معرفی 10 کارگردان برتر جهان و سبک منحصر به فرد هر یک از آن ها

این مطلب رو با دوستان خود به اشتراک بگذارید

اگر تعداد کافی فیلم ببینید، احتمالاً با برخی از تکنیک های فیلمسازی و سبک های مورد استفاده آشنا خواهید شد خصوصاً اگر دوستدار یک کارگردان خاص باشید. به نظر می رسد این یک استفاده لیبرال از لنزهای دوربین برای بازسازی پیشتازان فضا یا استفاده ی لیبرال تر از سرو صدا در فیلمی در مورد شیا لبوف پر هیاهو و کاماروی سخنگوی او باشد. کارگردانان مشهور جهان عموماً به خاطر علامت تجاریشان شناخته می شوند.

اگر به اندازه ی کافی درخشان باشند، این سبک ها می توانند صنعت فیلمسازی را متحول کنند. آن ها تمایل به معرفی زوایای دوربین، روایات، جلوه های ربط تصویری، نورپردازی، قاب فیلمبرداری جدیدی دارند که تا به حال بکار گرفته نشده اند. 10 نفر از آن ها به عنوان فیلمسازان افسانه ای در محیطی متناسب با بازسازی های نیمه پخته و سریع و مرگبار شناخته می شوند. در اینجا 10 گنجینه ی تکرارنشدنی پرده نقره ای هالییود بدون هیچ ترتیب خاصی آورده شده اند.

معرفی 10 تا از بزرگترین و بهترین کارگردانان جهان 

مطور قطع نمی توان برای هنر در هر زمینه ای رده بندی خاصی بیان نمود ولی می توان در هر حوزه ای برترین ها و بهترین های آن را معرفی کرد. ما در ادامه 10 تا از کارگردانان برتر جهان که از کارگردانان صاحب سبک جهان و مطرح جهان هستند صحبت خواهیم کرد. شاید بهترین کارگردان های حال حاضر جهان لیستی بزرگتر از این 10 نفر باشند ولی ما به معرفی همین 10 نفر بسنده کرده ایم.

10- کوئنتین تارانتینو (QUENTIN TARANTINO)

کوئنتین تارانتینو (QUENTIN TARANTINO)

شما در این فهرست یا حتی هالیوود، کارگردانی فی ابداهه تر از کوئنتین تارانتینو نخواهید یافت. علامت تجاری خاص فیلم های او؟ هر چیزی می تواند باشد—حتی پوچ ترین و نامتعارف ترین روایت ها. در حالی که تناقض جالب تارانتینو، خشونت آشکار و طنزگونه است، نمادها و سمبل های ظریف تر اما قوی تر در فیلم های او به شکل غذا می باشند.

Samuel-L-Jackson-in-Pulp-Fictionاغلب، تارانتینو از غذا برای نمایش قدرت یا همراهی با نمایش در صحنه های فیلم استفاده می کند. از کیک سفید در جنگوی زنجیر گسسته تا چیزبرگر در داستان عامه پسند، آن یک تداعی معنایی آشکار و در عین حال عجیب و غریب است. این تداعی معنایی حتی در جدیدترین ساخته او به نام روزی روزگاری در هالیوود نیز وجود دارد؛ از آنجا که براد پیت گرسنه در فیلم حضور دارد باید هم وجود داشته باشد.

فیلم های کوئنتین تارانتینو

سال فیلم توضیحات راتن تومیتوز متاکریتیک امتیاز دربانک اطلاعات اینترنتی فیلم‌ها
۱۹۹۲ سگ‌های انباری ۹۶٪ ۷۸ ۸٫۴
۱۹۹۴ داستان عامه‌پسند ۹۴٪ ۹۴ ۹٫۰
۱۹۹۵ چهار اتاق بخش: مردی از هالیوود ۱۴٪ N/A ۶٫۵
۱۹۹۷ جکی براون ۸۶٪ ۶۴ ۷٫۵
۲۰۰۳ بیل را بکش بخش ۱ ۸۵٪ ۶۹ ۸٫۲
۲۰۰۴ بیل را بکش بخش ۲ ۸۴٪ ۸۳ ۸٫۰
۲۰۰۷ ضد مرگ بخش: ضد مرگ ۸۳٪ ۷۷ ۷٫۰
۲۰۰۹ حرامزاده‌های لعنتی ۸۸٪ ۶۹ ۸٫۳
۲۰۱۲ جنگوی زنجیرگسسته ۸۸٪ ۸۱ ۸٫۵
۲۰۱۵ هشت نفرت‌انگیز ۷۴٪ ۶۸ ۷٫۸
۲۰۱۹ روزی روزگاری در هالیوود

بیشتر بخوانید: معرفی 30 فیلم برتر 2019-2018 که باید حتما دید!

9- استیون اسپیلبرگ (STEPHEN SPIELBERG)

استیون اسپیلبرگ (STEPHEN SPIELBERG)آیا تاکنون بارها و بارها چهره ی زوم شده ی شخصیت اصلی را در دراماتیک ترین لحظه های فیلم دیده اید؟ اگر پاسخ مثبت است، به احتمال زیاد فیلم های استیون اسپیلبرگ را زیاد تماشا می کنید. اسپیلبرگ دوست دارد وزن عاطفی صحنه را با یک کلوزآپ نسبتاً آهسته به مخاطب منتقل کند.

تام هنگز در فیلم نجات سرباز راینفرقی هم نمی کند که فیلم در مورد یک بیگانه دوست داشتنی MiA باشد یا این که تام هنکس در جستجوی یافتن مت دیمون MiA در فرانسه است. از این گذشته، اسپیلبرگ بازیگران خود را به خوبی انتخاب می کند و این نوع از تکنیک کلوزآپ عاطفی و احساسی تنها در صورتی عملی خواهد شد که بازیگر کار خود را به خوبی بلد باشد.

فیلم های استیون اسپیلبرگ

لیست کامل فیلم های این کارگردان جشهور جهان که شاید بیشتر آنها را دیده باشید به شرح زیر است:

بازیکن شماره یک آماده (۲۰۱۸)
پست (۲۰۱۷)
غول بزرگ مهربان (۲۰۱۶)
پل جاسوس‌ها (۲۰۱۵)
لینکلن (۲۰۱۲)
اسب جنگی (۲۰۱۱)
ماجراهای تن‌تن (۲۰۱۱)
ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین (۲۰۰۸)
مونیخ (۲۰۰۵)
جنگ دنیاها (۲۰۰۵)
ترمینال (۲۰۰۴)
اگه میتونی منو بگیر (۲۰۰۲)
گزارش اقلیت (۲۰۰۲)
هوش مصنوعی (۲۰۰۱)
نجات سرباز رایان (۱۹۹۸، اسکار بهترین کارگردانی)
جهان گمشده: پارک ژوراسیک (۱۹۹۷)
آمیستاد (۱۹۹۷)
فهرست شیندلر (۱۹۹۳، اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی)
پارک ژوراسیک (۱۹۹۳)
هوک (۱۹۹۱)
ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی (۱۹۸۹)
همیشه (۱۹۸۹)
امپراتوری خورشید (۱۹۸۷)
رنگ ارغوانی (۱۹۸۵)
گونیز (۱۹۸۵)
ایندیانا جونز و معبد مرگ (۱۹۸۴)
ئی.تی. موجود فرازمینی (۱۹۸۲)
مهاجمان صندوق گمشده (۱۹۸۱)
۱۹۴۱ (۱۹۷۹)
برخورد نزدیک از نوع سوم (۱۹۷۷)
آرواره‌ها (۱۹۷۵)
شوگرلند اکسپرس (۱۹۷۴)
دوئل (۱۹۷۱)
امبلین (۱۹۶۸)
نورآتش (۱۹۶۴)

8- جیمز کامرون (JAMES CAMERON)

جیمز کامرون (JAMES CAMERON)جیمز کامرون کارگردانی است که مایکل بی آرزو می کرد، باشد. این مرد می داند چگونه عینک های دیجیتال یا فیزیکی را بکار برد. بخش های معین را با غیرمحتمل ترین داستان عاشقانه ی ممکن یا یک زن نقش اصلی قوی در کنار هم قرار دهید تا مجموعه کامل کامرون حاصل شود. با این وجود، هزینه ساخت فیلم های او همیشه کمی بیشتر از حد معمول است؛ کامرون اغلب صدها میلیون دلار را به ساخت فیلم اختصاص می دهد، چرا که نه؟ فروش گیشه ارزشش را دارد.

جیک سالی در فیلم آواتاراین موضوع در بزرگ ترین موفقیت های جیمز کامرون نیز صدق می کند. در دهه 1990 تایتانیک بود. با ورود به دهه جدید، کامرون رکورد خود در تایتانیک را با صدرنشینی آواتار شکست. خدا می داند که نقطه عطف جدید او در فیلمسازی یعنی آواتار 2 به کجا می رسد. به هر حال، کامرون همه چیز را در مقیاس بزرگ دوست دارد.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی مارگو رابی بازیگر جذاب این روزهای هالیوود

فیلم های جیمز کامرون

نام فیلم سال تولید کارگردان نویسنده سایر
جنگ فراسوی ستارگان ۱۹۸۰ بله
تولدت مبارک جینی ۱۹۸۰ بله
کهکشان وحشت ۱۹۸۱ بله طراح صحنه
پیرانا۲: تخم ریزی ۱۹۸۱ بله
نابودگر۱ ۱۹۸۴ بله
رامبو: اولین خون قسمت دوم ۱۹۸۵ بله
بیگانه‌ها ۱۹۸۶ بله بله
ورطه ۱۹۸۹ بله بله
نقطه گسست ۱۹۹۱ تهیه‌کننده
نابودگر۲: روز رستاخیز ۱۹۹۱ بله بله
دروغ‌های حقیقی ۱۹۹۴ بله بله
روزهای عجیب ۱۹۹۵ بله مشارکت در تهیه و نگارش
نابودگر۲: سه بعدی ۱۹۹۶ بله بله
تایتانیک ۱۹۹۷ بله بله
آواتار ۲۰۰۹ بله بله
کلئوپاترا ۲۰۱۴ تهیه‌کننده
نابودگر: سرنوشت تاریک ۲۰۱۹ بله تهیه کننده

7- مارتین اسکورسیزی (MARTIN SCORSESE)

مارتین اسکورسیزی (MARTIN SCORSESE)فیلمبرداری صحنه های طولانی هم به لحاظ تکنیکی و هم به لحاظ هنری دشوار است. در اصل لازمه آن این است که همه چیز در یک برداشت کامل و بی عیب و نقص باشد، در غیر اینصورت همه چیز از اول شروع می شود. با این وجود، مارتین اسکورسیزی از چنین برداشت های جسورانه ای دوری نمی کند. اسکورسیزی دوست دارد حرکات شخصیت های فیلم را در یک سکانس طولانی پیوسته دنبال کند.

فیلم دار و دسته نیویورکی با هنرکندی لئوناردو دیکاپریوتاثر آن؟ ما از شخصیت و دنیایی که او با آن در تعامل است، مقیاس بسیار شخصی تری دریافت می کنیم. همچنین اگر شک دارید که آیا فیلمی از اسکورسیزی را تماشا می کنید یا نه، به لهجه و جو نیویورک، دی کاپریو و موسیقی رولینگ استون توجه کنید.

فیلم های مارتین اسکورسیزی

چه کسی در اتاقم را می‌زند (۱۹۶۷)
خیابان‌های پایین شهر (۱۹۷۳)
آلیس دیگر اینجا زندگی نمی‌کند (۱۹۷۳)
راننده تاکسی (۱۹۷۶)
نیویورک، نیویورک (۱۹۷۷)
گاو خشمگین (۱۹۸۰)
سلطان کمدی (۱۹۸۳)
بعد از ساعت‌ها (۱۹۸۵)
رنگ پول (۱۹۸۶)
آخرین وسوسه مسیح (۱۹۸۸)
بخشی از قصه‌های نیویورکی (۱۹۸۹)
رفقای خوب (۱۹۹۰)
تنگه وحشت (۱۹۹۱)
عصر معصومیت (۱۹۹۳)
کازینو (۱۹۹۵)
کوندان (۱۹۹۷)
احیای مردگان (۱۹۹۹)
دار و دسته‌های نیویورکی (۲۰۰۲)
هوانورد (۲۰۰۴)
داستان کوسه (۲۰۰۴) (گوینده)
رفتگان (۲۰۰۶)
جزیره شاتر (۲۰۱۰)
هوگو (۲۰۱۱)
گرگ وال استریت (۲۰۱۳)
سکوت (۲۰۱۶)
مرد ایرلندی (۲۰۱۹)

6- ام. نایت شیامالان(M. NIGHT SHYAMALAN)

ام. نایت شیامالان(M. NIGHT SHYAMALAN)اغلب برای یک فیلم داشتن پیچ و تاب های اساسی بیش از پیشران ها موجود در مدت زمان فیلم، می تواند دشوار باشد. با این وجود، ام. نایت شیامالان موفق به خلق چنین موقعیت هایی در چندین فیلم خود شده است. او طی سالیان متمادی چنان بی عیب و نقص مخاطبان خود را به پرده سینما خیره کرده است که نامش مترادف با پیچ و تاب های طرح داستانی است.

بروس ویلز در فیلم حس ششم

بروس ویلز در فیلم حس ششم

شیامالان به تازگی این پیچ و تاب های داستانی را در دو فیلم شکافته و شیشه به تصویر کشیده است اما حیرت انگیزترین افشاگری او در قالب بروس ویلیس در فیلم حس ششم است که می فهمد مرده است. به جز این مورد، او همچنین به خاطر داشتن نقش کومو در فیلم هایش و نمادهای رنگی شهرت دارد. جای تاسف است که او از این موارد برای نجات آنچه از آخرین بادافزار باقی مانده بود، استفاده نکرد.

فیلم های ام. نایت شیامالان

سال فیلم کارگردان نقش
۱۹۹۲ دعا کردن با خشم
۱۹۹۸ کاملاً هوشیار
۱۹۹۹ حس ششم
۲۰۰۰ آسیب‌ناپذیر
۲۰۰۲ نشانه‌ها
۲۰۰۴ دهکده
۲۰۰۶ بانویی در آب
۲۰۰۸ اتفاق
۲۰۱۰ واپسین هواشکن
۲۰۱۳ پس از زمین
۲۰۱۵ ویوارد پاینز
۲۰۱۵ ملاقات
۲۰۱۶ شکافته (فیلم ۲۰۱۶)
۲۰۱۸ شیشه

همچنین بخوانید: بیوگرافی کامل کیانو ریوز بازیگر مطرح هالیوودی

5-تیم برتون (TIM BURTON)

تیم برتون (TIM BURTON)شروع کنیم! قدیس حامی ایموها و گاتها، تیم برتون. تمامی فیلم های او یا شامل جانی دپ آزاردهنده یا درجه بندی رنگی بسیار تاریک و افسرده کننده است به گونه ای که شما را وادار به گوش دادن به موسیقی مای کمیکال رومنس می کند. همچنین، تیم برتون ممکن است نسبت به هر رنگی به جز سفید، سیاه و قرمز کوررنگی داشته باشد. این باعث می شود تا فیلم هایش پیشگویانه و در عین حال به طرز شگفت انگیزی جذاب باشند.

جانی دپ در فیلم سوئینی تادالبته این چیز بدی نیست. بالعکس، این سبک منحصر به فرد موجب می شود تا هر فیلم تیم برتون ارزش انتظار کشیدن را داشته باشد، اگرچه شما به احتمال زیاد می دانید که فیلم شامل جنازه یا داستان های عاشقانه ی تراژیک یا در نصفی از موارد، بازی هلنا بونهام کارتر خواهد بود.

فیلم های تیم برتون

سینما
سال فیلم کارگردان تهیه‌کننده نویسنده
۱۹۸۲ وینسنت *
*
۱۹۸۴ فرنکن‌وینی
*
*
۱۹۸۵ ماجراجویی بزرگ پی‌وی
*
۱۹۸۸ بیتل‌جوس
*
۱۹۸۹ بتمن
*
۱۹۹۰ ادوارد دست‌قیچی
*
*
*
۱۹۹۲ بازگشت بتمن
*
*
۱۹۹۳ کابوس قبل از کریسمس
*
*
۱۹۹۴ پسر ملوان
*
اد وود
*
*
۱۹۹۵ بتمن برای همیشه
*
۱۹۹۶ جیمز و هلوی غول‌پیکر
*
مریخ حمله می‌کند!
*
*
۱۹۹۹ اسلیپی هالو
*
۲۰۰۱ سیارهٔ میمون‌ها
*
۲۰۰۳ ماهی بزرگ
*
۲۰۰۵ چارلی و کارخانهٔ شکلات سازی
*
عروس مرده
*
*
۲۰۰۷ سوئینی تاد: آرایشگر شیطانی خیابان فلیت
*
۲۰۰۹ ۹
*
۲۰۱۰ آلیس در سرزمین عجایب
*
۲۰۱۲ سایه‌های سیاه
*
آبراهام لینکلن: شکارچی خون‌آشام
*
فرنکن‌وینی
*
*
*
۲۰۱۴ چشمان بزرگ
*
*
۲۰۱۶ آلیس در آن‌سوی آینه
*
خانهٔ دوشیزه پرگرین برای بچه‌های عجیب
*
۲۰۱۹ دامبو
*

4- کریستوفر نولان(CHRISTOPHER NOLAN)

کریستوفر نولان(CHRISTOPHER NOLAN)آیا بیشتر فیلم هایی که تماشا می کنید شما را گیج می کنند(نه لزوماً به این ترتیب)؟ ممکن است بخواهید به مغز خود استراحت داده و سینمای کریستوفر نولان را کنار بگذارید. هر یک از فیلم های او همانند حل کردن یک مکعب روبیک 10 وجهی است. دلیلش این است که کریستوفر نولان، داستان گویی غیرخطی فیلمش را بیشتر از درک شما از روایت دوست دارد.

لئوناردو در فیلم اینسپشناین مسئله در اینسپشن در گیج کننده ترین حالت قرار دارد زیرا شخصیت اصلی داستان به معنای واقعی کلمه از ازدست دادن حافظه کوتاه مدت رنج می برد. در همین حال، فیلم هایی همچون تلقین و دانکرک(به دلیل ساختار داستان گویی) و در میان ستارگان، سلول های خاکستری مغز شما را بکار می اندازند. هی، این یک تمرین ذهنی بسیار خوب است.

فیلم های کریستوفر نولان

سال عنوان فعالیت یادداشت
تهیه‌کننده نویسنده
1998 تارانتلا بله بله فیلم کوتاه منتشر نشده
1995 لارنسی بله بله فیلم کوتاه منتشر نشده
1997 دودلباگ بله بله فیلم کوتاه
1998 تعقیب بله بله
2000 ممنتو بله
2002 بی‌خوابی Uncredited co-writer
2005 بتمن آغاز می‌کند بله
2006 حیثیت بله بله
2008 شوالیهٔ تاریکی بله بله
2010 تلقین بله بله
2012 شوالیهٔ تاریکی برمی‌خیزد بله بله
2013 مرد پولادین بله
2014 میان‌ستاره‌ای بله بله
2015 کوای بله مستند کوتاه
2017 دانکرک بله بله

3- آلفرد هیچکاک(ALFRED HITCHCOCK)

آلفرد هیچکاک(ALFRED HITCHCOCK)فیلمسازان ژانر ترس و هیجان مدیون آلفرد هیچکاک هستند- او بیشتر اوقات به عنوان استاد تعلیق در سینما شناخته می شود. چنین عنوانی برای کارگردان مرحوم برای اولین بار پس از به شهرت رسیدن فیلم روانی بکار گرفته شد. بسیاری از تعلیق ها ناشی از چگونگی بکارگیری زوایای دوربین توسط هیچکاک است. او زوایای دوربین را به گونه ای قرار می دهد که انگار مخاطب از دید شخصیت اصلی فیلم را تماشا می کند.

همچنین، هیچکاک معمولاً نقطه ضعفی نسبت به بازیگران با موی بلوند دارد؛ او اغلب آن ها را به عنوان شخصیت اصلی زن فیلم های خود برمی گزیند، گرچه لزوماً شخصیت های مستقل و قوی نمی باشند و زمانه تغییر کرده است.

فیلم های آلفرد هیچکاک

شماره ۱۳ (۱۹۲۲) (ناتمام)

همیشه به همسر خود بگویید (۱۹۲۳)

پله‌ژر گاردن (۱۹۲۵)

عقاب کوهستان (۱۹۲۶)

مستأجر: داستان لندن مه‌آلود (۱۹۲۷)

رینگ (۱۹۲۷)

انحطاط (۱۹۲۷)

همسر کشاورز (۱۹۲۸)

سست‌عفاف (۱۹۲۸)

شامپاین (۱۹۲۸)

اهل جزیره من (۱۹۲۹)

باج‌گیری (۱۹۲۹)

جونو و پایکوک (۱۹۳۰)

قتل! (۱۹۳۰)

تماس الزتری (۱۹۳۰)

دوز و کلک (۱۹۳۱)

ماری (۱۹۳۱)

غنی و غریب (۱۹۳۱)

شماره هفده (۱۹۳۲)

والتزس از وین (۱۹۳۴)

مردی که زیاد می‌دانست (۱۹۳۴)

۳۹ پله (۱۹۳۵)

مامور مخفی (۱۹۳۶)

خرابکاری (۱۹۳۶)

جوان و بی‌گناه (۱۹۳۷)

خانم ناپدید می‌شود (۱۹۳۸)

مسافرخانه جامائیکا (۱۹۳۹)

ربه‌کا (۱۹۴۰)

خبرنگار خارجی (۱۹۴۰)

آقا و خانم اسمیت (۱۹۴۱)

سوءظن (۱۹۴۱)

خراب‌کار (۱۹۴۲)

سایه یک شک (۱۹۴۳)

قایق نجات (۱۹۴۴)

ماجرا ماداگاسکار (۱۹۴۴)

سفر امن (۱۹۴۴)

طلسم‌شده (۱۹۴۵)

بدنام (۱۹۴۶)

قضیه پاراداین (۱۹۴۷)

طناب (۱۹۴۸)

در برج جدی (۱۹۴۹)

صحنه وحشت (۱۹۵۰)

غریبه‌ها در قطار (۱۹۵۱)

اعتراف می‌کنم (۱۹۵۳)

ام را به نشانه مرگ بگیر (۱۹۵۴)

پنجره پشتی (۱۹۵۴)

گرفتن یک دزد (۱۹۵۵)

دردسر هری (۱۹۵۵)

مردی که زیاد می‌دانست (۱۹۵۶)

مرد عوضی (۱۹۵۶)

سرگیجه (۱۹۵۸)

شمال با نورث‌وست (۱۹۵۹)

روانی (۱۹۶۰)

پرندگان (۱۹۶۳)

مارنی (۱۹۶۴)

پرده پاره (۱۹۶۶)

توپاز (۱۹۶۹)

جنون (۱۹۷۲)

توطئه خانوادگی (۱۹۷۶)

شب کوتاه (۱۹۷۹) (ساخته نشد)

 

2- استنلی کوبریک(STANLEY KUBRICK)

استنلی کوبریک(STANLEY KUBRICK)جنبه های زیادی در فیلم های استنلی کوبریک وجود دارند و یک بخش کوتاه در فهرست این پست به طور قطع عدالت را برای توانایی های فیلمسازی او اجرا نخواهد کرد. به هر حال، شما به محض دیدن یکی از فیلم های او، آن را خواهید شناخت. شخصیت های او عاری از اخلاق هستند، زوایای دوربین او به سرعت از عمومی به شخصی تغییر می کنند و در آخر نگاه های خیره ی نفرت انگیز کوبریک.

clock workشخصیت(معمولاً مرد) سرش را به سمت پایین کج کرده، از زیر ابروها به بالا نگاه کرده و با لبخند مصنوعی برای مدت طولانی به دوربین خیره  می شود. فراتر از آن، همواره خود را برای یک پایان نیهیلیستی در فیلم های کوبریک آماده کنید.

فیلم های ستنلی کوبریک

سال فیلم کارگردان تهیه‌کننده نویسنده توضیحات
۱۹۵۱ روز نبرد آری آری فیلم کوتاه
کشیش پرنده آری آری فیلم کوتاه
۱۹۵۳ هراس و هوس آری آری
دریانوردان آری آری مستند کوتاه
۱۹۵۵ بوسهٔ قاتل آری آری آری
۱۹۵۶ کشتن آری آری آری
۱۹۵۷ راه‌های افتخار آری آری
۱۹۶۰ اسپارتاکوس آری
۱۹۶۲ لولیتا آری آری آری
۱۹۶۴ دکتر استرنجلاو آری آری آری
۱۹۶۸ ۲۰۰۱: ادیسهٔ فضایی آری آری آری
۱۹۷۱ پرتقال کوکی آری آری آری
۱۹۷۵ بری لیندون آری آری آری
۱۹۸۰ درخشش آری آری
۱۹۸۷ غلاف تمام‌فلزی آری آری آری
۱۹۹۹ چشمان کاملاً بسته آری آری آری

1- وس اندرسون(WES ANDERSON)

وس اندرسون(WES ANDERSON)آیا تابحال با یک نخبه فیلم روبرو شده اید که هر بار که به جای “film” کلمه ی “movie” را بکار می برید، با توهین به شما اخم کند؟ انتخاب محبوب آن شخص از فیلم به احتمال زیاد مجموعه ای از فیلم های وس اندرسون می باشد. هر قاب در فیلم وس اندرسون، هنر است. هر سکانس از فیلم های او از موقعیت قرارگیری شخصیت گرفته تا ترکیب صحنه همگی متقارن هستند. بنابراین اساساً هر وقت وس اندرسون یک فیلم می سازد، صدها هزار بخش از فیلم های متقارن می گیرد.

فیلم هتل بزرگ بوداپستبیشتر صحنه ها دارای زاویه باز هستند و هر شخصیت موی فانتزی دارد. بیشتر سکانس ها اگرچه به کندی اما با یک موسیقی دلنواز و طنز عجیب همراه هستند. کافی است که هر رشته عصبی در هیپوتالاموس اصلی فیلم را تحریک کند و ما همگی عاشق وس اندرسون خواهیم شد.

فیلم های وس اندرسون

سال عنوان کارگردان تهیه‌کننده نویسنده بازیگر نقش توضیحات
۱۹۹۶ منور آری آری آری مسافر اتوبوس (ناشناس) همکاری نوشتن فیلمنامه به همراه Owen Wilson
۱۹۹۸ راشمور آری آری آری آری دانش آموز (ناشناس)
۲۰۰۱ خانواده اشرافی تننبام آری آری آری آری مفسر بازی تنیس (ناشناس)
۲۰۰۴ زندگی در آب با استیو زیسو آری آری آری همکاری نوشتن فیلمنامه به همراه نوآ بامباک
۲۰۰۵ ماهی مرکب و نهنگ آری Co-produced به همراه Peter Newman, Charlie Corwin, and Clara Markowicz
۲۰۰۷ دارجلینگ محدود آری آری آری همکاری نوشتن فیلمنامه به همراه جیسون شوارتزمن and رومن کوپولا
۲۰۰۹ آقای فاکس شگفت‌انگیز آری آری آری آری Stan Weasel (voice) همکاری نوشتن فیلمنامه به همراه Noah Baumbach
۲۰۱۲ قلمرو طلوع ماه آری آری آری همکاری نوشتن فیلمنامه به همراه Roman Coppola
۲۰۱۴ هتل بزرگ بوداپست آری آری آری همکاری نوشتن فیلمنامه به همراه Hugo Guinness (story)
اونجوری بامزه است آری Co-produced به همراه Noah Baumbach
۲۰۱۶ آواز آری Additional voices
۲۰۱۸ جزیره سگ‌ها آری آری آری Filming

 

تا حدودی با 10 تا کارگردان برتر جهان آشنا شدید که از بزرگترین کارگردانان تاریخ سینمای جهان محسوب می شوند. سعی کنید حتما فیلم های این کارگردانان بزرگ جهان را مشاهده کنید و از دیدن آنها لذت ببرید.

نظرات