Take a fresh look at your lifestyle.

تقویم رویدادهای امروز ۱۴ شهریور و وقایع مهم تاریخی این روز

در این صفحه قصد داریم تا با شما در تاریخ قدم بزنیم و مهمترین رویدادهای تاریخ جهان را بررسی کنیم. وقایع مهمی که در تاریخ 14 شهریور مصادف با 5 سپتامبر رخ داده اند. اشخاص مشهور و تاثیر گذاری که در 14 شهریور به دنیا آمده اند و افرادی مهمی که در تاریخ نامشان پرآوازه بود و در این تاریخ درگذشته اند را بصورت مختصر و مفید بررسی خواهیم نمود.

رویدادهای مهم تاریخ، مصادف با امروز ۱۴ شهریور

جنگ ژا\ن و روسیه

پیروزی ژاپن در جنگ با روسیه ۱۹۰۵

جنگ روسیه و ژاپن  در سال  های (۱۹۰۴-۱۹۰۵) به دلیل جاه طلبی‌های دو دولت امپراتوری ژاپن وامپراتوری روسیه در مناطق منچوری و شبه جزیره کره صورت گرفت. این نبرد نظامی بسیار گسترده و خونبار بود.
این جنگ رسماً بر سر تصاحب شهر پورت آرتور و شبه جزیره لیائودونگ و خط آهن درگرفت. اما برخی معتقدند که نیکولاس دوم با هدف برانگیختن حس وطن‌پرستی در روسیه، جنگ علیه ژاپن را به راه انداخت. بااین وجود هیچ سند تاریخی برای اثبات این ادعا موجود نیست.

حمله فلسطینی ها به اسرائیلی ها در المپیک مونیخ

واقعه المپیک مونیخ1972

در جریان بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۷۲ مونیخ در آلمان غربی اعضای گروه فلسطینی سپتامبر سیاه علیه اعضای گروه ورزشی اسرائیل حمله ور شدند که گروگان‌ گیری وقتل آنها و همچنین قتل یک پلیس آلمانی را در پی داشت و از آن با عنوان کشتارمونیخ یاد می شود. و پس از آغاز حمله فلسطینیان آزادی ۲۳۴ زندانی که در زندان های اسرائیل زندانی بودند، و همچنین آزادی بنیان‌گذاران ارتش سرخ آلمان از زندان‌های آلمان را خواستار شدند.

Voyager 1 spacecraft

 پرتاب فضاپیمای وویجر ۱ توسط ناسا با هدف پژوهش‌های علمی 1977

در 5 سپتامبر 1977 مصادف با 14 شهریور یک فضاپیمای کاوشگر با وزن 722 کیلوگرم با هدف مطالعه منظومه شمسی بیرونی توسط ناسا به فضا پرتاب شد. این فضا پیما  دورترین فضاپیما از زمین و تنها فضاپیمایی است که به فضای بین ستاره‌ای راه پیدا کرده است.

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 14 شهریور

ابوریحان بیرونی

زادروز ابوریحان بیرونی دانشمند بزرگ ایرانی 352 هجری شمسی

ابوریحان محمد بن احمد بیرونی (متولد ۱۴ شهریور ۳۵۲ خورشیدی،)، دانشمند و ریاضی‌دان، ستاره‌شناس، تقویم‌شناس، تاریخ‌نگار، و طبیعی‌دان برجستهٔ ایرانی، در سدهٔ چهارم و پنجم هجری است.ابوریحان از بزرگ‌ترین دانشمندان مسلمان فارسی‌زبان در همهٔ اعصار شمرده می شود. همچنین، به او لقب پدر انسان‌شناسی و هندشناسی داده اند. او به زبان‌های ، فارسی، عربی،خوارزمی و سانسکریت تسلط کامل داشت.

کریستین باخ

   زادروز کریستین باخ آهنگساز آلمانی1735

یوهان کریستیان باخ آهنگساز آلمانی دورهٔ کلاسیک، آخرین پسریوهان سباستیان باخ بود که در 14شهریور(5 سپتامبر) سال 1735 چشم به جهان گشود. به دلیل اینکه بیشترین زمان از عمر خود را در لندن سپری کرده‌است او را باخ انگلیسی نامیدند. باخ در شکل‌گیری موسیقی دورهٔ کلاسیک تأثیر چشمگیری داشته است.

فتحعلی شاه

زادروز فتحعلی شاه دومین پادشاه سلسله قاجار1213

دومین شاه از دودمان قاجار فتحعلی‌ شاه قاجار است که در14 شهریور سال 1213 در شهر دامغان چشم به جهان گشود. فتحعلی شاه قاجار پس از کشته‌شدن عمویش آقامحمدخان قاجار به پادشاهی رسید. زیرا آقامحمدخان قاجار فرزندی نداشت. مدت زمان سلطنت فتحعلی شاه قاجار ۳۶ سال و ۹ ماه بوده است. عهدنامه ترکمنچای و عهدنامه گلستان در زمان او امضا شد که به موجب آن ارمنستان، گرجستان، داغستان، جمهوری آذربایجان و نخجوان از ایران جدا شدند.

Freddie Mercury

زادروز فردی مرکوری موسیقی‌دان، خواننده اهل بریتانیا1946

فردی مرکور، این موسیقی‌دان، خواننده و آهنگ‌ساز اهل بریتانیا در 14 شهریور سال 1946 بدنیا آمد. مرکوری که از پارسیان هند بود در خانواده‌ای با ریشه‌های هندی و ایرانی به دنیا آمد. همجنس‌گرا بودن مرکوری باعث شد تا وی به فردی حاشیه ساز تبدیل شود.

وی برخی از ترانه‌های موفق و پرفروش کوئین مانند: حماسه کولی، ملکه قاتل، یکی برای دوست‌داشتن، الان جلومو نگیر، مجنون کوچکی که به آن عشق می‌گویند و ما قهرمانیم را نوشته‌ است.

افراد مشهوری که در تاریخ 14 شهریور از دنیا رفتند

مادر ترزا

درگذشت مادر ترزا خیرخواه نامی 1997

راهبهٔ کاتولیک آلبانیایی “اگنس گونجا بویاجیو” معروف به مادر ترزا متولد  ۲۶ اوت ۱۹۱۰ در امپراطوری عثمانی و تأسیس کنندهٔ امور خیریه در هند بود.  وی به‌خاطر ارادت به “تِرِزا اهل آویلا”، راهبهٔ اسپانیایی که بنیانگذار یکی از جریانهای خدمات خیرخواهانه بود، نام ترزا را برای خود انتخاب کرد. در سال ۱۹۴۸ صومعه را ترک گفت تا پرستاری بیاموزد. ترزا به خاطر خدمات انسان‌ دوستانه‌اش سال ۱۹۷۹، جایزه نوبل صلح را به خود اختصاص داد .

او در سال 1997 در 14 شهریور مصادف با 5 سپتامبر در گذشت.

رویدادهای مهم 14 شهریور مصادف با 5 محرم 1441

واقعه کربلا

بستن آب بر روی کاروان امام حسین (ع) توسط عمر بن سعد 61 قمری

در سال 61 هجری قمری در چنین روزی عبیداله بن زیاد از عمربن سعد خواست تا با سپاهیانش میان سپاه امام حسین (ع) و آب فرات فاصله انداخته و مانع دسترسی ایشان به آب شود. عمر بن سعد نیز بدون درنگ  “عمرو بن حجاج” را با 500 سوار در كنار رود فرات مستقر كرد و مانع دسترسی امام حسین (ع) و یارانش به آب شدند.  بنابراین در این روز آب را بر اهل سپاه سید الشهدا (ع) بستند.

دانلود زیارت عاشورا

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.