چگونه از سلامت روان دانش آموزان در دوران کرونا محافظت کنیم؟

این مطلب رو با دوستان خود به اشتراک بگذارید

شای در این دوره که که ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کنیم و روزانه صدهات نفر را بر اثر این ویروس از دست می دهیم، شاید کسی اهمیتی به سلامت روان دانش آموزان در طول شیوع ویروس کرونا ندهد در حالیکه بسیاری از کودکان و دانش آموزان در این بازه زمانی ممکن است آسیب روحی ببینند.

ما چگونه می توانیم از سلامت روان دانش آموزان در شیوع بیماری کرونا محافظت کنیم؟ معلمان چگونه می توانند از فرایندهای موجود در مدارس برای شناسایی دانش آموزانی که ممکن است نیاز به حمایت بیشتر داشته باشند استفاده کنند؟

تاثیر شیوع ویروس کرونا بر روی سلامت روان دانش آموزان

با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس ارتباط دانش آموزان از همه گروه های سنی با هم در مدرسه قطع شد و کودکان دسترسی فیزیکی به همسالان و همکلاسی های خود را ندارند و برای بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان در سراسر کشور ، اتصال اینترنت ضعیف به این معنی بود که آنها به راحتی نمی توانند در سطح مورد نظر خود تعامل داشته باشند یا مشارکت کنند. همه این شرایط بیانگر ضررهای واقعی دانش آموزان است و سلامتی روحی و روانی آنها را مورد آسیب قرار می دهد و می تواند آنها را از موفقیت باز دارد.

اگر دانش آموزی به سختی با اوضاع حال حاضر سازگار شود یا از آینده خود بترسد، می تواند اضطراب زیادی را تجربه کند که ممکن است جنبه هایی از زندگی آنها را مانند ارتباطات اجتماعی، سلامت جسمی و در واقع، عملکرد آنها در مدرسه را تحت تأثیر قرار دهد.

آموزش راههای کاهش استرس و اضطراب در کودکان

در مواجه با پاندمی جهانی ویروس کرونا ، مدارس با تغییر کلاسهای حضوری به آنلاین ، فراهم آوردن دسترسی عادلانه برای همه دانش آموزان، پشتیبانی از نیازهای آموزشی معلمان و دانش آموزان و برنامه ریزی، با چالش های بی سابقه ای روبرو شده اند. همه گیری ویروس کرونا خود باعث نگرانی، استرس و اندوه بسیاری شده است. این عوامل استرس زا می توانند چالش های سلامت روانی را برای هرکسی ایجاد کنند و می توانند باعث بروز علائم حاد در افرادی شوند که ممکن است چالش های روان قبلی داشته اند.

معلمان می توانند از برخی شاخص های معمولی برای تشخیص دانش آموزانی که سلامت روان آنها دچار خلل شده استفاده کنند اما این امر در کلاس های آنلاین ممکن نیست زیرا برخی از معلمان ممکن است در کلاس های آنلاین نتوانند وضعیت چهره دانش آموزان را ببینند. برخی از معلمان ممکن است افت تحصیلی دانش آموزان را متوجه نشوند. به همین دلایل، معلمان ممکن است از وضعیت تحصیلی و مشکلات عاطفی پیش روی دانش آموزان غافل باشند و متوجه آن نشوند.

تاثیر شیوع ویروس کرونا بر روی سلامت روان دانش آموزان

تاثیر شیوع ویروس کرونا بر روی سلامت روان دانش آموزان

غربالگری جهانی برای شناسایی دانش آموزان نیازمند

یک روش ثابت برای شناسایی دانش آموزانی که ممکن است دچار اضطراب یا افسردگی باشند می تواند از طریق غربالگری سیستماتیک جمعیت مدرسه مشخص شود. غربالگری معلمان و دانش آموزان برای دوره دبستان می تواند پرسشنامه مختصری در مورد احساسات و رفتارهای كلاسی دانش آموزان باشد. در سطح متوسطه و دبیرستان ، غربالگری اساساً به پرسشنامه میان دانش آموزان در مورد فراوانی یا شدت هرگونه نگرانی عاطفی مرتبط می باشد.

همچنین باید از معلمان خواسته شود دانش آموزانی را که بیش از حد مضطرب یا غمگین هستند ، انتخاب کنند. دانش آموزان می توانند از طریق پرسشنامه های آنلاین و با استفاده از نظرسنجی ها برای مراحل آموزش آنلاین، سوال ها را پاسخ دهند.

متخصصان سلامت روان مدرسه (به عنوان مثال: مشاوران، روانشناسان مدرسه) از نمرات این پرسشنامه ها برای شناسایی دانش آموزانی که در معرض خطر اضطراب یا افسردگی در شیوع بیماری کرونا قرار دارند استفاده کنند. بعضی اوقات، از این دانش آموزان در معرض خطر خواسته می شود تا چند هفته بعد دوباره پرسشنامه را پر کنند تا مشخص شود که مشکلات سلامت روانی آنها پایدار است یا خیر!

پیش از همه گیری ویروس کرونا، تقریباً 15 تا 20٪ دانش آموزان نیاز به پشتیبانی از طریق غربالگری داشتند و  این درصد مطمئناً با توجه به عواقب احتمالی احساسی همه گیری ویروس کرونا در بین دانش آموزان بیشتر خواهد بود.

یک مدرسه ی خوب چه ویژگی هایی دارد ؟ (مدرسه ایده‌آل)

نقش های مختلف معلمان و خانواده در حفظ سلامت روان دانش آموزان

متخصصان سلامت روان در مدارس می توانند با کمک به اجرای غربالگری های سیستماتیک ، از دانش آموزانی که به طور بالقوه در معرض مشکلات عاطفی هستند، پشتیبانی مستقیم کنند. درحالیکه هدف نهایی هر یک از مشاغل کمک کننده در مدرسه تسهیل رشد مطلوب هر کودک است، اما در نقش هایی که هر متخصص بر عهده دارد، تمایزی وجود دارد.

به عنوان مثال، در فرآیند غربالگری، معلمان متخصصانی هستند که از رفتارهای عمومی دانش آموزان آگاهی بیشتری دارند، زیرا روزانه بیشترین ارتباط را با دانش آموزان دارند. در نتیجه، معلمان ممکن است بتوانند تغییرات ظریف در خلق و خوی روزانه، عادات و شیوه های مدرسه محور کودکان را تشخیص دهند.

به منظور نگاهی دقیق به نگرانی های معلمان در مورد رفتار دانش آموزان، یک متخصص دوم (به عنوان مثال ، روانشناس مدرسه) معمولاً مقیاس های رتبه بندی مانند سیستم ارزیابی رفتار برای کودکان را انجام می دهد یعنی غربالگری رفتاری و احساسی را اجرا می کند.

روانشناسان مدرسه نتیجه را به والدین، ​​معلمان و دانش آموزان خود ارائه می دهند تا یک دید کلی از عملکرد کودک داشته باشند. دانش آموزانی که روانشناس مدرسه آنها را در معرض خطر تشخیص می دهد، معمولاً باید به مشاوره  ارجاع شوند.

این موارد و توصیه ها برای یک جامعه ایده آل توصیف شده است و بسیار به شرایط مدرسه و اهمیت معلمان بستگی دارد. حضور کودکان در خانه و اجبار به کلاس های آنلاین و نداشتن جذابیت ها و تاثیرات رفتار خانواده بر آنها احتمال دارد متفاوت باشد و بیشتر از همه در این دوران فشار بر روی والدین و کودکان است.+

از این رو بسیار مهم است که خانواده ها به رفتار و برخوردهای کودکان و دانش آموزان در خانه دقت کنند و با آرامش و رفتار درست بتوانند آن ها را در این اوضاع حمایت کنند. سلامت روان کودکان در خانه تحت تاثیر رفتار اعضای خانواده و فضای خانه می باشد.

نظرات