Take a fresh look at your lifestyle.

چرا بعضی روزها ماه در آسمان دیده می شود و گاهی نه؟

شاید برای همه ی شما سوال شده باشد که چرا بعضی از روزها ماه در آسمان دیده میشود؟ یعنی وقتی به آسمان نگاه می کنیم هم ماه را می بینیم هم خورشید را؟ ممکن است این موضوع عجیب به نظر برسد به خصوص که ما هر روز ماه را در آسمان روز نمی بینیم اما دیدن ماه در روز کاملا طبیعی است. همه ما انتظار داریم ماه را در شب ببینیم و یکی از نشانه های شب وجود ماه در آسمان است اما اگر با این باور زندگی میکنید که ماه فقط شب ها در آسمان است اشتباه میکنید واقعیت این است که ماه همیشه در سیاره ما آویزان است گاهی اوقات در طی روز نیز قابل مشاهده است و باید بدانید در بعضی از روزها همانطور که ماه در شب وجود دارد در روز نیز وجود دارد فقط کافی است بیشتر دقت کنید تا آن را ببیند!

چرا ماه در روز دیده می شود؟

بر خلاف خورشید ماه از خود نور ایجاد نمیکند و نوری که از ماه تابیده می شود در واقع نوری است که از خورشید منعکس شده است و این انعکاس نور از ماه باعث می شود ما در طول روز بتوانیم ماه را ببینیم. ماه و ستارگان همیشه در طول روز در آسمان وجود دارند اما ما نمیتوانیم آن ها را ببینیم زیرا آسمان بسیار روشن است، اما وقتی ماه در ساعاتی از روز در مقابل خورشید قرار میگیرد نور خورشید بر روی ماه منعکس می شود به همین دلیل برخی از روزها میتوانیم صورت کامل ماه را ببینیم.

ماه درست زمانی که خورشید غروب میکند طلوع میکند. در روزهای قبل از ماه کامل به اگر به شرق آسمان نگاه کنید میتوانید ماه تقریبا کامل را در حالی که طلوع میکند قبل از غروب خورشید در آسمان ببیند. اما در روزهای بعد از ماه کامل نمیتوانید در غرب آسمان نگاه کنید و غروب ماه را پس از طلوع خورشید تماشا کنید.

ماه در آسمان روز
چرا ماه در روز دیده میشود

دلیل اصلی و علمی دیده شدن ماه در آسمان روز چیست؟

بسیاری از شما ممکن است فکر کنید ماه در طول روز در آسمان دیده نمیشود. اما اینگونه نیست ماه و ستارگان در طی روز در آسمان وجود دارند یکی از دلایلی که باعث می شود ما هر روز نتوانیم ماه را در آسمان ببینیم روشنایی و نور زیادی است که در روز وجود دارد و مانع دیدن ماه در آسمان روز می شود.

دلیل دوم موقعیت قرارگیری ماه در روزهای مختلف است. ماه و ستارگان نور خورشید را پراکنده میکنند و این موضوع سبب میشود بعضی از روزها نتوانیم ماه را در طی روز در آسمان مشاهده کنیم زیرا ماه از خود نوری ندارد و این نور خورشید است که به سطح آن برخورد میکند. ما گاهی ماه را در روز میبینم همان طوری که میتوانیم آن را در شب مشاهده کنیم. این موضوع به دلیل انعکاس نور خورشید است و نزدیکی ماه به زمین سبب می شود که آن را در روشنایی روز نیز ببینیم.

بعد از خورشید ماه جزو درخشان ترین اجرام آسمانی است. اما این نکته را در نظر داشته باشید که هر روز نمیتوانید ماه را در آسمان مشاهده کنید این موضوع به دلیل جو زمین است اگر سیاره زمین جو نداشت همیشه میتوانستیم ماه را مشاهده کنیم. وقتی ماه جدید بین زمین و خورشید حرکت میکند سمت روشن ماه از شما دور میشود و سمت تاریک ماه رو به زمین قرار میگیرد و در این روزها ماه از دید ما در طی روز ناپدید میشود. ذرات گاز موجود در جو ما عمدتا نیتروژن و اکسیژن هستند و نورهایی را که طول موج کوتاهی دارند مانند نور آبی و بنفش پراکنده میکنند و این پراکندگی که شامل جذب و انتشار مجدد نور در جهتی متفاوت است باعث میشود در طی روز رنگ آبی به آسمان بدهد.

مطلب پیشنهادی: چرا همیشه یک طرف ماه را میبینیم

چه روزهایی از سال ماه در طول روز در آسمان دیده میشود؟

در روزهای اول ماه بیشتر این اتفاق رخ میدهد و در طی روز میتوانید ماه را در آسمان مشاهده کنید. هرچه نزدیک ماه کامل شویم رویت ماه در روز کمتر میشود.

آیا وجود ماه در طی روز یک پدیده عجیب است؟

دیده شدن ماه در آسمان روز یک پدیده کاملا طبیعی است. در بیشتر روزها ماه در طی روز در آسمان وجود دارد.

آیا نور ماه از خودش است؟

خیر، نور ماه بازتابی از نور خورشید است و بیشتر این نور را از خورشید دریافت میکند.

آیا ماه میچرخد؟

بله ماه در محور خودش میچرخد.

چگونه ماه در بعضی از روزها دیده میشود اما در بعضی دیگر دیده نمیشود؟

ماه برای اینکه بتواند در طول روز از زمین دیده شود، باید بتواند بر نورهای پراکنده از سوی خورشید غلبه کند. به‌مدت دو یا سه روز در زمان ماه نو، ماه از روی زمین قابل رویت نیست.

چند روز در سال می توانیم ماه را در آسمان روز ببینیم؟

ماه به طور متوسط 25 روز از سال در آسمان روز قابل مشاهده است.

دیده شدن ماه در طول روز به چه عواملی بستگی دارد؟

دیده شدن ماه در آسمان روز به عواملی از جمله فصلی که در آن قرار داریم، میزان نور خورشید، فاصله و محل قرار گرفتن ماه بستگی دارد.

بهترین زمان برای دیدن ماه در روز چه زمانی است؟

سه ماه اول سال جدید بهترین زمان دیدن ماه در آسمان روز است.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.