادی برای یادگیری به شیوه خودشان دارند.
8. توانایی های کودکتان بیازمایید.
این میتواند به استدلال والدین برای کارهای پیشرفته کمک کند و میتواند موضوعاتی مانند خوانش پریشی، اختلال عدم توجه/بیشفعالی و یا مشکلات عاطفی و اجتماعی را آشکار کند.