Take a fresh look at your lifestyle.

تقویم رویدادهای امروز ۳ مهر و وقایع مهم تاریخی این روز

در این صفحه همراه شما هستیم تا در تاریخ قدمی بزنیم و مهمترین رویدادهای تاریخ جهان را بررسی کنیم. وقایع مهمی که در تاریخ 3 مهر مصادف با 25 سپتامبر رخ داده اند. اشخاص مشهور و تاثیر گذاری که در 3 مهر به دنیا آمده اند و افرادی مهمی که در تاریخ نامشان پرآوازه بود و در این تاریخ درگذشته اند را بصورت مختصر و مفید بررسی خواهیم نمود.

رویدادهای مهم تاریخی مصادف با امروز 3 مهر

روز جهانی دارو سازی

روز جهانی داروسازی

روز 25 سپتامبر(3 مهر) به عنوان روز جهانی داروسازی نام گذاری شده است. هدف از نامگذاری این روز، یادآوری مسئولیت سنگین داروسازان و نقش سازنده آنها در سلامت عمومی جامعه می باشد.

فدراسیون بین المللی دارو در سال 2000، طبق نظر سنجی که در کنفرانس داروسازی در استانبول برگزار شد، روز 3 مهر(25 سپتامبر) را به عنوان روز رسمی و جهانی داروسازی اعلام کرد.

دانلود عکس نوشته برای تبریک روز داروساز

کشف اقیانوس کبیر

کشف اقیانوس کبیر(آرام) 1513 میلادی

اقیانوس کبیر( آرام) در 25 سپتامبر 1513 میلادی(3 مهر) توسط دریانورد اسپانیایی، واسکو بالبوآ کشف و یافته شد، البته این کشف در ابتدا محدود به سواحل پاناما و غرب این اقیانوس بود.

قبل از ورود واسکو به این منطقه و کشف این اقیانوس، برحی افراد از چین و ژاپن در آب های اقیانوس آرام پای نهاده بودند اما شناسایی این اقیانوس در سال 1513 به وقوع پیوست و نامگذاری این اقیانوس توسط  دریانورد مشهور، فردینان ماژلان انجام شد که با توجه به آرام بودن آب این اقیانوس، نام آرام را برای آن انتخاب کرد. مساحت اقیانوس آرام حدود ۱۸۰ میلیون کیلومتر مربع می باشد که از سطح همه خشکی‏های زمین بیشتر است.

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 3 مهر

کاترین زتا جونز

تولد کاترین زیتا جونز، بازیگر برنده جایزه اسکار 1969

کاترین زیتا-جونز (Catherine Zeta-Jones)، بازیگر ولزی است که در 3 مهر(25 سپتامبر 1969) بدنیا آمد. او با بازی در نمایش موزیکال خیابان ۲۴ هنرنمایی خود را آغاز کرد. حضور او در مجموعه “شکوفه عزیز ماه می” باعث شد  کاترین به یکی از عامه پسندترین بازیگران زن تلویزیون بریتانیا تبدیل شود و نامش بر سر زبانها بیفتد.

او و همسرش مایکل داگلاس در سال ۲۰۰۰ باهم ازداج کردند و صاحب دو فرزند شدند که این ازدواج در نهایت منجر به جدایی شد. کاترین جونز توانایی ایفای نقش در شخصیت های متفاوتی را دارد و تاکنون جوایز با ارزشی مانند جایزه اسکار، جایزه ویژه انجمن منتقدان، جایزه آینوکا و غیره را به دست آورده است.

ویل اسمیت

تولد ویل اسمیت، بازیگر و خواننده آمریکایی 1968

ویل اسمیت (will smith)، هنرپیشه، خواننده، دوبلور و تهیه کنندهٔ آمریکایی است که در تاریخ ۲۵ سپتامبر ۱۹۶۸ (۳ مهر ۱۳۴۷) در فیلادلفیا متولد شد. وی‌ از كودكی‌ به‌ موسیقی‌ و نواختن‌ گیتار علاقه داشت‌ و در سن 18 سالگی پس از وارد شدن به یک گروه رپ، اولین‌ آلبومش‌ را در سن‌ 19 سالگی‌ به‌ بازار عرضه‌ كرد.

او همچنین، آثار قدرتمندی نیز در تلویزیون داشته‌ است. در سال 2007 از سوی هفته‌نامه نیوزویک به عنوان قدرتمندترین بازیگر هالیوود انتخاب شد. در سال ۲۰۰۸ نیز، ویل اسمیت، پردرآمدترین بازیگر هالیوود شناخته شد. او یكی‌ از هنرپیشه‌هایی‌ است‌ كه‌ با تبعیض‌ نژادی‌ در آمریكا مبارزه‌ می‌كند و به‌ فعالیت‌های‌ بشردوستانه‌ به‌ ویژه‌ برای‌ سیاه‌پوستان‌ می پردازد.

ویل اسمیت تاکنون، چهار بار نامزد جایزه گلدن گلوب و دو بار جایزه اسکار و همچنین یک بار جایزه گرمی را به خود اختصاص داده است.

در ادامه بخوانید: بیوگرافی کامل ویل اسمیت

علی پروین

تولد علی پروین، بازیکن و مربی سابق تیم پرسپولیس 1325

علی پروین، بازیکن و مربی سابق تیم فوتبال پرسپولیس و تیم ملی ایران است که در ۳ مهرماه سال ۱۳۲۵ در تهران متولد شد. او در فوتبال از سوی هواداران لقب (سلطان) را گرفته است.

علی پروین، در سال 1344 در باشگاه کیان، فوتبال حرفه‌ای خود را شروع کرد. او به مدت ۱۸ سال در پرسپولیس و مدت ده سال در تیم ملی حضور داشت که تجربه 3 بار قهرمانی در آسیا در زمان حضور او در تیم ملی اتفاق افتاد. او در سن ۴۱ سالگی با فوتبال خداحافظی کرد به مربیگری مشغول شد. پروین، ۱۸ سال مربی پرسپولیس و ۴ سال مربی تیم ملی ایران بوده است. ۱۵ جام قهرمانی در مدت زمان حضورش در باشگاه پرسپولیس، او را به پرافتخارترین سرمربی تاریخ پرسپولیس تبدیل کرده است.

اشکان خدابنده لو( اشوان)

تولد اشوان، خواننده ایرانی نسل جوان 1369

اشکان خدا بنده لو، با نام هنری (اشوان)، خواننده نسل جوان و سبک پاپ ایرانی است که در سوم مهرماه 1369 در تهران متولد شد. اشوان که از کودکی به موسیقی علاقه داشت در سن 10 سالگی با نواختن گیتار شروع به فعالیت کرد و با یادگیری و نواختن دیگر سازها ازجمله پیانو و گیتار الکتریک به آهنگسازی روی آورد.

تک آهنگ های اشوان موجب شهرت این خواننده جوان شد و سرانجام در سال 95 اولین کنسرت خود را با استقبال بی نظیر مردم در برج میلاد برگزار کرد. اشوان تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی مهندسی عمران از دانشگاه آزاد تهران مرکز پایان داده است.

دانلود بهترین آهنگ های عاشقانه خارجی

ویلیام فاکنر

تولد ویلیام فاکتر، نویسنده آمریکایی، برنده جایزه نوبل 1897

3 مهر مصادف با 25 سپتامبر تولد ویلیام کاتبرت فاکنر ( William Cuthbert Faulkner)، یکی از مهم‌ترین نویسندگان ادبیات آمریکا، بخصوص جنوب آمریکاست که برنده جایزه نوبل می باشد و در سبک های مختلف رمان، داستان کوتاه، نمایشنامه، شعر و همچنین مقاله آثار ممتازی از خود به جای گذاشته است.

شهرت فاکتر بیشتر به خاطر رمان‌ها و داستان‌های کوتاهش می باشد که بسیاری از آنها در شهر خیالی یوکناپاتافا اتفاق افتاده است. رمان خشم و هیاهو، نوشته فاکتر از سوی مؤسسه کتابخانه نوین، ششمین کتاب در بین صد رمان برتر انگلیسی قرن بیستم انتخاب شد، فاکتر همچنین به عنوان بزرگ‌ترین رمان‌نویس آمریکایی بین دو جنگ جهانی شناخته می‌شود. بیشتر کتاب‌های او توسط مترجمانی مانند صالح حسینی و نجف دریابندری به فارسی ترجمه شده است.

بخوانید: اطلاعات کامل در مورد جایزه نوبل

افراد مشهوری که در تاریخ 3 مهر، از دنیا رفتند

یدالله صمدی

درگذشت یدالله صمدی، کارگردان سینما و تلویزیون 1397

یدالله صمدی، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده ایرانی بود که بیشتر در حوزه سینما فعالیت داشت. او فعالیت سینمایی خود را با فیلم «تختخواب سه نفره» در سال ۱۳۵۱ آغاز کرد. و اولین فیلم خود را با فیلم طنز( مردی که زیاد می‌دانست) در سال ۱۳۶۳ کارگردانی کرد که جایزه سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی از سومین جشنواره فیلم فجر به او تعلق گرفت.

او آثار متعددی را خلق کرد که از به یاد ماندنی ترین آثار او می توان (اتوبوس) و (ایستگاه) را نام برد. صمدی همچنین سریال شوق پرواز (زندگی شهید عباس بابایی)، را به سفارش بنیاد شهید و امور ایثارگران، کارگردانی کرد که نخستین تجربهٔ تلویزیونی او محسوب می شد. او به مدت سه سال، دبیرعامل خانه سینما بود و همچنین ریاست کانون کارگردانان سینمای ایران نیز به عهده او بود.

یدالله صمدی در 3 مهر 1397 در سن ۶۶ سالگی، به دلیل موفیقت آمیز نبودن عمل پیوند کبد، در تهران درگذشت.

اورلیان، امپراطور روم

درگذشت اورلیان، امپراطور روم 275 میلادی

اورلیان با نامل کامل لوسیوس دومیتیوس اورلیانوس(Lucius Domitius Aurelianus)، امپراتور روم بود که در دوران حکومتش توانست امپراطوری از هم گسسته روم را که تحت فشار شورش های داخلی و تجاوزات خارجی بود، متحد سازد و لقب «رستیتوتور اوربیس» به‌ معنای احیاگر جهان را به خود اختصاص دهد.

اورلیان امپراطوری قدرتمندی داشت و در مقابل شورش هایی که انجام می گرفت ایستادگی می کرد. او در نهایت با توطئه افراد خودش در 25 سپتامبر سال 275 میلادی به قتل رسید. پس از مرگ او همسرش برای مدت کوتاهی سلطنت را عهده دار شد.

نیکولای سمیونوف

درگذشت نیکولای سمیونوف 1986

نیکلای سمیونوف، شیمیدان و فیزیکدان روسی بود  که در دانشکده فیزیک دانشگاه پتروگراد دوران تحصیل خود را سپری کرده بود.

این محقق و شیمی دان برجسته که همواره، واکنش های شیمیایی مواد مختلف را مورد آزمایش و بررسی قرار می داد، در سال 1956 جایزه نوبل شیمی را به خود اختصاص داد، این جایزه به پاس از قدردانی از زحماتش برای تحقیق درباره سازوکارهای واکنش های شیمیایی به او تعلق گرفت.

نیکلای در 3 مهر(25 سپتامبر) 1986 میلادی درگذشت.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.