بهترین کتاب های موفقیت در کسب و کارهای کوچک و بزرگ
کتاب های زیادی درباره موفقیت در کسب و کار، شروع یک کسب و کار، رازهای ماندگاری یک کسب و کار، روش ها و تجربیات کارآفرینی موفق و … نوشته شده است. اگر قصد شروع یک کسب و کار جدید را دارید و یا احساس می کنید در کسب و کار خود موقیت کافی را بدست نیاورده اید پیشنهاد می کنیم با خواندن خلاصه ای از کتاب هایی که در ادامه معرفی می کنیم کتاب مناسب خود را انتخاب کنید. خواندن کتاب در حوزه کسب و کار یعنی استفاده از تجربیات دیگران و این افق دید شما را گسترده تر خواهد نمود.
11 کتاب برتر درمورد موفقیت در کسب و کار
انتخاب چند کتاب به عنوان بهترین کتاب از بین کتاب های زیادی که در زمینه موفقیت در کسب و کار نوشته شده است کار سختی است اما سعی شده معروفترن کتاب ها درباره کسب و کار را به شما معرفی کنیم.
1. کتاب میلیونر کسب و کار
کتاب میلیونر کسب و کار به روش مائویی (The Maui millionaires for business) توسط دیوید فینکل و دایان کندی نوشته شده است. کتاب میلیونر کسب و کار درباره موفقیت در کارهای دورکاری و فریلنسری می باشد و راه هایی را به شما آموزش می دهد که بدون حضور فیزیکی کسب و کار خود را توسعه دهید.
کتاب میلیونر کسب و کار به شما نشان میدهد چگونه کسبوکار خود را بسازید و همچنین از کسبوکار خود برای افزایش ثروت تان استفاده کنید.
- همچنین بخوانید: استفاده از کارت ویزیت در کسب و کار
بخشی از کتاب میلیونر کسب و کار:
“تغییر چشمانداز جدی که منجر به آزادی و امنیت مالی واقعی میشود و در نهایت به شیوهی زندگی مائویی تبدیل میشود، این است که خود را نه به عنوان تولید کننده برای کسبوکار خود، انجام فروش و یا تحقق خرید مشتریان، بلکه به عنوان سازندهی کسبوکاری در نظر بگیرید که کسبوکاری را توسعه میدهد که روزی بدون نیاز به وجود شما کار میکند. شما صرفاً تولید کنندهی موقت هستید تا زمانی که بتوانید کسبوکاری را ایجاد کنید که جایگزین خودتان شود. در اصل، شما مهندس طراحی و ساخت ماشین سودآوری هستید که به طور پیوسته جریان نقدینگی را هر ماه بیرون میدهد.”
2. کتاب اسرار ذهن ثروتمند
نویسنده کتاب اسرار ذهن ثروتمند تی هارو اکر (T. Harv Eker) میباشد. این کتاب یکی از بهترین کتاب هایی است درباره موفقیت مالی در کسب و کارهای کوچک و بزرگ می باشد. تی هارو اکر یک میلیونر خودساخته است که ورشکستگی نتوانسته موفقیت او را دچار خلل کند. با خواندن تجربیات و اندیشه های چنین شخصی حتما نتایج خوبی برای شما حاصل می شود. نویسنده این کتاب سعی دارد ذهنیت اولیه شما نسبت به پول را تغییر دهد.
او به تفاوت طرز فکر آدم های فقیر و ثروتمند اشاره می کند و برای تغییر باورها و رفع ذهنیتهای اشتباه افراد راهکارهایی را ارائه میدهد تا افراد بتوانند به استقلال مالی برسند.
بخش هایی از کتاب اسرار ذهن ثروتمند
- ثروتمندان معتقدند که زندگیشان را خودشان میسازند اما فقرا معتقدند زندگی برایشان تصادفی پیش میآید
- ثروتمندان با پول برای برنده شدن بازی میکنند اما افراد فقیر با پول برای بازنده نشدن بازی میکنند!
- آدمهای ثروتمند خود را متعهد به ثروتمند شدن میدانند ولی آدمهای فقیر در آرزوی ثروتمند شدن هستند.
- ثروتمندان افراد ثروتمند دیگر را ستایش میکنند اما فقرا از ثروتمندان بیزارند.
- ثروتمندان با افراد موفق معاشرت میکنند ولی فقیرها با افراد شکست خورده!
- افراد ثروتمند مشتاق تبلیغ کردن خود هستند اما افراد فقیر نه!
3. کتاب 100 ایده ی بزرگ برای راه اندازی کسب و کار رویایی
کسبوکار رویایی شما دقیقاً چه چیزی است؟ کن لنگدن (ken Lengdon) نویسنده کتاب کتاب 100 ایده ی بزرگ برای راه اندازی کسب و کار رویایی در پاسخ به این سوال میگوید:
“در آینده، دیر یا زود، میخواهید کسب و کار خود را به سهامداران جدید به عنوان یک سرمایهگذاری به فروش برسانید و با این کار، خودتان را قادر به صرف زمان بیشتری با خانوادهی خود در وضعیت استقلال مالی عالی بکنید؟ یا میخواهید معروف شوید؟ یا فقط میخواهید زندگی خود را بهبود ببخشید؟ هدف شما هرکدام از این موارد باشد، فرقی نمیکند؛ در هر صورت، زمان شروع برنامهریزی فرا رسیده است. حتی اگر قبل از خروج از سازمان فعلی خود، زمان زیادی داشته باشید، باید هنگام فرا رسیدن روز بزرگ، به مهارتها و تجارب مورد نیاز خود بیندیشید. با این حال، اگر رویای شما این است که در شرکت بزرگ فعلی خود باقی بمانید و به موفقیت دست پیدا کنید، پس باید بیاموزید که چگونه بخشی از سرمایهگذاری خود را با تقویت متوالی آن، به یک ورودی درآمد پر رونق تبدیل کنید.”
بخش هایی از کتاب کسب و کار رویایی
“شرکتهای بزرگ تمایل به پیروی از مدلها دارند. دههی 80 میلادی به خاطر تنوع اتفاقات مشهور بود؛ مدیران به دنبال کسبوکارهایی بودند که هیچ ارتباطی با موارد موجود نداشت و پولهای سهامدارانشان را برای خرید آنها روانه میکردند. ارتباط آنها با شرکتهای خوشهای بزرگ به پایان رسیده بود که دیدن ارزش عضویت در باتلاق کسب و کار که کل شرکت را ساخته است و به هر کسب و کار فردی اضافه شده بود، سختتر و سختتر میشد. رکود و “کسب و کار اصلی” در دستور قرار گرفت. این، شامل افت فروش در مقدار قابل توجهی از کسبوکار بود که استراتژیک به نظر نمیرسیدند و صادقانه بگوییم، آن دستهای از کسب و کارهایی که بدیهی هستند، پولساز نیستند.”
4. کتاب موفقیت کسب و کارهای کوچک: 100 نکته برای پیشرفت کسب و کار شما
مؤلف: جی.ال. هافمن
ناشران: کهکشان دانش، آراد کتاب
مترجمان: خلیل رضوی، زهرا پورعباسی
زبان: فارسی
سال چاپ: 1396
تعداد صفحات: 64
اگر به فکر ایجاد یک کسب و کار هستید و قصد کارآفرینی دارید کتاب موفقیت کسب و کارهای کوچک: 100 نکته برای پیشرفت کسب و کار شما بهترین کتاب در زمینه کارآفرینی است. نکات مطرح شده در این کتاب ذهن شما را برای اداره موفق یک کسب و کار آماده کرده و باعث اداره بهتر کسب و کار شما خواهد شد. اگر قصد شروع یک کار استارتاپی دارید خواندن این کتاب به شما توصیه می شود.
بخشی از فهرست مطالب کتاب موفقیت کسب و کارهای کوچک
1 . توانمندی و مهارتهای خود را بشناسید
2 . راویانی مورد نیاز است
3 . میتوانید به سگ خودتان غذای سگ بفروشید؟
4 . به غرایز خود اعتماد کنید، اما ایدههای بد را فوراً دور بیندازید
5 . با رقبای خود صحبت کنید، از آنها فرار نکنید
6 . آیا کار برای شما سرگرم کننده است؟
7 . دیگران را سرزنش نکنید
5. کتاب یادداشت هایی برای موفقیت در کسب و کار
کتاب یادداشتهایی برای موفقیت در کسبوکار توسط اثری از دکتر محمود محمدیان و حسین یاغچی نگارش شده است و در آن مفاهیم، روشها و تکنیکهایی برای موفقیت در کسب و کار مطرح شده که بسیار مفید و کاربردی می باشند. این کتاب ایرانی در درباره کسب و کار حاصل مطالعهی کتابهای مختلف بازاریابی و علمی در حوزهی موفقیت است.
بخشی از کتاب یادداشت هایی برای موفقیت در کسب و کار
“وقتی ما دوستانی داریم که نگاه شان به دنیا و زندگی مثبت تر است، این دیدگاه مثبت به نگاه ما هم انتقال پیدا می کند. پژوهشگران می گویند اگر کسی در جمعی خمیازه بکشد، این خمیازه ی او به بقیه هم سرایت می کند و همه در آن جمع، یکی یکی شروع به خمیازه کشیدن می کنند. این در مورد جمعی هم می تواند مصداق داشته باشد که همه شان بی انگیزه و بی حال هستند و کار چندانی انجام نمی دهند.
اگر شما در چنین جمع هایی قرار بگیرید، بی شک وضعیت آن ها به شما هم انتقال پیدا خواهد کرد. پس اگر موفقیت را در هر حوزه ای می خواهید، می توانید وارد جمع هایی شوید که بسیار باانگیزه و هدفمند هستند و همین روی ما و روند حرکتی مان تاثیری بی چون و چرا می گذارد.”
6. کتاب قدرت بیان: رمز و راز موفقیت در کسب و کار
قدرت بیان: رمز و راز موفقیت در کسب و کار
نویسندگان: پاتریک الیس، محمدرضا آل یاسین (مترجم)
ناشر: هامون
تاریخ نشر: مرداد، 1397
تعداد صفحه: 168
یکی دیگر از کتاب هایی که در حوزه کسب و کار پیشنهاد می شود مطالعه کنید کتاب قدرت بیان: رمز و راز موفقیت در کسب و کار است.
7. کتاب با چرا شروع کنید
کتاب با چرا شروع کنید (Start With Why) به قلم سایمون سینک (Simon Sinek) استاد ارتباطات استراتژیک دانشگاه کلمبیا و ترجمه علیرضا خاکساران یکی از بهترین کتاب ها در حوزه کسب و کار است که با فروش خوبی مواجه شده است. این کتاب یک اصل مهم در دنیای کسب و کار را بررسی میکند:
تا ندانید چرا میخواهید کاری را انجام دهید، بهتر است دست به انجام آن کار نزنید.
بعد از مطالعه این کتاب ذهن شما به سمتی سوق داده می شود که قبل از رفتن به سراغ پاسخ سوالهایی که با چگونه و چی شروع میشوند، به سراغ جواب سوالهایی بروید که با چرا شروع میشوند. در واقع باید هدف و انگیزه خود را بیابید و سپس اقدام به ایجاد کسب و کار و یا هر تغییر دیگری نمایید.
کتاب با چرا شروع کنید روی توسعه فردی و رهبری تمرکز می کند و با مثالهای جذابی از کمپانیهای شناخته شده مانند اپل یک کتاب جذاب در حوزه کسب و کار است. راه و روشهای فروش محصولات به مشتری، وفاداری مشتری و الهام بخش بودن موارد دیگری هستند که در این کتاب به آن ها پرداخته شده است.
8. کتاب ماجراهای کسب وکار
کتاب ماجراهای کسب و کار که توسط جان بروکز نوشته شده است یکی از بهترین کتاب ها در حوزه کسب و کارهای کوچک و بزرگ است و گفته شده که کتاب مورد علاقه بیل گیتس در مورد کسب و کار می باشد. نام کامل این کتاب ماجراهای کسب و کار: دوازده داستان های کلاسیک از جهان وال استریت می باشد و داستان های شگفت انگیزی از موفقیت و شکست شرکت ها را به زبانی شیرین توصیف کرده است.
نویسنده در کتاب داستان های جالبی از موفقیت افراد میگوید. بیل گیتس درباره ی این کتاب اینطور میگوید که: ” کمی بعد ازینکه وارن بافت را برای اولین بار در سال 1991 ملاقات کردم؛ از او خواستم محبوب ترین کتابی که در زمینه ی کسب و کار خوانده به من معرفی کند. او حتی لحظه ای درنگ نکرد و گفت: کتاب ماجراجویی های کسب و کاری از جان بروکس. یک نسخه از آن را برایت میفرستم! برایم جذاب بود چرا که تا آن زمان چیزی از ماجراجویی های کسب و کاری و یا جان بروکس نشنیده بودم.” او همچنین میگوید این کتاب به ما یادآور میشود که اصول ایجاد یک کسب و کار موفق همیشه ثابت مانده است.
9. کتاب فکر کن و ثروتمند شو
ناپلئون هیل نویسنده کتاب فکر کن و ثروتمند شو با مطالعه زندگی افراد موفق و ثروتمند سبک زندگی و بینش این افراد را مورد بررسی قرار داده است. این کتاب با هدف رسیدن به ثروت در راستای هدف نوشته شده. هیل عقیده دارد که انطباق ذهنی با هوش نامحدود منبع ثروت است. او به این شناخت رسیده بود که هوشیای، به مغزمحدود نمی شود بلکه مغز یکی از عناصر تشکیل دهنده یک ذهن یکپاچه و متعالی است. بنابر این برخورداری از چنین ذهن وسیعی در واقع دسترسی داشتن به تمام دانش، قدرت و خلاقیت موجود در جهان است.
او به رفتن ادیسون به زیرزمین بدون نور و صدای خانه اش اشاره می کند که در آنجا به دور از هیاهوی زندگی ایده های خوبی به ذهنش می رسیدند.
بخشی از این کتاب:
« ما در دنیایی زندگی می کنیم که وفور نعمت دارد و هر چیز که دلتان بخواهد در آن موجود است، بین ما و آرزوهایمان هیچ مانعی نیست جز خلاء هدفی قطعی که باید آن را پر کنیم. »
10. کتاب خلق مدل کسب و کار
یکی از پرفروش ترین کتاب ها که درباره کسب و کار نوشته شده کتاب خلق مدل کسب و کار است. این کتاب توسط الکساندر استروالدر نوشته شده است. این کتاب با ارائه بهترین ابزار طراحی مدل کسب و کار، به کارآفرینان کمک می کند تا ایده کسب و کار خود را عملی کنند.
در واقع این کتاب به افرادی که قصد کارآفرنی دارند کمک می کند مدل کسب و کار خود را طراحی کنند تا بتوانند تراوشات ذهنی خود را به شکل یک مدل درآورند که بتوانند سرمایهگذاران را قانع نمایند.
11. کتاب استراتژی اقیانوس آبی
یکی از مفیدترین و پرفروشس ترین کتاب ها در حوزه کسب و کار کتاب استراتژی اقیانوس آبی یا Blue Ocean Strategy نوشته دبلیو چان کیم (W. Chan Kim) و رنه مابورنیا (Renee Mauborgne) می باشد. مترجم این کتاب علیرضا پور ممتاز است. این تاب روی رقابت در دنیای کسب و کار تمرکز کرده و استراتژی هایی برای موفقیت در رقابت در دنیای کسب و کار ارائه می دهد.
بهترین استراتژی برای موفقیت در رقابت، این است که اصلا وارد آن نشویم
در این کتاب عنوان شده که رقبا در بازار پرتلاطم کسب و کار برای اینکه موقعیت بهتری کسب کنند با یکدیگر مشغول نبرد هستند. یک اقیانوس آبی، فضایی است که بازارهای ناشناخته در آن وجود دارند، همه چیز ساکت و آرام است و تنها خلاقیت است که میتواند در این اقیانوس پیروز شود.