Take a fresh look at your lifestyle.

تقویم رویدادهای امروز ۱۵ بهمن و وقایع مهم تاریخی

اتفاقات مهم 15 بهمن

وقایع مهمی که در تاریخ 15 بهمن مصادف با 4 فوریه رخ داده اند، همچنین اشخاص مشهور و تاثیر گذاری که در 15 بهمن به دنیا آمده اند و افرادی مهمی که در تاریخ نامشان پرآوازه بود و در این تاریخ درگذشته اند را بصورت مختصر و مفید در این مطلب از مینویسم دنبال کنید.

رویدادهای مهم تاریخی مصادف با امروز 15 بهمن

قيام مختار ثقفي 66 قمری

وقایع مهم تاریخی 15 بهمن

یکی از اتفاقات مهم تاریخ که با 15 بهمن مصادف شده، قیام مختار ثقفی به خونخواهی امام حسین ع در سال 66 قمری می باشد. نفرتی که مسلمین ازشهادت امام حسین ع و اهل بیت ایشان در دل داشتند، مختار را در این تصمیم مصمم کرد تا در كوفه قيام و آن شهر را تصرف کند. او با قیم خونین خود انتقام اهل بیت امام حسین ع را گرفت و در نهایت بعد از یکسال حکومت بر کوفه، در جنگ با سپاهیان زبیر کشته شد.

 

اجرای طرح تاسیس دانشگاه تهران 1313

رویدادهای مهم تاریخی 15 بهمن: اجرای طرح تاسیس دانشگاه تهران

در 15 بهمن سال 1313 بود که طرح تاسیس دانشگاه تهران بعد از تصویب وارد مرحله اجرا شد. این دانشگاه در زمان تأسيس دارای 6 دانشكده علوم طبي، انساني، تربيتي، سياسي، اقتصادي و فني بود که دكتر عيسي صديق با همكاري دكتر علي اصغر حكمت، ریاست آنرا به عهده داشتند و در حال حاضر نیز یکی از دانشگاه های تراز بالای ایران محسوب می شود.

ریاست جمهوری بنی صدر 1358

رویدادهای مهم 15 بهمن : رییس جمهور شدن بنی صدر

15 بهمن مصادف با روزی است که در سال 1358 با حداکثر آرا و تنفیذ امام خمینی به ریاست جمهوری رسید و کار خود را آغاز کرد که با فراز و نشیب های زیادی همراه بود و در نهایت در 31 خرداد 1360 از قدرت کنار گذاشته شد.

تاسیس فیسبوک توسط مارک زاکربرگ 2004

رویدادهای مهم 15 بهمن: تاسیس فیسبوک

در تاریخ 4 فوریه مصادف با 15 بهمن سال 2004 بود مارک زاکربرگ، برنامه‌ نویس آمریکایی، به همراه هم اتاقی های خود، شبکه اجتماعی فیسبوک را راه اندازی و به دانشجویان سایر دانشکده‌ ها معرفی نمودند. او در سال 2010 از سوی مجله تایم به عنوان شخصیت سال انتخاب شده بود.

تولد اشخاص مشهور جهان در تاریخ 15 بهمن

تولد فریدریش ابرت، صدراعظم و نخستین رئیس جمهور آلمان 1871

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 15 بهمن

فردریش ابرت Friedrich Ebert، سیاستمدار آلمانی و نخستین رئیس‌ جمهور آلمان بود که در 4 فوریه یا 15 بهمن سال 1871 میلادی چشم به جهان گشود. او پیش از ریاست جمهوری آلمان، به عنوان صدراعظم مشغول به فعالیت بود.

سالروز تولد محمد علی فردین، بازیگر و کارگردان ایرانی 1309

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 15 بهمن: تولد علی فردین

محمد علی فردین، بازیگر، کارگردان و کشتی گیر ایرانی بود که در 15 بهمن سال 1309 متولد شد. او با بازی در فیلم چشمه آب حیات بازیگری را شروع کرد. سلطان قلبها، کوچه مردها، گنج قارون، راز درخت سنجد، ساحل انتظار، برزخی‌ ها، غزل و چند فیلم دیگر از جمله آثار به یادماندنی او هستند. فردین در میان اهالی سینما به سلطان قلب‌ ها معروف است و شخصیتی محبوب بین مردم داشت.

تولد علی نصیریان، بازیگر ایرانی 1313

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 15 بهمن

علی نصیریان، بازیگر، نمایشنامه‌ نویس و کارگردان ایرانی است که در 15 بهمن سال 1313 متولد شد. فیلم گاو ساخته داریوش مهرجویی نخستین فعالیت سینمایی او بود. او در سال 1380 به‌عنوان چهره ماندگار ایرانی شناخته شد و نشان درجه یک هنری را از آن خود کرد.

افراد مشهوری که در تاریخ 15 بهمن، از دنیا رفتند

آیت الله سید محمد حسن شیرازی، مرجع تقلید شیعه 1273

افراد مشهوری که 15 بهمن، از دنیا رفتند

سید محمد حسن حسینی، معروف به میرزای شیرازی، از مراجع تقلید شیعه در قرن 14 بود که فتوای تحریم تنباکو را صادر کرد. او به مدت 30 سال مرجع واحد شیعیان بود. تاسیس حوزه علمیه و مکتب سامرا به دست او انجام شد و ساخت مدرسه، حسینیه، پل، بازار و حمام از دیگر کارهای عام‌المنفعه او در سامرا بود. او در نهایت در 15 بهمن سال 1273 در سن 82 سالگی در سامرا درگذشت و در حرم امام علی (ع) در نجف دفن شد.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.