Take a fresh look at your lifestyle.

تقویم رویدادهای امروز ۱۲ مهر و وقایع مهم تاریخی این روز

در این صفحه همراه شما هستیم تا در تاریخ قدمی بزنیم و مهمترین رویدادهای تاریخ جهان را بررسی کنیم. وقایع مهمی که در تاریخ 12 مهر مصادف با 4 اکتبر رخ داده اند. اشخاص مشهور و تاثیر گذاری که در 12 مهر به دنیا آمده اند و افرادی مهمی که در تاریخ نامشان پرآوازه بود و در این تاریخ درگذشته اند را بصورت مختصر و مفید بررسی خواهیم نمود.

رویدادهای مهم تاریخی مصادف با امروز 12 مهر

روز جهانی جانوران

روز جهانی جانوران

در سال ۱۹۳۱ در کنوانسیون زیست شناسان در فلورانس به منظور شناساندن گونه‌های در خطر انقراض، 4 اکتبر (12 مهر) به عنوان روز جهانی جانوران (World Animal Day) نامگذاری شد.

در حال حاضر روز جهانی حیوانات فراتر از یک جشن مسیحی است و توسط طرفداران و دوستداران حیوانات، با اعتقادات، ملیت‌ها و نگرش‌های متفاوت جشن گرفته می‌شود. در چنین روزی در بسیاری از کشورها، در مجامع عمومی و از جمله کلیساها مراسم دعا برای حیوانات برگزار می شود و همچنین افراد بسیاری با به عهده گرفتن هزینه یک حیوان بی سرپناه، این روز را محترم می شمرند.

پرتاب نخستین ماهواره ساخت بشر

نخستین ماهواره ساخت بشر در فضا 1957

در 4 اکتبر برابر با 12 مهر، دانشمندان شوروی نخستین ماهواره ساخت بشر با نام Sputnik را در مدار زمین قرار دادند که تصویر آن به سرعت در مطبوعات جهان منتشر شد.

این ماهواره وزنی برابر با 90 كيلوگرم داشت. بعد از ارسال این ماهواره، آمريكا تصمیم گرفت در سال بعد يك ماهواره 11 كيلوگرمي را در مدار زمين قرار دهد، گفته شده که آمریکا بابت موشکی که این ماهواره را به فضا برده بود نگران بود.

جنگ کریمه

آغاز جنگ كريمه بين امپراتوري عثماني و روسيه 1853

با ضعیف شدن امپراتوري عثماني و ترس از اعمال نفوذ روسيه، در(12مهر) 4 اكتبر 1853م ميان قواي روسيه با نيروهاي دولت عثماني، فرانسه، بريتانيا و سارْدِني جنگی روی داد که به جنگ‏هاي كريمه مشهور شد.

علت اصلي اين جنگ، اختلاف روسيه وفرانسه برای دستیابی به نواحي مقدس تحت سلطه عثماني در فلسطين و همچنین حفظ حقوق مسيحيان امپراتوري عثماني بود.

این جنگ سخت که تلفات زیادی داشت سرانجام با شکست روسیه پایان یافت.

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 12مهر

سوزان ساراندون

تولد سوزان ساراندون، بازیگر آمریکایی 1946

سوزان ساراندون (Susan Sarandon) هنرپیشه آمریکایی است که در 4 اکتبر(12 مهر) سال 1325 شمسی به دنیا آمد. این بازیگر مشهور اولین بار در سن 24 سالگی در فیلم Joe به کارگردانی جان جی. آویلدسن به ایفای نقش پرداخت و تجربه بسیار خوبی را در کنار بازیگران بزرگ کسب کرد.

از آثار معروف که سوزان در آنها حضور داشت فیلم سینمایی «اطلس ابر»، فیلم سینمایی «زنان کوچک» و فیلم سینمایی «استخوان های دوست داشتنی» را می توان نام برد. بازی در فیلم اطلس ابر نقطه عطفی در کارنامه هنری سوزان می باشد که توانست با مهارت خودش را به مخاطبان سینما معرفی کند.

یوهانا سیگوردارد وتیر

تولد یوهانا سیگور داردوتیر، اولین نخست وزیر زن ایسلند 1942

یوهانا سیگورداردوتیر (Jóhanna Sigurðardóttir) سیاست‌مدار و نخست‌وزیر کشور استرالیا بود که در 12 مهر(4 اکتبر) متولد شد.

یوهانا که بعد از (گیر هارده) روی کار آمد اولین نخست وزیر زن تاریخ استرالیا به شمار می رود. او به عنوان یک سیاستمدار فمنیست شناخته شده است و همواره خواهان برابری حقوق زن و مرد است  که باعث شده مورد حمایت فمنیست ها قرار بگیرد.

از جمله اقدامات او در این راستا، ممنوع کردن کلوپ های رقص برهنه در استرالیا بود که نخستین بار بود در کشورهای غربی چنین ممنوعیتی صورت می گرفت. به گفته برخی ها با اروی کار آمدن یوهانا در استرالیا، این کشور به فمنیست ترین کشور دنیا تبدیل شده است.

باستر کیتون

تولد باستر کیتون، بازیگر و کارگردان کمدی برنده جایزه اسکار 1895

ژوزف فرانک “باستر” کیتون (Joseph Frank “Buster” Keaton)، بازیگر، کمدین، وودویلین، نویسنده و کارگردان برندهٔ اسکار آمریکایی بود که در ۴ اکتبر(12 مهر) سال ۱۸۹۵ متولد شد که بیشتر با فیلم‌های صامت و چهرهٔ همیشه بی‌حالت اش که به «صورت سنگی بزرگ» معروف شده بود، شناخته می شود.

اولین نمایش باستر کیتون در سه سالگی به همراه والدینش به روی صحنه رفت که گروهی سه‌نفره به نام گروه کیتون‌ها را تشکیل داده بودند.

یکی از ساخته‌های کیتون که خود نیز نقش اول آن را به عهده داشت،«جنرال» بود که در نظرسنجی انستیتو فیلم آمریکا به عنوان هجدهمین فیلم برتر تاریخ سینما شناخته می‌شود.

چارلتون هستون

تولد چارلتون هستون، بازیگر آمریکایی 1923

چارلتون هستون با نام اصلی جان چارلز کارتر (Charlton Heston)، هنرپیشه و فعال حقوق بشر و جنبش حقوق مدنی آمریکایی بود که در ۴ اکتبربرابر با 12 مهر سال ۱۹۲۳ به دنیا آمد.

چارلتون با حضور در فیلم پیر گینت اولین نقش خود را ایفا کرد. حضور او در نقش های حماسی و همچنین فعالیت های سیاسی او موجب شد تا او به شهرت برسد. در سال 1959 برای بازی در فیلم بن هور جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را دریافت کرد و در سال 2003 نیز مدال آزادی رییس جمهوری را از جرج بوش دریافت کرد.

بیوگرافی کیانو ریوز، بازیگر و کارگردان کانادایی

افراد مشهوری که در تاریخ 12 مهر، از دنیا رفتند

احمد محمود

درگذشت احمد محمود، نویسنده ایرانی 1381

احمد اعطا با نام ادبی احمد محمود، نویسندهٔ معاصر ایرانی متولد اهواز بود که عده ای او را پیرو مکتب رئالیسم اجتماعی می‌دانند.

معروف‌ترین رمان احمد محمودی همسایه‌ها نام داشت که یکی از آثار برجستهٔ ادبیات معاصر ایران شمرده می‌شود. ادبیات احمد محمود از لحاظ درون مایه و فضا و محتوا بازتاب همهٔ جنوب‌های جهان است. او در خلق فضا و زبان استاد مسلم است و همچنین پیشاهنگ نحلهٔ داستان‌نویسی جنوب ایران است. عده ای به او لقب پیامبر ادبیات جنوب را داده اند.

با انتشار رمان همسایه‌ها محمود به اعتبار بالایی دست یافت. آثار او به زبان‌های روسی، انگلیسی، فرانسوی و ارمنی ترجمه و چاپ شده است. احمد محمود در 12 مهر سال 1381 بر اثر بیماری تنگی نفس در تهران درگذشت.

نورمن ویز دوم

درگذشت نورمن ویز دوم، هنرپیشه و کمدین انگلیسی 2010

سِر نورمَن جوزف ویزدوم (Sir Norman Joseph Wisdom) کمدین و بازیگر سینما و تلویزیون اهل انگلستان بود که فعالیت در سینما را از سال ۱۹۴۸ آغاز کرد.

استایل او همواره از یک کلاه پارچه ای و کت و شلوار گشاد معروف‌اش تشکیل شده بود که در بیش از 30 فیلم با همین پوشش به ایفای نقش پرداخت و در سال ۲۰۰۰ برای فعالیتش در زمینه هنر و سرگرمی لقب «سر» را از دربار سلطنتی بریتانیا دریافت کرد.

او در سن 19 سالگی از فعالیت هنری فاصله گرفت و از بازیگری خداحافظی کرد. سرانجام نورمن که بر اثر سکته های متعدد به تحلیل قوای جسمی و ذهنی مبتلا دچار شده بود در 12 مهر(4 اکتبر) از دنیا رفت.

لیست بهترین فیلم های کمدی 2019

ماکس پلانک

درگذشت ماکس پلانک، پدر نظریه کوانتوم، برنده جایزه نوبل فیزیک 1947

ماکس کارل ارنست لودویگ پلانک (Max Karl Ernst Ludwig Planck) یکی از مهم‌ترین فیزیک‌دانان آلمان در سده ۱۹ و ۲۰ میلادی بود که عنوان پدر نظریهٔ کوانتوم به او منسوب شده است.

ماکس پلانک از دوران دبیرستان متوجه علاقه خود به علم فیزیک شد و به گفته خودش دبیر ریاضیش نخستین کسی بود که معنای قوانین فیزیک را برای اولین بار به او فهماند. او بعدها به عنوان دانشیار در هیئت علمی دانشگاه مونیخ مشغول به کار شد و ۵ سال بعد به عنوان استاد در دانشگاه کیل به تدریس پرداخت که این جریان باعث شد  او از لحاظ علمی مستقل‌تر شود.

با درگذشت استاد راهنمای قدیمی پلانک، او به عنوان جایگزین او در سمت استادیار و مدیر موسسه فیزیک نظری منسوب شد. به این ترتیب پلانک در دانشگاه برلین به تدریس مشغول شد و همچنین جایزهٔ نوبل فیزیک را دریافت کرد. ماکس پلانک در 12مهر برابر با 4 اکتبر در سال 1947 درگذشت.

جنیس جاپلین

درگذشت جنیس جاپلین، خواننده و آهنگساز آمریکایی 1970

جنیس جاپلین(Janis Joplin ) خواننده و آهنگ‌ساز آمریکایی بود که از اسطوره‌های موسیقی راک به‌شمار می‌رود.

صدای منحصر به‌ فرد و خش‌دار او به همراه نوع موسیقی‌اش که تلفیقی نوین از راک و بلوز بود، جنیس را از دیگر بزرگان راک دههٔ شصت متمایز می کرد. جنیس علاوه بر موسیقی در زمینه سبک زندگی هم، دختران جوان آمریکا را تحت تأثیر خود قرار داد و الگوی متفاوتی را ارائه داد که مبتنی بر استقلال زنانه برای رسیدن به موفقیت بود.

جنیس سرانجام در 12مهر(۴ اکتبر) سال ۱۹۷۰ به دلیل مصرف بیش از اندازه هروئین درگذشت.

دانلود آهنگ تیتراژ گیم آف ترونز با کیفیت بالا

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.