چه کسی مدرسه را اختراع کرد؟
گرایش به یادگیری و آموختن چیزهای جدید از دیرباز در بشر وجود داشته و نسل به نسل از طریق آموزش پیدا کرده که با پیدایش مراکز علمی و مدارس به شکل جامع تری ادامه یافته است.
شاید تاکنون این سوال برای شما پیش آمده باشد که تاریخچه پیدایش مدرسه در جهان به چه شکل است و برای نخستین بار چه کسانی مدرسه را اختراع کردند.
بیشتر بچه ها در سراسر جهان به نحوی آموزش را دریافت می کنند، چه به صورت یادگیری از جانب یکی از اعضای خانواده و یا به شکل رفتن به مدرسه و یا حتی تحصیل در خانه باشد. اگر برای شما این سوال بوجود آمده که چه کسی مدرسه و تحصیل استاندارد شده را به وجود آورد، با ما همراه باشید تا جواب سوال خود را دریافت کنید.
اولین مدرسه جهان را چه کسی اختراع کرد؟
فردی بنام هوراس مان، مدرسه و آنچه امروزه به عنوان سیستم مدرن مدرسه در ایالات متحده شناخته می شود را اختراع کرد. هوراس در سال 1796 در ماساچوست به دنیا آمد و مقام ریاست آموزش و پرورش ماساچوست را بدست آورد و در آنجا یک دوره تحصیلی برنامه ریزی شده و سازماندهی شده را برای دانش آموزان تدوین کرد.پ
یک مدرسه ی خوب چه ویژگی هایی دارد ؟ (مدرسه ایدهآل)
اختراع مدرسه به شکل اولیه
مدرسه و تحصیل مدت زمان طولانی است که به وجود آمده است اما تحصیل استاندارد شده در واقع نسبتاً جدید به شمار می آید. فردی بنام شاکونتالا دوی، دستورالعمل جالبی برای تحصیل داشت و معتقد بود:
“تحصیل صرفاً به معنای رفتن به مدرسه و دریافت یک مدرک نیست. بلکه در مورد گسترش اطلاعات و معلومات خود و پی بردن به حقیقت زندگی است.”
ایده ی انتقال دانش به کودکان، چیز جدیدی نیست و پیدایش آن را می توان در انسان های اولیه روی کره زمین مشاهده کرد. مدت ها قبل از پیدایش مدرسه، والدین و بزرگ ترها دانش خود را به بچه ها انتقال می دادند. این روش به طور معمول به صورت فرد به فرد و برخلاف آموزش گروهی انجام می شد. این دانش انتقال داده شده اغلب شامل مهارت های شکار، تاکتیک های دفاع شخصی، مسئولیت هایی که باید انجام می شدند و حتی مسئولیت هایی که باید برای گروه انجام می دادند، بود.
پس از مدتی، ایده ی انتصاب افرادی برای آموزش آن مهارت ها به ذهن انسان خطور کرد. با انجام این کار، گروهی از دانش آموزان این فرصت را داشتند تا مهارت ها و دانش را همراه با همدیگر بیاموزند که موجب صرفه جویی در زمان می شد و امکان یادگیری همراه با همدیگر را فراهم می ساخت.
این مراحل ابتدایی مفهوم مدرسه بود. این مرحله ابتدایی از ایجاد مدرسه شبیه به آنچه ما تصور می کنیم، نیست و به جای ریاضی و محاسبه، به دانش آموزان اطلاعات مذهبی و ایده هایی برای بقا آموزش داده می شد.
اختراع مدرسه به شکل رسمی
چرا به مدرسه می رويم ؟ دلایل آن چیست ؟
ایده ی پیدایش مدارس و تحصیلات رسمی به اوایل AD500 در یونان باستان، روم باستان و حتی مصر باستان برمی گردد که جوامع آغاز کردند تا چیزی بیشتر از مهارت های مرتبط به فرهنگ خود را به دانش آموزان آموزش دهند و به دانش آموزان تحصیلاتی رسمی تر ارائه می شد.
اسکندریه در مصر به کتابخانه تبدیل شد و سواد به تمرکز اصلی بسیاری از مدارس در تمدن های مختلف مبدل گردید. در قرون وسطی نیز، تمرکز اصلی تحصیل روی علم ریاضیات بود. همانطور که مشاهده می کنید، دوره های مختلف تمدن بشری، درهای جدیدی را در مسیر آموزش قرار داد و ایده های بیشتری به مفهوم تحصیلات اضافه شد.
اولین کالج در دنیا یعنی دانشگاه Bologne در سال 1088 تاسیس شد که قدیمی ترین دانشگاه جهان به شمار می آید و هنگامی تاسیس شد که گروهی از دانش آموزان دور هم جمع می شدند و معلمانی را استخدام می کردند تا به آن ها مفاهیم مختلف را آموزش دهند. به این ترتیب دانش پژوهان این فرصت را داشتند تا دانش خود را به گروه های بزرگی از مردم با ملت های متفاوت منتقل کنند و دانش آموزان می توانستند در مورد عملکرد دانش پژوهان تصمیم گیری کنند. به عبارتی، این دانش آموزان بودند که به ازای هزینه ای که می پرداختند، معلم یا فردی که آموزش می داد را کنترل می کردند و این موضوع بسیار شبیه به آن چیزی است که امروزه نیز وجود دارد. با گذشت زمان، پروفسورها نیز گرد هم آمدند تا حقوق خود را مطالبه کنند و برنامه های اخذ مدرک و حتی آزمون هایی را ترتیب دادند.
مدرسه اجباری و کسی که آن را اختراع کرد
با گذشت زمان، مدرسه و تحصیلات، جایگاه مهم تری را در جوامع مختلف به خود اختصاص داد. در اینجا برخی از کشورهایی که مدرسه را اجباری کردند را مشاهده می کنید.
- سرخپوست های آزتک در سال 1400 تحصیلات را اجباری کردند.
- زیست گاه های مختلف آلمانی در سال 1500 تحصیلات را اجباری کردند.
- اسکاتلند هزینه ی مدرسه ی همه را پرداخت کرد و در سال 1616 آن را اجباری نمود.
- در آمریکا، ماساچوست برای اولین بار در سال 1642 مدرسه را اجباری کرد.
- پروس در سال 1763 مدرسه را اجبار یکرد.
- ژاپن در سال 1868 مدرسه را اجباری کرد.
- تا سال 1870، مدرسه اجباری نشده بود و تنها تحصیل به شکل ابتدایی مورد نیاز بود. در سال 1996، تحصیل تمام وقت در دستور کار قرار گرفت اما همچنان مدرسه اجباری نبود.
کسی که تحصیلات مدرن را اختراع کرد
با وجود این که اعتبار اختراع مدرسه به فرد خاصی تعلق ندارد اما فردی هست که به عنوان پدر تحصیلات مدرن شناخته می شود. هوراس مان که رئیس آموزش و پرورش ماساچوست بود و در نهایت به نمایندگی ایالت ماساچوست دست یافت. مان در حقیقت بر این باور بود که تحصیلات دولتی جامع به شدت برای شهروندان آمریکایی حائزاهمیت بود. در دوران ریاستش، او تعدادی مدرسه دولتی در ماساچوست ایجاد کرد و مدارس دولتی را اصلاح کرد به گونه ای که ایالت های دیگر از او الگوبرداری کردند.
هوراس مان پس از این که به ریاست آموزش و پرورش دست یافت، تمام مدارس ماساچوست را بازدید کرد تا عملکرد آن ها را زیر نظر داشته باشد. او مجله ای به نام مدرسه عمومی را در سال 1838 برای معلمان منتشر کرد که در آن معلمان فصل مشترک تدریس خود را می یافتند. مان همچنین به اروپا سفر کرد تا سیستم آموزشی آن ها را از نزدیک مشاهده کند.
اصول اساسی تحصیلات مدرن چه می باشد
مان به 6 اصل اساسی در ارتباط با تحصیلات دولتی و عمومی دست یافت. در واقع این اصول در آن زمان بسیار بحث برانگیز بودند اما مان آن ها را اجرایی کرد. این اصول عبارتند از :
1 – شهروندان نمی توانند در عین واحد هم آزاد و هم نادان باشند
2 – دولت موظف است هزینه ی حفظ و نگهداری و کنترل تحصیلات را برعهده گیرد
3 – بچه های از تمامی اقشار جامعه باید به مدرسه بروند
4 – آموزش و پرورش نباید وابسته به مذهب باشد(یعنی غیرمذهبی باشد)
5 – آموزش و پرورش باید از اصول جوامع آزاد بهره گیرد
6 – معلمان باید به صورت حرفه ای آموزش داده شوند
همراه با این اصول، مان همچنین مقاطع تحصیلی را بر اساس سن طبقه بندی کرد تا همه دانش آموزان در یک گروه قرار نگیرند. او همچنین بهترین نظریه پرداز در این زمینه است که سخنرانی بهترین روش برای یادگیری است. با گذشت زمان، ایالات های دیگر آمریکا نیز اصول مان را اتخاذ کردند که منجر به سیستم آموزشی مدرنی شد که امروزه همگی با آن آشنا هستیم.
مخترع امتحان کیست؟
چه موافق آن باشید چه نه، سیستم آموزشی امروزی ما بر بکارگیری آموزش استاندارد وابسته است. از لحاظ تاریخی، تست های استانداردی وجود داشته است که تاریخ آن ها به سلسله هان بازمی گردد که بر اساس آن تست ها شهروندان به اعضای دولت تبدیل می شدند.
تست های استاندارد، تست هایی هستند که از دانش آموزان سوالاتی را می پرسند و بر اساس این سوالات مشخص می شود که آموزش در مدرسه تا چه اندازه بوده است و امروزه بسیار مرسوم می باشند.
دقیقاً همانند آنچه در مورد موسس مدارس گفته شد، مخترع واقعی برای آموزش استاندارد وجود ندارد. در سال 1905، آلفرد باینت تست های هوش را توسعه داد اما امروزه این تست ها با عنوان تست های IQ شناخته می شوند و تست های استعداد در اوایل دهه 1900 ظهور کردند اما هنوز تست هایی که امروزه در اختیار ما هستند، استاندارد نیستند .
تست های SAT و ACT در اوایل دهه 1900 توسط هیئت علمی کالج توسعه داده شدند تا به عنوان آزمون ورودی کالج مورد استفاده قرار گیرند اما در واقع گروهی از افراد آن ها را توسعه و گسترش دادند و نه یک شخص خاص.
به طور کلی، آموزش و تحصیل یک بخش بسیار مهم از نه تنها جامعه آمریکا بلکه تمام شهروندان در سراسر جهان است. همانطور که مان باور داشت، یک جامعه آزاد تنها وقتی کارآمد خواهد بود که توسط افراد تحصیل کرده اداره شود.