Take a fresh look at your lifestyle.

دعای شرف الشمس چیست؟ خواص خواندن بهمراه متن

روز نوزدهم فروردین از نظر منجمان مسلمان روز مهمی است. در این روز خورشید نوزده درجه در برج فروردین یا حمل میباشد. طبق نظریات آنها این روز، یک روز خاص و خوش یمن است. همچنین در ساعات خاصی در روز خورشید در بهترین موقعیت در کهکشان قرار دارد. در ادامه این مطلب دعای شرف الشمس ارائه شده است و خواهیم گفت دعای شرف الشمس چیست، آیا واقعیت است یا خرافات؟ همچنین خواص دعای شرف الشمس و متن دعای شرف الشمس نیز آورده شده است.

ساعت دقیق شروع روز شرف الشمس ۱۴۰۱ ساعت ۲۰ و ۴۳ دقیقه جمعه ۱۹ فروردین و پایان شرف الشمس روز شنبه ۲۰ فروردین ساعت ۲۱ و ۹ دقیقه می‌باشد.

شرف الشمس چیست؟

احتمالا اسم شرف الشمس را شنیده اید و شاید فکر کنید شرف الشمس نام یک نگین زرد رنگ است. این طور نیست. شرف الشمس ذکری است منسوب به امام علی (ع) و جز اسماء اعظم خداوند است که با رعایت آدابی خاص پشت عقیقی زرد رنگ سالی یکبار در ساعات خاصی از ۱۹ فروردین حکاکی می‌شود.

متن دعای شرف الشمس


بسم الله الرّحمن الرّحيم
اَللّهُم اِنّي اَسئَلُكَ بِالهاءِ مِنْ اِسمِكَ الْاَعظَم و بالثَلآثِ العِصّيِ و بالالَفِ المُقَّّوِم و بِالمِيمِ الطَميس الاَبتَر و بالسِّلمِ و بالاَربَعَه الَتِي ه‍ِي كالكَفِ بِلا مُعصَم و بِالهاءِ المَشقُوقَه و بالواوِ المُعظَّم صوره اِسمكَ الشَّريفِ الاَعظَم اَن تُصَلِيَ علي سَيِّدِنا مُحمَّدِ وَ آلِهِ بعدد حروف ماجري بِالقلم و اَن تَقضِي حاجَتِي

حرز شرف الشمس چیست؟

حرز شرف الشمس

حرز شرف الشمس روز 19 فروردین در ساعات خاصی روی انگشتر حکاکی شده و یا روی کاغذ نوشته می شود و اعتقاد بر این است که به همراه داشتن آن باعث افزایش شانس و خوشبختی می گردد. حرز شرف شمس دارای ۱۳ حرف می باشد که ۴ حرف از تورات ۴ حرف از انجیل و ۵ حرف از قرآن کریم است. شامل پنج اسم اعظم خداوند است:

  • الله
  • جمیل
  • رحمن
  • مومن
  • نور

از پنج حرف اول آن‌ها یعنی “ا.ج.ر.م.ن” استفاده می شود.

برآورده شدن حاجات با دعای شرف شمس

  • در روز نوزدهم فروردین ماه بین ساعات 11:5 صبح تا زمان اذان ظهر 2 رکعت نماز حاجت خوانده شود.
  • سپس صد صلوات بفرستید و صدقه برای کمک به یتیمان در نظر بگیرید.
  • دعای شرف الشمس را نوشته و در پایان آن از خداوند برای ظهور و سلامتی امام زمان عج درخواست میکنیم. کاغذ را تاکرده و در یک پاکت قرار داده و تا نوزدهم فروردین سال بعد آن را باز نمیکنیم. انشالله حاجت روا خواهید شد.
  • همانطور که گفته شد بهترین زمان از 11و نیم صبح تا اذان ظهر است اما میتوان تا اذان مغرب که زمان استجابت دعا هست نیز این کار را انجام داد.

دو نکته مهم دیگر درباره دعای شرف الشمس:

همانطور که گفته شد دعای شرف الشمس به دوصورت نوشته میشود. یا بر روی عقیق زرد حکاکی میشود و یا در کاغذ نوشته میشود:

  1. اگر از عقیق زرد استفاده می کنید دقت داشته باشید هر سال در ساعات ذکر شده و با آداب کامل توسط یک حکاک ماهر و به وسیله یک سوزن روی نقش کنده شده را دوباره خراش دهید.
  2. اگر دعای شرف شمس را روی کاغذ نوشته اید به هیچ عنوان آن را نباید باز کنید و به کسی نشان ندهید. باید در آخرین چهارشنبه سال به آب روان بسپارید.

خواص خواندن دعای شرف الشمس:

معمولا دعای شرف الشمس روی نگین عقیق زرد رنگ حکاکی شده و روی انگشتر نصب میشود. میتوانید از انگشتر شرف الشمس استفاده کنید. خواص دعای شرف الشمس:

از امام موسی کاظم (ع) میفرماید: انگشتر زرد در دست کنید که موجب آسانی است و در آن هیچ دشواری نباشد.

پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: «هر کس یکی ازعقیق‌ های سرخ و زرد و سفید را در دست داشته باشد جز خیر و نیکی و فراخی روزی و سلامتی ازجمیع بلا‌ها نمی‌بیند و از شر پادشاه ظالم و از هر چه آدمی از آن می‌ترسد و حذر می‌کند امان می‌یابد.»

خط پایانی:

در روایات آمده است:

شرف شمس، در برج حمل یا همان فروردین است:

وَ الْکَوَاکِبُ فِی مَوَاضِعِ شَرَفِهَا … وَ الشَّمْسُ فِی الْحَمَلِ وَ الْقَمَرُ فِی الثَّوْر.

نکته: گرچه دعای شرف الشمس منسوب به حضرت علی (ع) است اما هیچ سند معتبری برای آن وجود ندارد. خواندن دعا و طلب خیر برای خودمان و دیگران هیچ ایرادی ندارد اما رواج شایعات و خرافات است که آسیب می رساند. به همراه داشتن انگشتر شرف الشمس و به همراه داشتن دعا و یا حرز شرف الشمس ایرادی ندارد اما باور به چیزی بیش از ارزش وجودی و اعتبار آن پسندیده نیست. بنابراین صرف هزینه برای نوشتن دعای شرف الشمس و یا خرید انگشتر شرف الشمس چندان شایسته نیست.

همچنین بخوانید: دعا برای خوش شانسی

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.