Take a fresh look at your lifestyle.

تقویم رویدادهای امروز ۹ مهر و وقایع مهم تاریخی این روز

در این صفحه همراه شما هستیم تا در تاریخ قدمی بزنیم و مهمترین رویدادهای تاریخ جهان را بررسی کنیم. وقایع مهمی که در تاریخ 9 مهر مصادف با 1 اکتبر رخ داده اند. اشخاص مشهور و تاثیر گذاری که در 9 مهر به دنیا آمده اند و افرادی مهمی که در تاریخ نامشان پرآوازه بود و در این تاریخ درگذشته اند را بصورت مختصر و مفید بررسی خواهیم نمود.

رویدادهای مهم تاریخی مصادف با امروز 9 مهر

جمهوری خلق چین

سالروز پایه گذاری جمهوری خلق چین 1949

آغاز جمهوری خلق چین در 9 مهر (1 اکتبر) سال 1949، با مرگ میلیون‌‌ها انسان همراه بود و با اعدام‌ گسترده ی مخالفان، باعث مرگ افراد بسیاری شد.

با شروع انقلاب فرهنگی در زمانی که اختلافات در شوروی به اوج خود رسیده بود، چین روابط خود را با آمریکا آغاز کرد و به این ترتیب جمهوری خلق چین به سازمان ملل متحد پیوست.

در این زمان با گسترش اختلافات بر سر قدرت در چین و تعویض رهبر چین، اصلاحات سیاسی و اقتصادی عمیقی در حزب کمونیست چین ایجاد شد که این سیاست‌ها با نام “ سوسیالیسم با مشخصه‌های چینی ” معرفی شدند.

وزارت امور خارجه ایران

نخستین اعتصاب کارمندان دولت در ایران 1286 ش

در تاریخ 9 مهر، مصادف با 1 اکتبر سال 1286، نخستین اعتصاب دولتی در ایران، توسط کارکنان وزارت امور خارجه  صورت گرفت. دلیل این اعتصاب، درخواست کارکنان وزارت امور خارجه برای برکناری میرزا جواد خان سعدالدوله بود، که درآن زمان كمتر از یك ماه بود که وزارت امور خارجه را به عهده داشت و درگیری كاركنان این وزارتخانه با او از همان هفته اول شروع شده بود.

با برکناری میرزا جواد خان، این سمت به علاءالسلطنه داده شد. این اعتصاب در 9 مهر به عنوان نخستین اعتصاب کارمندان دولت در تاریخ اداری ایران ثبت شده است.

هخامنشیان: تخت جمشید

انقراض سلسله هخامنشی 330 پیش از میلاد

در دوران سلسله هخامنشی و زمانی که خشایار شاه سلطنت را به عهده داشت، میان سپاه ایران و یونان درگیری هایی وجود داشت  که با لشکر کشی خشایار شاه بر علیه یونان، سپاه ایران با شکست مواجه شد. این درگیری ها بصورت پراکنده تا زمان اسکندر مقدونی ادامه یافت. در زمان سلطنت داریوش سوم، دو سپاه ایران و یونان به رهبری داریوش و اسکندر مقدونی در اطراف موصل به مقابله پرداختند، که با فراز و نشیب های زیاد در نهایت به شکست داریوش منجر شد.

اسكندر مقدونی بعد از این پیروزی بزرگ، سراسر بين‏ النهرين را تحت تصرف خود درآورد و با پیشروی در سایر نقاط ایران،  در 9 مهر سال 330 پیش از میلاد، پايتخت دولت هخامنشيان (تخت جمشید) را نیز به تصرف درآوردند و در نهایت آن را به آتش کشیدند. بعد از این شکست، داريوش با خیانت سرداران خود به قتل رسید و حكومت 230 ساله هخامنشيان در منقرض شد.

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 9 مهر

لیلا حاتمی

تولد لیلا حاتمی، بازیگر ایرانی 1351

لیلا حاتمی، بازیگر سینما و تلویزیون در 9 مهر ۱۳۵۱ در تهران متولد شد. با کسب چندین جایزه از جشنواره های داخلی و خارجی یکی از موفق ترین بازیگران ایرانی از لحاظ تعداد جوایز دریافتی می باشد.

در ۱۲ سالگی و در فیلم کمال الملک اولین حضور سینمایی خود را تجربه کرد. در سال ۱۳۷۵ برای بازی در فیلم لیلا به کارگردانی داریوش مهرجویی، دیپلم افتخار جشنواره فیلم فجر را به خود اختصاص داد. حاتمی تحصیلات خود را در دانشگاه لوزان سوئیس در رشته ادبیات فرانسه ادامه داد.

او به پنج زبان انگلیسی و فرانسه و فارسی و آلمانی و ایتالیایی مسلط می باشد. لیلا حاتمی با دریافت جوایز متعدد از جشنواره‌های داخلی و خارجی، یکی از موفق‌ترین بازیگران ایرانی است.

عکس های 50 بازیگر معروف ایرانی 50 سال گذشته

سونگ ایل گوک

تولد سونگ ایل گوک، بازیگر کره ای نقش جومونگ 1350

سونگ ایل گوک، بازیگر کره‌ای سینما، تلویزیون و تئاتر است که در 1 اکتبر( 9 مهر) 1350 در کره جنوبی به دنیا آمد.

سریال تلویزیونی جومونگ و سرزمین بادها «موهیول» و همچنین امپراتور دریا از مهم‌ترین و شناخته شده ترین فیلم هایی است که او در آن ها حضور پیدا کرده است. سونگ ایل در رشته فیلم و تئاتر از دانشگاه چئونگ جو فارغ التحصیل شده است. مشعل بازی های المپیک در طول بازی های المپیک ۲۰۰۸ سئول در دست این بازیگر محبوب بود.

او همچنین رئیس کنفدراسیون ورزش های سه گانه کره جنوبی است که در رقابت های ورزش های سه گانه بین المللی سئول در سال ۲۰۰۸حضور داشت. فعالیت در عرصه مدلینگ نیز از دیگر حرفه های سونگ ایل می باشد.

مشاهده کنید: 28 عکس از جومونگ افسانه ای

جولی اندروز

تولد جولی اندروز، بازیگر و خواننده برنده جایزه اسکار 1935

جولیا الیزابت اندروز (Julie Elizabeth Andrews)، بازیگر، خواننده، مؤلف، کارگردان تئاتر و رقاص انگلیسی است که در 1 اکتبر(9 مهر) به دنیا آمد.

جولیا مانند پدر مادرش به فعالیت در رادیو و تلویزیون علاقه مند بود. او با بازی در برنامهٔ رادیویی بی‌بی‌سی به نام «تعلیم دادن آرشی»، مشهوریت چشمگیری در لندن به دست آورد. اندروز بخاطر بازی در فیلم مری پاپینز، جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کرد. هنرنمایی او در این فیلم باعث شد تا به عنوان یکی از ۱۰۰ شخصیت برتر تاریخ سینما توسط مجله پرومیر معرفی شود.

از دهه 60 به بعد او به نویسندگی مشغول شد و کتابهایی در رابطه با کودکان نوشت که (مندی) از مشهورترین آنهاست. ملکه انگلیس به عنوان یکی از افتخارات کشور انگلیس، لقب «بانو» را به جولی اندروز اعطا کرده است.

امپراطور روسیه

تولد پاول یکم، امپراطور روسیه 1754

پاول یکم، امپراتور روسیه بود که در 1 اکتبر برابر با 9 مهر در سال 1754 در سن‌ پترزبورگ متولد شد. قبل از پاول، مادرش کاترین دوم، امپراطور روسیه بود که دولتش به جنگ با ایران مشغول بود، او سرانجام در اثر سکته مغزی درگذشت و فرزندش سلطنت را عهده دار شد.
بعد از اینکه پاول یکم به قدرت رسید در اولین اقدام خود به جنگ با ایران خاتمه داد.

جیمی کارتر

تولد جیمی کارتر،سی و نهمین رئیس جمهور آمریکا و برنده جایزه صلح نوبل 1924

9 مهر (1 اکتبر) مصادف است با تولد جیمز ارل کارتر (James Earl Carter)، معروف به جیمی کارتر که سی و نهمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا بود.

کارتر به عنوان میانجی برای برقراری صلح میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها تلاش زیادی کرد که به پیمان کمپ دیوید میان مصر و اسرائیل منتهی شد. بستن قرارداد با چین و امضای توافقنامه‌های مربوط به کانال پاناما همچنین از دیگر اقدامات سازنده جیمی کارتر بود.

دفاع از حقوق بشر یکی از دغدغه‌های کارتر بود. او در سال ۲۰۰۲ جایزه صلح نوبل را دریافت کرد. او در سازمان ریش‌سفیدان که برای برقراری صلح در جهان تلاش می‌کنند نیز عضویت دارد.

افراد مشهوری که در تاریخ 9 مهر، از دنیا رفتند

عبدالحسین تیمورتاش

درگذشت عبدالحسین تیمورتاش سیاستمدار ایرانی 1312

عبدالحسین تیمورتاش، ملقب به سردار معظم خراسانی، دولتمرد ایرانی در دوره قاجار و پهلوی بود. وی برای براندازی قاجار و روی کار آمدن دولت پهلوی تلاش زیادی کرد.

او همچنین، نماینده مردم خراسان در دومین دورهٔ مجلس شورای ملی بود که در طی دو مجلس سوم و چهارم حاکم گیلان شد و به نبرد با نیروهای میرزا کوچک خان جنگلی مشغول شد و گروهی از جمله دکتر حشمت را به دار آویخت. این سیاستمدار بعد از بسته شدن مجلس به فرماندهی نیروهای نظامی خراسان مشغول شد.

تیمورتاش نخستین وزیر دربار در دوره رضاشاه بود که در سیاست خارجی ایران نقش بسزایی ایفا کرد. او در 9 مهر سال ۱۳۱۲ در زندان قصر کشته شد. املاک و دارایی‌های او بعد از مرگش، توسط دولت مصادره شد.

سعید هرمزی

درگذشت سعید هرمزی، نوازنده و مدرس موسیقی سنتی 1355

سعید هرمزی، نوازنده و مدرس موسیقی سنتی (تار و سه تار) بود که پدرش از صاحب منصبان دوره قاجار و مادرش شاهزاده ملوک خانم، هنرمند و از علاقه مندان به موسیقی بود.

وی ابتدا نزد اساتید بزرگ به فراگیری تار و ردیف‌های موسیقی ایرانی پرداخت و بعد ازمدتی با مهارت یافتن در موسیقی، اجراهای خود را بصورت ضبط شده در اختیار مرکز اشاعهٔ موسیقی سنتی ایران قرار داد. هرمزی شاگردان بسیاری را در عرصه نواختن تار و سه تار تعلیم داد. از شاگردان هرمزی می توان عبدالرضا اقبال و سید حسن حسینی را نام برد.

سعید هرمزی سرانجام بعد ازطی یک دوره بیماری، در ۹ مهر ۱۳۵۵ در منزل خود در تهران درگذشت.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.