Take a fresh look at your lifestyle.

درمان گرفتگی رگ پشت پا با چند روش خانگی

تازه از خواب بیدار شده ایم و خودمان را کش و قوس می دهیم برای برخاستن از خواب و شروع یک روز تازه، اما ناگهان رگ پشت پای ما دچار گرفتگی می شود و دردی شدید به سراغش می آید. گاهی اوقات گرفتگی های عضلانی می توانند انجام فعالیت های روزمره ما را مختل کنند. اگر شما هم دچار گرفتگی رگ پشت پا می شوید، همراه ما باشید تا در ادامه به بررسی علت و درمان گرفتگی رگ پشت پا بپردازیم.

رفع گرفتگی رگ پشت پا

گرفتگی رگ پشت پا ممکن است در شرایط مختلف و به دلایل مختلف رخ دهد که در بیشتر موارد می توان بصورت خانگی آنرا درمان کرد.

گرفتگی رگ پشت پا ممکن است به دلیل کشیدگی بیش از حد عضلات اتفاق بیفتد که به دنبال آن درد و و یا کمی تورم را بهمراه خواهد داشت. انجام بعضی از حرکات ورزشی نیز می تواند موجب گرفتگی رگ پشت ساق پا و یا ران شود. ممکن است شدت گرفتگی رگ پشت پا ضعیف یا شدید باشد و ممکن است حتی تا چند روز در محل گرفتگی رگ، احساس درد داشته باشید و هنگام لمش محل گرفتگی درد بیشتری را حس کنید. حتی در بسیاری از افراد مسن دیده شده که بطور ناگهانی دچار گرفتگی رگ پشت ساق پا می شوند.

بیشتر بخوانید: چرا رگ سیاتیک درد میگیرد و روش درمان آن چیست؟

گرفتگی رگ پشت پا فقط منحصر به ساق پا نیست و در برخی مواقع ممکن است گرفتگی رگ پشت ران پا را تجربه کرده باشید، اما این گرفتگی ها در اکثر موارد نگران کننده نیستند و با رعایت نکاتی می توان از بروز آن پیشگیری کرد.

یکی از عواملی که ممکن است موجب گرفتگی در رگ پشت پا شود، کم آبی بدن است.

افزایش اسید لاکتیک در بافت ماهیچه ها یکی دیگر از عوامل گرفتن رگ پشت پا می باشد. برای اطلاعات بیشتر مقاله همه چیز درباره اسید لاکتیک و گرفتگی عضلات را بخوانید.

گردش خون ضعیف از دیگر عواملی است که منجر به گرفتگی رگ پشت پا می شود.

گاهی اوقات گرفتگی رگ پشت ساق پا به دلیل لخته شدن خون در رگ ها رخ می دهد که در موارد جزئی، خودش ترمیم می شود.

بعد از انجام فعالیت های سخت ورزشی و یا دویدن های طولانی مدت نیز ممکن است دچار گرفتگی رگ پشت پا شوید.

کمبود کلسیم، اضافه وزن ناشی از بارداری، استفاده از برخی از داروها و نارسایی کبدی نیز می توانند از دلایل گرفتگی رگ پشت پا باشند. (بررسی فواید کلسیم برای بدن و عوارض مصرف قرص های کلسیم).

با وجود اینکه گرفتگی رگ پشت پا در هر سنی ممکن است رخ دهد اما در افراد بالای 60 سال و زنان باردار بیشتر دیده می شود. خیلی از افراد تنها شبها دچار گرفتگی در رگ پشت ساق پا می شوند که باعث اختلال در خواب می شود. شاید گرفتگی رگ پشت پا زمان زیادی طول نکشد اما تا یکی دو روز بعد در محل گرفتگی احساس درد خواهید داشت.

علت پا درد در شب چیست؟ شایع ترین دلایل درد پا در شب ها را بشناسید

درمان گرفتگی رگ پشت زانو

چند راه برای درمان گرفتگی رگ پشت پا

می توان برای رفع گرفتگی رگ پشت ساق پا چند درمان خانگی را بکار برد:

ماساژ

برای رفع گرفتگی رگ پشت پا بهترین و ساده ترین کاری که می توانید انجام دهید ماساژ است، می توانید با کمک دست ناحیه ای را که دچار گرفتگی شده به آرامی ماساژ دهید. خواهید دید که رگ شروع به آزاد شدن می کند.

سرد کردن محل گرفتگی با کمپرس یخ

برای رفع گرفتگی رگ پشت پا می توانید مقداری یخ را داخل نایلون فریزر ریخته و روی محل گرفتگی قرار دهید. بتدریج عضلات پای شما شل می شود و از حالت اسپاسم خارج می شود. (اما از قرار دادن طولانی مدت یخ بر روی محل گرفتگی خودداری کنید.)

حرکات کششی

برای درمان گرفتگی رگ پشت ساق پا انجام حرکات کششی را به شما پیشنهاد می کنم. پنجه پایی که دچار گرفتگی شده را سمت داخل و در جهت زانو بکشید. این کار به رفع گرفتگی رگ پشت ساق پای شما کمک می کند.

دوش آب داغ

گرچه در بیشتر موارد گرفتگی رگ پشت پا کمتر از یک دقیقه طول می کشد اما در صورتی که این گرفتگی طولانی شد و درد زیادی را متحمل شدید دوش آب گرم و یا استفاده از کیسه آب گرم نیز راه حل خوبی برای تسکین درد بعد از رفع گرفتگی رگ پشت ران پا و یا ساق پا است.

پیاده روی

با پیاده روی و قدم زدن می توانید تا حدودی درد ناشی از گرفتگی رگ پشت ساق پا را درمان کنید.

استراحت

در نهایت بعد از انجام درمان ذکر شده دقایقی را به پاهای خود استراحت دهید. درمان گرفتگی رگ پشت پای چپ هیچ تفاوتی با درمان گرفتگی رگ پشت پای راست ندارد و ممکن است گرفتگی هر کدام از آنها در اثر فشار اتفاق بیفتد.

بعد از رفع گرفتگی رگ پا ممکن است همچنان احساس درد داشته باشید که به شما توصیه می کنم تا بهبودی کامل از انجام فعالیت های سنگین خودداری کنید، اما نرمش و فعالیت های سبک به شما کمک می کند تا زودتر بهبود پیدا کنید.

اگر شدت گرفتگی رگ پشت پا زیاد باشد و با وجود بکار بردن روش های خانگی همچنان احساس درد داشته باشید، بهتر است با مراجعه به پزشک، روش هایی نظیر ورزش درمانی، طب سوزنی، موج درمانی و یا استفاده از نگهدارنده های طبی را برای بی حرکت نگه داشتن محل مورد نظر استفاده کنید.

درمان گرفتگی عضلات پا در طب سنتی

استفاده از برخی مواد طبیعی خانگی می تواند گرفتگی رگ پا را برطرف کند.

عسل

برای درمان گرفتگی رگ پشت زانو می توانید روزانه بهمراه غذا، 2 قاشق چایخوری عسل مصرف کنید تا از گرفتگی عضلات شما جلوگیری کند.

سرکه سیب

کمبود پتاسیم می تواند یکی از دلایل گرفتگی رگ پشت پا باشد. سرکه سیب سرشار از پتاسیم است و برای جلوگیری از گرفتگی رگ پشت ساق پا ،مصرف 2 قاشق چایخوری سرکه سیب بهمراه کمی عسل و آب ولرم می تواند موثر باشد.

چای بابونه

اگر روزانه دچار اسپاسم یا گرفتگی عضلات در ناحیه پا می شوید پیشنهاد می کنم مصرف روزانه 3 لیوان چای بابونه را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

آب نمک

مصرف یک قاشق آب نمک می تواند در درمان گرفتگی رگ پشت زانو موثر باشد.

یک روش برای رفع گرفتگی رگ پشت ساق پا

1 – هرگاه دچار گرفتگی رگ پشت پا شدید می توانید از روغن زیتون برای بهبود درد ناشی از این گرفتگی استفاده کنید.

2 – کمی روغن زیتون را بروی ناحیه مورد نظر بمالید و محل گرفتگی را ماساژ دهید.

3با یک پارچه یا حوله گرم محل مورد نظر را بپوشانید و اجازه دهید برای دو سه ساعت به همین شکل باقی بماند.

بعد از انجام این مرحال متوجه کاهش درد ناشی از گرفتگی رگ پشت پا خواهید شد. در صورتی که درد شما ادامه داشت این مراحل را مجدد تکرار کنید.

درد پاشنه پا نشانه چیست؟ دلایل بروز و راههای درمان

هر چند درمان قطعی برای گرفتگی رگ پا وجود ندارد اما می توان با رعایت برخی موارد از بروز چنین اتفاقی جلوگیری کرد و یا آنرا به حداقل رساند:

  • آب کافی بنوشید
  • بطور منظم ورزش یا پیاده روی کنید
  • از کفش مناسب برای فعالیت های روزانه استفاده کنید
  • قبل از خوابیدن چند نرمش انجام دهید
  • ویتامین های مورد نیاز بدن مانند b12، کلسیم و پتاسیم را تامین کنید

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.