Take a fresh look at your lifestyle.

نحوه خشک کردن گل بدون تغییر رنگ + نکات مهم

چگونه گل را خشک کنیم که خراب نشود

نحوه‌ی نگهداری گل سوال مهمی است که همیشه مطرح می‌شود زیرا یگ گل علاوه بر زیبایی خاطراتی را برای ما تداعی می‌کند که نمی‌خواهیم فراموششان کنیم. آیا یک شاخه گل یا دسته گلی برای تولد خود دریافت کرده‌اید؟ شاید می‌خواهید دسته گل عروسی خود را نگه دارید؛ یا شاید تعداد زیادی گل رز در باغچه خود دارید و قصد دارید با فرارسیدن فصل زمستان از خشک شدن و پژمرده شدن آن‌ها جلوگیری کنید. در این مقاله، روش‌هایی را برای خشک کردن گل بدون تغییر رنگ به شما آموزش می‌دهیم.

فرآیند خشک کردن گل به شرایط شکوفه زدن آن‌ها بستگی دارد: آیا گلبرگ‌های گل ریخته‌اند؟ آیا رنگ گل رز قهوه‌ای شده است؟ آیا خود گل و ساقه‌اش کمی بی‌حال به نظر می‌آیند؟ بهترین زمان برای خشک کردن گل وقتی است که به طور کامل باز شده باشد.

قبل از این که فرآیند خشک کردن گل را آغاز کنید باید این نکات را مد نظر داشته باشید.

نکاتی برای خشک کردن گل که رنگ آن ثابت بماند

در ادامه چندین نکته‌ی مفید برای خشک کردن گل را معرفی می‌کنیم. این نشانه‌ها به شما کمک می‌کنند تا گل را بهترین شکل ممکن خشک کنید.

  • به این فکر کنید که می‌خواهید با گل چکار کنید: صرفا گل را با هدف نگه داشتن دائمی در کمد خشک نکنید. ابتدا هدف خود از خشک کردن گل را مشخص کنید. آیا قرار است به عنوان هدیه به فردی داده شوند؟ آیا قرار است آن‌ها را قاب کرده و بر روی دیوار آویزان کنید؟ یا می خواهید یک کاردستی با گل بسازید. قبل از شروع فرآیند خشک کردن گل تصمیم بگیرید که هدفتان از این کار چیست.
  • مکان مناسبی برای نگهداری آن‌ها مشخص کنید: در خانه برای نگهداری گل‌های خشک شده محلی را تعیین کنید تا برای همیشه در آنجا نگهداری شوند. این موضوع نیز تا حد زیادی به روش خشک کردن گل بستگی دارد، اما باید یک مکان مناسب برای این کار در نظر بگیرید.
  • مواد لازم برای خشک کردن گل را تهیه کنید: بسته به روش خشک کردن گل، شما به قلاب، نوارهای پلاستیکی، قیچی، ژل سیلیکا، شن و کاغذ نیاز خواهید داشت.
  • گل‌ها را از تابش مستقیم نور خورشید دور نگه دارید: نور خورشید موجب می‌شود تا گل‌ها کمرنگ شوند، بنابراین از گل‌ها را دور از تابش نور خورشید قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که مکانی برا نگه داشتن گل‌ها دارید که علیرغم دیده شدن از تابش مستقیم نور خورشید به دور باشند. بدترین اتفاق این است که گل‌های زیبا و رنگارنگ شما بعد از گذشت چند ماه کمرنگ شوند.
  • خود را برای از دست دادن تعدادی از گل‌ها در فرآیند خشک کردن گل آماده کنید: این موضوع را در نظر بگیرید که این احتمال وجود دارد که برخی از گل‌ها در طی فرآیند خشک کردن آسیب ببیند یا از بین بروند. شما باید نهایت دقت را انجام دهید اما گاهی اوقات گل‌ها بیش از حد خشک می‌شوند و به صورت ناگهانی می‌شکنند.

8 روش برای خشک کردن گل بدون تغییر رنگ

روش های خشک کردن گل بدون تغییر رنگدر ادامه 8 روش خشک کردن گل بدون تغییر رنگ را به شما آموزش می‌دهیم. شما باید بر اساس شرایط خود بهترین گزینه را انتخاب کنید. این شرایط به نوع گلی که می‌خواهید خشک کنید و محل نگهداری آن بستگی دارد.

  1. گلیسیرین: گل‌ها را در گلیسیرین خیس کنید و اجازه دهید تا ماده را به خود جذب کنند. این کار موجب می‌شود تا گلیسیرین جایگزین آب داخل گل شود و باعث تازه ماندن آن‌ها می‌شود.
  2. خشک کردن انجمادی: گل‌های مد نظر خود را به یک شرکت با تخصص در زمینه‌ی خشک کردن انجمادی ببرید و آن‌ها را خشک کنید.
  3. خشک کردن گل در هوا: گل‌ها را با استفاده از نوارهای لاستیکی بپیچید و به صورت وارونه آویزان در محلی با تهویه‌ی خوب آویزان کنید تا خشک شوند.
  4. پرس کردن گل: از یک کتاب سنگین و مقداری کاغذ جاذب استفاده کنید و گل‌ها را تحت فشار قرار دهید. کاغذ را دور گل بپیچید و آن را در وسط یک کتاب سنگین و قطور قرار دهید. مطمئن شوید که کتاب به اندازه‌ی کافی برای پرس کردن گل سنگین باشد.
  5. مایکروویو: گل‌ها را با مواد جاذب بپوشانید و آن‌ها را در مایکروویو با تنظیمات متوسط قرار دهید. قبل از اتمام کار بررسی کنید که همه‌ی آب داخل گل‌ها خشک شده باشد.
  6. رزین اپوکسی: یک قالب تهیه کنید و آن را تا نیمه با رزین اپوکسی پر کنید. سپس، گل‌ها را طبق چیدمان مورد نظر خود داخل رزین قرار دهید. باقی قالب را نیز با رزین پر کنید و اجازه دهید که سفت شود.
  7. خشک کردن گل در شن: گل‌ها را درون یک کاسه‌ی شن قرار دهید و آن‌ها را خارج نکنید تا وقتی که تمام رطوبت‌شان از بین برود. سپس، به آرامی تمام ذرات شن را از روی گل‌ها پاک کنید.
  8. ژل سیلیکا: یک یا دو اینچ ژل سیلیکا را داخل یک محفظه بریزید. سپس، گل‌ها را روی آن قرار دهید و یک اینچ دیگر از ژل سیلیکا را روی آن بریزید تا روی گل‌ها را بپوشاند. درپوش محفظه را بگذارید و اجازه دهید تمام رطوبت گل‌ها از بین برود.

1. خشک کردن گل با استفاده از گلیسیرین

با استفاده از گلیسیرین، گل پژمرده نمی‌شود و طراوات و تازگی خود را حفظ می‌کند. دلیل آن این است که گلیسیرین جایگزین آب درون گل می‌شود و در نتیجه گیاه هرگز پژمرده نخواهد شد. ساقه، برگ‌ها و گلبرگ‌های گل بافت خود را حفظه کرده و دچار چین‌وچروک نمی‌شوند. گلی که با استفاده از گلیسیرن خشک شده است، چسبنده و انعطاف‌پذیر می‌شود.

یکی از معایب استفاده از گلیسیرین برای خشک کردن گل این است که علیرغم حفظ بافت برگ‌ها و گلبرگ‌ها، با گذشت زمان رنگ گل کمرنگ می‌شود. به همین دلیل است که معمولا در استفاده از این روش در هنگام خشک کردن گل به آن رنگ‌های خوراکی یا سایر رنگ‌ها را اضافه می‌کنند.

یکی دیگر از معایب این روش، گران قیمت بودن گلیسیرین است و این که بین دو الی شش هفته طول می‌کشد تا فرآیند خشک کردن گل به اتمام رسد.

مزایا

  • سهولت انجام
  • حفظ بافت گلبرگ‌ها

معایب

  • هزینه
  • کمرنگ شدن گل به مرور زمان
  • طولانی بودن فرآیند خشک کردن

2. خشک کردن انجمادی گل

خشک کردن انجمادی یک فرآیند پیچیده و هزینه‌بر است، اما نتیجه‌ی کار بسیار دلپذیر است. با خشک کردن انجمادی، شما گل را با همان ظاهر زیبا و رنگارنگش حفظ می‌کنید.

به منظور خشک کردن انجمادی، بهتر است خدمات آنلاین خشک کردن انجمادی را بیابید یا این که از گلفروشی محلی خود مشورت بگیرید تا به شما شرکت متخصص در این زمینه را معرفی کند. خشک کردن انجمادی رطوبت داخل گلبرگ‌ها را از آن خارج می‌کند. نتیجه کار، گل‌های زیبا، دوست‌داشتنی و براق خواهد بود. یکی دیگر از مزایای این روش این است که عطر و بوی گل نیز حفظ می‌شود.

به یاد داشته باشید که در این حالت گل‌ها بسیار شکننده هستند و باید با دقت بیشتری به آن‌ها رسیدگی کنید.

مزایا

  • حفظ زیبایی ظاهری و رنگ گل
  • حفظ عطر و بوی گل

معایب

  • هزینه‌بر
  • شکنندگی گل‌های خشک شده

3. خشک کردن گل در هوا

خشک کردن گل بدون تغییر رنگخشک کردن گل در هوا شاید ساده‌ترین و مرسوم‌ترین روش باشد. اما این کار چگونه انجام می‌شود:

  1. برگ‌ها را از ساقه جدا کنید (این کار موجب تسریع خشک شدن گل می‌شود).
  2. از یک نوار لاستیکی برای بستن دو الی سه گل در یک دسته استفاده کنید.
  3. دسته گل‌ها را به صورت برعکس در یک محیط با تهویه‌ی خوب آویزان کنید. آن‌ها را به دور از تابش نور خورشید قرار دهید.

فرآیند خشک کردن در هوا ممکن است از یک هفته تا چند ماه بسته به نوع گلی که خشک می‌کنید، به طول انجامد. گل‌های خشک شده با این روش شکننده هستند. بنابراین، باید با دقت به آن‌ها رسیدگی کنید.

مزایا

  • کنترل بر کل فرآیند خشک کردن گل
  • حفظ شکل و بوی گل

معایب

  • زمان‌بر رودن فرآیند
  • شکنندگی گل‌ها و احتمال شکسته شدن بعد از اتمام فرآیند

4. خشک کردن گل با پرس کردن

به احتمال زیاد قبلا گل‌ها یا گیاهان پرس شده را دیده‌اید. وقتی بچه بودیم، عادت داشتیم که یک برگ یا گل را در لای کتاب گذشته و نگه داریم. این روش بسیار قدیمی و مرسوم است.

البته، وقتی گل را با این روش خشک می‌کنید، صاف و تخت می‌شود. این یک روش خوب برای خشک کردن گل‌هایی است که کمتر گوشتی هستند یا گل‌هایی که خود شکل صافی دارند مانند بنفشه.

اگر می‌خواهید با استفاده از این روش گل‌های مد نظر خود را خشک کنید، مراحل زیر را انجام دهید:

  1. گل‌ها را بر روی یک تکه کاغذ یا داخل دفترچه تلفن قرار دهید و مطمئن شوید که گلبرگ‌ها بر روی یکدیگر قرار نداشته باشند.
  2. یک تکه کاغذ دیگر بر روی گل‌ها گذاشته و یا دفترچه تلفن یا هر کتاب دیگر را ببندید.
  3. یک شی سنگین بر روی آن قرار دهید؛ به عنوان مثال، کتاب، وزنه یا یک سنگ بزرگ.
  4. اجازه دهید به مدت 4 هفته این فشار بر روی کتاب وارد شود. البته این بازه زمانی بسته به میزان رطوبت موجود در گل متفاوت است.
  5. بعد از گذشت چند هفته، وزنه را برداشته و کاغذ را بردارید. گل‌ها خشک شده‌اند.

توصیه‌ی ما این است که قبل از بستن کتاب و قرار دادن یک شی سنگین بر آن، گل‌ها را مرتب کنید و یا درون یک قاب قرار دهید. این کار موجب می‌شود تا کمترین آسیب به گلبرگ‌ها وارد شود.

روش خشک کردن گل بدون تغییر رنگمزایا

  • حفظ بافت و رنگ گل‌ها بعد از خشک شدن
  • ساده و ارزان بودن

معایب

  • محدودیت در شکل‌دهی گل‌ها
  • احتمال آسیب و شکنندگی بالا

5. خشک کردن گل در مایکروویو

اگرچه ممکن است این روش برای بسیاری عجیب به نظر آید، اما اگر می‌خواهید گل‌های مد نظرتان را خیلی سریع خشک کنید می‌توانید از این روش استفاده کنید. این روش کمی ریسک دارد اما نتیجه‌ی کار معمولا فوق‌العاده است. در وهله‌ی اول، باید بخش اعظمی از ساقه‌ی گل را از آن جدا کنید تا بتوانید گل را خشک کنید. برای این کار مراحل زیر را انجام دهید:

  1. ظرفی انتخاب کنید که امکان استفاده در مایکروویو را داشته باشد. از ظرفی استفاده کنید که قصد استفاده مجدد از آن برای پخت‌وپز را ندارید. برای اثربخشی بهتر، می‌توانید فیلترهای قهوه را در اطراف گل قرار دهید تا رطوبت اضافی آن را جذب کنند.
  2. با استفاده از ژل سیلیکا ته ظرف را بپوشانید، حدود 1 الی 2 اینچ.
  3. گل‌ها را روی ژل سیلیکا قرار داده و حدود 1 اینچ دیگر از ژل سیلیکا را روی آن بریزید.
  4. بسته به نوع گلی که می‌خواهید خشک کنید، تایمر مایکروویو را روی 2 الی 5 دقیقه تنظیم کنید. برخی از گل‌ها مانند گل رز می‌توانند دماهای بالا را تحمل کنند. روند این فرآیند را چک کنید و در صورت نیاز زمان یا حتی دما را افزایش دهید.
  5. به محض این که گل‌ها خشک شدند، ظرف را از مایکروویو خارج کرده و روی آن را بپوشانید. توجه داشته باشید که ظرف را به طور کامل نپوشانید و بخش از آن باز باشد. بعد از 24 ساعت کار تمام است!
  6. از یک برس ریز برای تمیز کردن ژل باقیمانده بر روی گلبرگ‌ها استفاده کنید.

مزایا

  • ساده و ارزان بودن
  • کنترل بر کل فرآیند خشک کردن گل

معایب

  • تعیین خشکی گل دشوار است
  • امکان خشکی بیش از حد گل‌ها و شکنندگی آن‌ها

6. قرار دادن گل در رزین اپوکسی

اگر می‌خواهید گل‌های مورد علاقه‌تان را خشک کنید و از آن‌ها برای تزئین استفاده کنید، قرار دادن آن‌ها در رزین اپوکسی یک روش عالی است. اگر این روش را برای خشک کردن گل انتخاب می‌کنید، باید زمانی را صرف انتخاب قالب مناسب کنید. گل‌ها در رزین مهر‌وموم خواهند شد و به شکل قالب انتخابی درمی‌ایند. بنابراین، انتخاب بهترین قالب بسیار اهمیت دارد. اکثر مردم یک قالب کروی ساده را انتخاب می‌کنند.

نحوه‌ی خشک کردن گل با استفاده از رزین اپوکسی

  1. نیمی از قالب را با رزین اپوکسی پر کنید.
  2. گل‌ها را داخل قالب قرار داده و آن‌ها را مرتب کنید.
  3. نیمه‌ی دیگر قالب را نیز با رزین اپوکسی پر کنید.
  4. منتظر بمانید تا رزین خشک شود.
  5. بعد از خشک شدن، گل‌ها را از قالب خارج کرده و از نتیجه‌ی کار لذت بررید!

مزایا

  • بسته به نوع و شکل قالب انتخابی امکان شکل‌دهی وجود دارد
  • رزین نسبتا زود خشک می‌شود

معایب

  • گل در چیدمانی که قرار دادید، باقی می‌ماند
  • محدودیت در شیوه‌ی نمایش گل‌ها

7. استفاده از شن برای خارج کردن رطوبت داخل گل‌ها

چگونه گل را خشک کنیم که خراب نشودهر روشی که با خارج کردن رطوبت داخل گل‌ها موجب خشک شدن آن‌ها می‌شود، یک روش فوق‌العاده برای خشک کردن گل است. شن نیز همین کار را می‌کند. لازم به ذکر نیست که دسترسی به شن بسیار راحت است، کافی است سری به ساحل بزنید!

اگرچه شن بسیار ارزان است، اما کثیف‌کاری زیادی دارد و ذرات آن ممکن است داخل گلبرگ‌های گل باقی بمانند. به همین دلیل ممکن است تمیز کردن گل بعد از خشک شدن کار طاقت‌فرسا و سختی باشد، خصوصا اگر گل دارای شیارهای عمیق باشد. آویزان کردن گل به صورت برعکس می‌تواند یک راه حل فوق‌العاده برای تمیز کردن ذرات شن باشد.

مزایا

  • ارزان و ساده بودن
  • کنترل بر کل فرآیند

معایب

  • کثیف‌کاری
  • زمان‌بر بودن فرآیند خشک کردن گل

8. خشک کردن گل با استفاده از ژل سیلیکا

ژل سیلیکا ارزان‌ترین روش خشک کردن گل نیست، اما می‌تواند چندین بار مورد استفاده قرار گیرد. این روش بسیار شبیه به روش قبلی است. در این روش، گرانول‌های ژل سیلیکا به خارج کردن رطوبت موجود در گل کمک می‌کنند.

برخی از انواع ژل سیلیکا حاوی کریستال‌های آبی هستند که با تغییر رنگ میزان رطوبت جذب شده را نشان می‌دهند. این کریستال‌های آبی رنگ با جذب رطوبت گل به رنگ صورتی تغییر رنگ می‌دهند. از این رو، روند خشک شدن گل را متوجه خواهید شد. به منظور استفاده‌ی مجدد از ژل، باید آن را حرارت دهید تا تمام رطوبت از آن خارج شود.

اگر قصد دارید از ژل سیلیکا برای خشک کردن گل استفاده کنید، باید آن را داخل ظرفی قرار دهید که هوابندی شده است تا از خشک شدن بیش از حد گل‌ها جلوگیری کنید.

مزیت این روش این است که می‌توانید از این ژل چندین بار استفاده کنید و کنترل کامل بر فرآیند خشک کردن دارید. اگر به خشک کردن گل‌ها علاقه دارید، توصیه‌ی من این است که از این روش استفاده کنید.

مزایا

  • سادگی چک کردن کل فرآیند خشک کردن گل
  • کنترل کامل بر کل فرآیند
  • قابلیت استفاده مجدد از ژل سیلیکا

معایب

  • ژل سیلیکا گران قیمت است
  • ممکن است خشک شدن کامل گل زمان‌بر باشد

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.