Take a fresh look at your lifestyle.

فرق واتساپ معمولی و بیزینس

ما در جهان اینترنت و شبکه‌های اجتماعی زندگی می‌کنیم. همگی ما حداقل یکبار در روز از شبکه‌های اجتماعی مختلف استفاده می‌کنیم و به کمک آن‌ها با افراد دیگری که از همین شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، ارتباط برقرار می‌نماییم. یکی از همین اپلیکیشن‌ها که به شدت نیز محبوب و پرمخاطب است، واتساپ معمولی می‌باشد. آن را می‌توان ساده‌ترین و کاربرپسندترین پلتفرم شبکه‌های اجتماعی دانست. مزیت اصلی واتساپ، نسخه‌ بیزینس آن می‌باشد که واتساپ بیزینس نامیده می‌شود.

تفاوت واتساپ بیزینس با واتساپ معمولی

تفاوت اصلی بین واتساپ معمولی با واتساپ بیزینس، این است که واتساپ معمولی برای برقراری ارتباط با دوستان و بستگان استفاده می‌شود؛ به عبارت دیگر، برای کاربردهای شخصی استفاده می‌شود در حالی که واتساپ بیزینس برای اهداف تجاری از قبیل ایجاد کاتالوگ بکار می‌رود. لازم به ذکر است که استفاده از هر دو اپلیکیشن کاملاً رایگان می‌باشد.

واتساپ شبکه‌ی اجتماعی است که تسهیلاتی از قبیل ارسال پیام، تماس‌های صوتی، تماس‌های تصویر، پیام‌های صوتی، به اشتراک گذاشتن عکس، به اشتراک گذاشتن ویدیو و سایر اسناد را برای کاربران خود فراهم می‌سازد. اپلیکیشن واتساپ هم بر روی گوشی‌های موبایل و هم بر روی دسکتاپ قابل نصب است. آن یک اپلیکیشن 100 درصد ایمن است که رمزگذاری سرتاسیر را برای کاربران خود فراهم می‌کند که بدان معنی است که پیام‌ها و تماس‌های صوتی، تماس‌های تصویری و غیره همگی امن هستند و رمزگذاری شده‌اند.

واتساپ بیزینس برای کسب‌وکارهای کوچک و شرکت‌هایی راه‌اندازی شد که قصد گسترش شرکت و یا کسب‌وکار خود را دارند. آن برای خرده‌فروشان تجارت الکترونیکی امکان صحبت کردن با مشتریانشان را فراهم می‌سازد. صاحبان شرکت، محصول خود را از طریق واتساپ بیزینس به اشتراک می‌گذارند و آن را می‌فروشند. فروشندگان می‌توانند پروفایل و کاتالوگ خود را ایجاد کنند. علاوه بر این، استفاده از این اپلیکیشن کاملاً رایگان و امن می‌باشد.

مقایسه جدول بین واتساپ معمولی و واتساپ بیزنس

پارامترهای مقایسه

واتساپ معمولی

واتساپ بیزنس

تعریف

واتساپ برای استفاده‌ی شخصی، پیام‌های شخصی یا گروهی بهترین گزینه است.

واتساپ بیزنس برای اهداف بیزنسی و کسب‌وکارها مناسب‌تر است.

آیکون

آیکونی با علامت تماس

آیکونی با علامت B

خوشامدگویی

هیچ امکاناتی برای خوشامدگویی وجود ندارد.

دارای امکانات خوشامدگویی است.

پاسخ سریع

هیچ امکاناتی برای پاسخ سریع وجود ندارد.

دارای امکانات پاسخ سریع است.

قالب

از آن به صورت غیررسمی استفاده می‌شود؛ در نتیجه، هیچ قالبی در دسترس نیست.

دارای قالب‌های بیزنس است.

واتساپ چیست؟

واتساپ یکی از پرکاربردترین اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی به شمار می‌رود. این اپلیکیشن برای اولین بار در سال 2009 عرضه شد اما نسخه‌های قبلی از واتساپ نیز وجود دارند که با شکست مواجه شده‌اند. با این وجود، بنیان‌گذار آن تسلیم نشد و به تلاش خود ادامه داد. در نهایت، این اپلیکیشن در سال 2013 با یک مدل پایدار به بازار عرضه شد. واتساپ، یک نسخه‌ی شخصی‌سازی شده از XMPP (پروتکل پیام‌رسانی و حضور گسترش‌پذیر) محسوب می‌شود. این اپلیکیشن، یک حساب شخصی از هر کاربر توسط شماره‌ی تماس او ایجاد می‌کند.

واتساپ، تسهیلات بسیار زیادی را برای کاربران خود فراهم می‌سازد از قبیل ارسال پیام، تصویر، ویدیو، فایل صوتی و غیره. علاوه بر این، امکان تماس گرفتن (صوتی یا تصویری) را نیز برای کاربران خود فراهم کرده است.

این اپلیکیشن بر روی اندروید، iOS و همچنین دسکتاپ نیز قابل نصب است. واتساپ وب در سال 2015 راه‌اندازی شد که به کاربر امکان نصب واتساپ روی دسکتاپ را نیز می‌دهد. تمامی مرورگرهای وب اصلی از آن پشتیبانی می‌کنند، به غیر از اینترنت اکسپلورر. رابط کاربری وب واتساپ شبیه به رابط اندروید است و از طریق وب (whatsapp.com) قابل دسترسی است.

دسترسی پس از اسکن کد QR داده می‌شود که برای هر کاربر شخصی است و مسئولیت برقراری ارتباط ایمن و بی‌خطر را بر عهده دارد. واتساپ از الگوریتم‌های رمزگذاری و رمزگشایی به منظور ارائه‌ی یک ارتباط امن استفاده می‌کند. واتساپ، رمزگذاری سرتاسری را فراهم می‌سازد که به معنی رمزگذاری پیام‌ها، تماس‌ها یا سایر داده‌های به اشتراک‌گذاری شده توسط واتساپ است.

برقراری ارتباط امن و بی‌خطر و رابط کاربری ساده‌ی آن باعث شده است تا واتساپ در میان کاربران محبوب شود. واتساپ همچنین حساب مشتریان شخص ثالث را نیز مسدود می‌کند.

واتساپ بیزینس چیست؟

واتساپ بیزینس یک نسخه‌ی تجاری از واتساپ برای شرکت‌های کوچکی است که می‌خواهند کسب‌وکار خود را گسترش دهند. این نسخه رسماً در سال 2018 به بازر عرضه شد. شرکت‌های کوچک از این نسخه‌ی واتساپ استفاده می‌کنند. آن مانند یک راه‌حل اینترپرایز برای شرکت‌های بزرگتری از قبیل کسب‌وکارهای تجارت الکترونیکی خطوط هوایی عمل می‌کند.

با استفاده از واتساپ، مشتریان کسب‌وکارها می‌توانند به آسانی با کاربران خود از طریق چت لایو یا بات ارتباط برقرار نمایند. بات واتساپ، پاسخ کاربر را سریع می‌دهد. با ساتفاده از یک بات، زحمات انسان کمتر می‌شوند و تنها در صورت لزوم، می‌توان به مشتری ارتباط برقرار کرد.

علاوه بر این، بات به شرکت کمک می‌کند تا تعداد زیادی از مشتریان را مدیریت نماید. آن به کاربر اجازه می‌دهد که دو حساب روی یک گوشی داشته باشد، یکی برای کاربرد شخصی و دیگری برای کاربرد تجاری.

کاربران به آسانی می‌توانند نسخه‌ی بیزینس واتساپ را از لوگوی آن تشخیص دهند. واتساپ بیزینس دارای ویژگی «پاسخ سریع» با پاسخ‌های از پیش تعیین شده به برخی از متداول‌ترین سوالات است. آن همچنین پیام‌های احوال‌پرسی نیز ارسال می‌کند. افراد بسیار زیادی از واتساپ بیزینس استفاده می‌کنند زیرا امکان ارسال پیام مستقیم به کاربرانشان بدون نیاز به پرداخت هزینه را نیز فراهم می‌سازد.

تفاوت‌های اصلی واتساپ معمولی و واتساپ بیزینس

واتساپ معمولی غالباً برای برقراری ارتباط شخصی بکار می‌رود در حالی که از واتساپ بیزنس برای اهداف تجاری استفاده می‌شود.
واتساپ معمولی هیچ‌گونه بات یا پاسخ سریعی ندارد. به عبارت دیگر، واتساپ بیزینس دارای پاسخ‌های سریع و همچنین بات است.
واتساپ معمولی هیچ‌گونه الگوهای از پیش تعیین شده‌ای ندارد. به عبارت دیگر، واتساپ بیزینس دارای الگوهای از پیش تعیین شده‌است.
درون واتساپ معمولی، نمی‌توان کاتالوگ ساخت در حالی که واتساپ بیزینس به کاربران امکان ساخت کاتالوگ را می‌دهد.
هر دو اپلیکیشن درای آیکون‌ها و تنظیمات پروفایل متفاوتی هستند. یک حساب بیزینس را می‌توان از روی شماره‌ی تلفن ثابت نیز ساخت در حالی که ساخت حساب واتساپ معمولی تنها از طریق شماره‌ی موبایل امکان‌پذیر است.
نتیجه‌گیری
نتیجه‌گیری این است که هر دو اپلیکیشن در جهان امروزی اینترنت بسیار پرکاربرد هستند. هر دو اپلیکیشن، زندگی را بسیار ساده‌تر کرده‌اند. واتساپ به ما این اجازه را می‌دهد تا با دوستان و بستگان خود در ارتباط باشیم در حالی که واتساپ بیزینس به ما در مدیریت تعداد زیادی از مشتریان، گسترش کسب‌وکار، ارسال پاسخ‌های سریع، ارسال پیام‌های حرفه‌ای و غیره کمک می‌کند.

هر دو اپلیکیشن مهم هستند و هر دو میلیون‌ها کاربر در سراسر دنیا دارند. از آنجایی که هر دو اپلیکیشن دارای ارتباط امن و بی‌خطری می‌باشند، در سراسر جهان محبوب هستند. واتساپ بیزینس، یک روش آسان و راحت برای فروش و گسترش کسب‌وکار از خانه را ارائه می‌دهد.

هر دو اپلیکیشن از جهات مختلفی با هم تفاوت دارند از جمله لوگو، تنظیمات پروفایل، رابط و غیره. می‌توان نتیجه گرفت که واتساپ بیزینس یک نسخه‌ی رسمی از واتساپ معمولی است.

 

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.