Take a fresh look at your lifestyle.

تقویم رویدادهای امروز ۸ مهر و وقایع مهم تاریخی این روز

در این صفحه همراه شما هستیم تا در تاریخ قدمی بزنیم و مهمترین رویدادهای تاریخ جهان را بررسی کنیم. وقایع مهمی که در تاریخ 8 مهر مصادف با 30سپتامبر رخ داده اند. اشخاص مشهور و تاثیر گذاری که در 8 مهر به دنیا آمده اند و افرادی مهمی که در تاریخ نامشان پرآوازه بود و در این تاریخ درگذشته اند را بصورت مختصر و مفید بررسی خواهیم نمود.

رویدادهای مهم تاریخی مصادف با امروز 8 مهر

سالروز قتل عام بابی یار

سالروز قتل عام بابی یار، کشتار یهودیان توسط نازی ها 1941

بابی یار نام دره تنگی در حد فاصل شمالی شهر (کی اف)، واقع در اوکراین می باشد که در 8 مهر برابر با 30 سپتامبر سال 1941، نیروهای نازی، تعداد بسیار زیادی از یهودیان از جمله از زنان و دختران را پس از آزار و اذیت به قتل رساندند و در این گودال به آتش کشیدند.

این واقعه هولوکاستی به دلیل وقوع این فاجعه در گودال بابی یار به قتل عام بابی یار معروف شد.

توافقنامه مونیخ

امضای توافقنامه مونیخ 1938

قبل از جنگ جهانی دوم، کشورهای قدرت‌مند اروپایی دور هم جمع شدند تا به منظور جلوگیری از جنگ جهانی دوم، توافق‌نامه صلحی را امضا کنند. به پیشنهاد موسولینی در تاریخ 30 سپتامبر 1938، کشورهای ایتالیا، فرانسه، بریتانیا و آلمان در جلسه ای حضور یافتند و به توافق رسیدند که نواحی آلمانی‌نشین سودت در کشور چکسلوواکی، ضمیمه خاک آلمان شود. از این توافقنامه با نام توافقنامه مونیخ (Munich Agreement) یاد می شود.

دستگاه چاپ گوتنبرگ

چاپ نخستین کتاب با دستگاه چاپ گوتنبرگ 1452

یوهانس گوتنبرگ (Johannes Gutenberg) زرگر آلمانی و اولین مخترع ماشین چاپ و صنعت چاپ در اروپا بود.

گوتنبرگ مبدع اولین روش استفاده از حروف چاپی قابل جابجایی و ماشین چاپ بود که این امکان را فراهم کرد تا مطالب نوشته‌شدهٔ گوناگون با سرعت و دقت به چاپ برسد.

بنابراین در 30 سپتامبر سال ۱۴۵۲، یک سال پیش از پایان قرون وسطا، نخستین کتاب با دستگاه چاپ «یوهان‌گوتنبرگ» به چاپ رسید.

مهم‌ترین اثر گوتنبرگ، انجیل گوتنبرگ یا انجیل ۴۲ سطری است، که زیبایی خطی و کیفیت بی‌نظیری دارد.

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 8 مهر

تولد مولانا جلال الدین

تولد مولانا، شاعر و عارف مشهور اهل تصوف 1207

جلال‌الدین محمد بلخی معروف به مولانا، مولوی و رومی، از مشهورترین شاعران ایرانی است. او در دوران حیاتش با لقب های «جلال‌الدین»، «خداوندگار» و «مولانا خداوندگار» شناخته می شده است و تخلص وی نیز خاموش بوده است.

این متن جالب را از دست ندهید: زندگینامه مولانا جلال الدین بلخی

اکثر آثار مولانا به فارسی نوشته‌ شده است، اما گاهی نیز کلمات ترکی، عربی و یونانی در اشعارش به کار رفته است. مثنوی معنوی مولانا که در شهر قونیه تصنیف شده‌ است در زمره عالی‌ترین اشعار زبان فارسی قرار دارد. نفوذ رومی فراتر از مرزهای ملی و تقسیمات قومی است و علاوه بر ایرانیها، تاجیک‌ها، ترک‌ها، یونانیان و دیگر مسلمانان آسیای مرکزی و جنوب شرقی در طول هفت قرن گذشته از میراث معنوی رومی تأثیر پذیرفته اند.

اشعار مولانا به بیشتر زبان‌های جهان ترجمه شده‌ است. رومی به عنوان «محبوب‌ترین» و «پرفروش‌ترین» شاعر در ایالات متحده آمریکا شناخته می‌شود.

ماریون کوتیار

تولد ماریون کوتیار، بازیگر و خواننده برنده جایزه اسکار 1975

ماریون کوتیار فرانسوی، بازیگر فرانسوی فعال محیط زیست می باشد و همچنین به خوانندگی نیز اشتغال دارد. کوتیار در8 مهر(30 سپتامبر) 1975 متولد شد.

کوتیار با بازی در اولین قسمت از فیلم کمدی « تاکسی » توجه بسیاری را به خود جلب کرد و نامزد دریافت جایزه سزارشد. پس از آن، موفق شد نقش کوتاهی در « ماهی بزرگ » تیم برتون ایفا نماید و تبدیل به یک بازیگر بین المللی شود. او در بیش از ۵۰ فیلم مشهور ایفای نقش کرده است و از سال 2018 فیلم های او در بیش از 3 میلیارد دلار در گیشه های جهان را کسب کرده است.او همچنین به تبلیغات برای کیف دستی‌های “لیدی دیور” نیز مشغول می باشد.

کوتیار موفق به دریافت جوایز متعددی شده است که از جمله آنها: جایزه اسکار، جایزه بفتا، جایزه گلدن گلوب، دو جایزه سزار، جوایز فیلم اروپا و جایزه لومیر می باشد. نام او در لیست جهانی BWC به عنوان یکی از زیباترین زنان جهان ثبت شده‌ است.

افشین مقدم

تولد افشین مقدم، خواننده قدیمی ایرانی 1324

حسین آهنیان مقدم، مشهور به افشین مقدم، خواننده ایرانی قبل از انقلاب بود که در 8 مهر 1324 در تهران متولد شد. او موسیقی را نزد عطاالله خرم فرا گرفت و از سال 1347 آوازخوانی را آغاز کرد. از مشهورترین آثار افشین مقدم قطعه زمستون با ترانه‌ای از سعید دبیری، آهنگ سیاوش قمیشی و تنظیم واروژان است که گاهی نیز در تلویزیون شنیده می شود.

اقبال از دوستان نزدیک داریوش اقبالی و کیوان بود که در گروه مقصدی با یکدیگر همکاری داشتند.

مونیکا بلوچی

تولد مونیکا بلوچی، هنرپیشه و مدل ایتالیایی 1964

مونیکا بلوچی بازیگر ایتالیایی و مدل مشهوری است که در (8 مهر) 30 سپتامبر 1964 متولد شد. چهره خاص مونیکا باعث شد تا از سوی تهیه‌کنندگان برای ایفای نقش دعوت به همکاری شود.

اولین فیلم هالیوودی خود را با نام “دراکولا” در نقش خون آشام بازی کرد. درخشش جهانی بلوچی با فیلم مالنا رخ داد، که بدون داشتن دیالوگی و تنها با حرکات بدن و صورت به یک ستاره سینمایی تبدیل شد. از دیگر نقش‌های به یاد ماندنی او بازی در نقش مریم در فیلم مصائب مسیح به کارگردانی مل گیبسون می باشد.

او همچنین در عکس‌های تبلیغاتی کریستین دیور اس. آ. و دولچه و گابانا حضور یافت و به حرفه مدلینگ پرداخت. مونیکا بلوچی همراه در زمره زیباترین بازیگران زن در جهان قراردارد.

احمد کسروی

تولد احمد کسروی، پژوهشگر برجسته ایرانی 1269

سیّد احمد حُکم‌آبادی زاده، که بعدها نام خانوادگی کَسرَوی را انتخاب کرد، تاریخ‌نگار، زبان‌شناس، پژوهشگر، حقوق‌دان و اندیشمند ایرانی بود که در ۸ مهر ۱۲۶۹ در تبریز متولد شد.

او در حوزه‌های مختلف تاریخ، زبان‌شناسی، ادبیات، علوم دینی، روزنامه‌نگاری، وکالت، قضاوت و سیاست فعالیت داشت. آثار کسروی حدود ۷۰ جلد کتاب به زبان‌های فارسی و عربی می باشد که از مهم‌ترین آنها دو کتاب تاریخ مشروطهٔ ایران و تاریخ هجده سالهٔ آذربایجان را می توان نام برد که در زمینه تحقیق درباره نهضت مشروطه ایران، جزء منابع معتبر محسوب می شود.

کسروی بنیان‌گذار یک جنبشی سیاسی-اجتماعی موسوم به جنبش «پاک‌دینی» بود که در دوره‌ای از حکومت پهلوی و با هدف ساختن یک «هویت ایرانیِ سکولار» شکل گرفت و مخالفان زیادی را نیز به دنبال داشت.

افراد مشهوری که در تاریخ 8 مهر، از دنیا رفتند

جیمز دین

درگذشت جیمز دین، بازیگر آمریکایی 1955

جیمز دین که در ایالت ایندیانای آمریکا متولد شده و پرورش یافته بود، از همان سنین کودکی به بازیگری و هنر علاقه مند شد و در گروه تئاتر مدرسه به فعالیت پرداخت. او با بازیگری در تئاتر و تلویزیون به دنیای فیلم قدم نهاد و در سال ۱۹۵۱ با ایفای نقشی کوچک در فیلم جنگی Fixed Bayonets در سینما حضور یافت.
بازی درخشان او در قطعه‌ی نمایشی “ضد اخلاق” اثر آندره ژید، با استقبال هالیوودی‌ها روبرو شد و حضور او را در هالیوود رقم زد. او با بازی در فیلم “شرق بهشت” موفق شد تا نامزدی دریافت جایزه اسکار را کسب نماید.

سرانجام، جیمز دین در۳۰ سپتامبر ۱۹۵۵، برابر با 8 مهر، در اثر سانحه رانندگی از دنیا رفت. بعد از مرگ جیمز در سال ۱۹۹۹  انجمن فیلم آمریکا، به‌عنوان هجدهمین بازیگر برتر تاریخ هالیوود از او یاد کرد.

سیمون سنیوره

درگذشت سیمون سینیوره، بازیگر فرانسوی 1985

سیمون سینیوره (Simone Signoret)  بازیگر سینمای فرانسه بود که از او به‌ عنوان یکی از بزرگترین ستاره‌های سینمای فرانسه یاد می‌شود.

سینیوره، نخستین هنرمند فرانسوی بود که موفق به دریافت جایزه اسکار شد و این جایزه را برای بازی در فیلم (اتاقی در طبقه بالا) به دست آورد.

جوایزی که سیمون در طی فعالیت حرفه ای خود دریافت کرده است شامل یک بفتا، یک امی، جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم کن، جایزه سزار، بهترین بازیگر نقش اول زن و جایزه خرس نقره‌ای بهترین بازیگر زن در جشنواره فیلم برلین می باشد. از فیلم های معروفی که سیمون در آن ایفای نقش کرده است می توان «دیابولیک» و «ارتش سایه ها» را نام برد.

چارلز فرانسیس ریشتر

درگذشت چارلز فرانسیس ریشتر، زلزله شناس آمریکایی 1985

چارلز فرانسیس ریکتر (Charles Francis Richter)؛ زلزله شناس و ژئوفیزیک دان از ایالت آمریکا بود که شهرت او بیشتر به سبب پدیدآوردن مقیاس لرزه‌نگاری ریشتر است.

او در ابتدا به عنوان سفیر علمی آمریکا در ژاپن فعالیت داشت و در این دوران به توسعه کارهای ساختمانی برای مناطق زلزله خیز اشتغال داشت. هشدارهای ریشتر و توضیح نکات و مبانی پایه ای او در ساخت و احداث تابلو‌ها و دیگر موارد شهری و به کار بستن این موارد توسط مقامات دولت لس آنجلس در دهه ۶۰ میلادی به حفظ جان افراد بسیاری کمک کرد.

ریشتر در ۳۰ سپتامبر ۱۹۸۵ بر اثر نارسایی قلبی در پاسادنای کالیفرنیا درگذشت.

پاتریک وایت

درگذشت پاتریک وایت، نویسنده استرالیایی 1990

پاتریک ویکتور مارتیندال وایت(Patrick Victor Martindale White) نویسنده استرالیایی بود که در سال 1973 به دلیل روایت های حماسی و روانشناسانه اش که فصل جدیدی را در ادبیات ایجاد کرد، موفق به دریافت جایزه نوبل ادبیات شد.

او دارای شخصیت منحصر به فردی بود، در سال 1970 لقب شوالیه به او عطا شد که او از پذیرفتن این لقب خودداری کرد. برای دریافت جایزه نوبل، شخص را به جای خود فرستاد و خود در مراسم شرکت نکرد. هنگامی که نامزد دریافت جایزه ادبی بوکر شد، درخواست کرد تا نام وی را حذف کنند تا نویسندگان دیگر شانس دریافت این جایزه را داشته باشند.

در آثار وایت بیشتر به مسایل هویتی، پرسش‌های هستی‌شناختی و ضعف‌ها و ریاکاری‌های انسانی پرداخته می شد. مجموعه آثار پاتریک وایت، با ترجمه سارا مصطفاپور توسط نشر شورآفرین منتشر می شود. وایت در 8 مهر (30 سپتامبر) دیده از جهان فروبست.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.