Take a fresh look at your lifestyle.

اگر تن ماهی را نجوشانده بخوریم چه میشود؛ علائم مسمومیت با تن ماهی چیست؟

جوشاندن تن ماهی قبل از مصرف آن را جدی بگیرید و حتما این کار را انجام دهید زیرا ممکن است نجوشاندن تن ماهی منجر به ایجاد مشکلاتی شود که ضررات جبران ناپذیری را برای شما به همراه دارد. علت اصلی اینکه می گویند تن ماهی قبل از مصرف باید جوشانده و گرم شود این است که تن ماهی دارای چربی زیادی است و این چربی ها ممکن است در ظرف آلومینیومی تن ماهی تولید سم کنند. این سم وارد تن ماهی شده و با خوردن آن وارد بدن ما نیز می شود. در ادامه توضیحات کاملتر ارائه شده است.

چرا باید تن ماهی را بجوشانیم؟

باکتری هایی در مواد غذایی کنسرو شده وجود دارد به نام بوتولینوم، این باکتری ها در حالت عادی اصلا خطرناک نیستند و ضرری برای بدن ندارند ولی سمی که از جمع شدن آنها ایجاد میشود مضر می باشد. به همین خاطر اگر قبل از مصرف تن ماهی آن را نجوشانیم این باکتری ها در کنار هم تجمع پیدا کرده و تولید سم میکنند که همین سم برای کشتن افراد زیادی کافی است!

سمس که توسط بوتولینوم تولید می شود می تواند تمام اعضای بدن را درگیر کند و آنها را از کار بیاندازد. این سم به گونه ای سبب مسمومست و دل درد میشود که حتی ممکن است قسمتی از بدن را فلج کند. با توجه با خطراتی که در صورت نجوشاندن تن ماهی وجود دارد بهتر است همیشه قبل از مصرف تن ماهی آن را به مدت 15 الی 20 دقیقه در آب جوش بجوشانید تا از خطرات احتمالی اما خطرناک آن در امان باشید.

این موضوع به مواد تشکیل دهنده تن ماهی و ساختار آن نیز برمی گردد و همین سبب حساس تر شدن این موضوع شده است. روغنی که در تن ماهی وجود دارد باید در محیط و دمای مناسب نگهداری شود در غیر این صورت باعث رشد باکتری و تولید سم و همین طور فاسد شدن تن ماهی خواهد شد.

جوشاندن تن ماهی چگونه سم موجود در آن را از بین میبرد؟

همانطور که در مطالب بالا گفته شد نجوشاندن تن ماهی خطرات زیادی دارد اما جوشاندن تن ماهی چگونه باعث از بین رفتن سم بوتولینوم میشود؟ باکتری هایی که در قوطی کنسرو تن ماهی تجمع پیدا میکنند با جوشاندن و حرارت بالایی که در اثر جوشاندن ایجاد میشود از بین میروند زیرا نمی توانند در برابر دمای بالا مقاومت کنند. بوتولینوم نیز از آن دسته باکتری هایی می باشد که در اثر گرما از بین میروند البته به این نکته توجه کنید اگر تن ماهی فاسد باشد و تاریخ انقضای آن گذشته باشد جوشاندن آن هیچ مشکلی را حل نمیکند و فقط باید آن را دور بیاندازید. از بو و شکل تن ماهی میتوانید متوجه فاسد بودن آن شوید.

عوارض خوردن تن ماهی نجوشیده

علائم مسمومیت با تن ماهی

علائم مسمومیت با تن ماهی معمولا بعد از 12 تا 36 ساعت خوشان را نشان می دهند. اما گاهی اوقات دیده شده این علائم زودتر (بعد از 6 ساعت) و دیرتر (بعد از 5 روز) هم نمایان می شوند.

در صورتی که توسط سم بوتولیسم تولید شده در قوطی کنسرو تن ماهی مسموم شوید در ابتدای مسمومیت علائمی مانند ضعف، احساس درد در ناحیه شکم، ناتوانی در بلعیدن غذا، تغییر صدا مانند هنگامی که سرماخورده اید و یا احساس اینکه به سختی صحبت می کنید خواهید داشت. با گذشت زمان این علائم تغییر کرده و به شکل احساس ضعف در دست، پا و قفسه سینه و گیجی خود را نشان می دهد. تب از علائم مسمومیت با تن ماهی نیست.

نجوشاندن تن ماهی سبب تولید سم و تجمع باکتری در قوطی آن میشودبه طور کلی علائم مسمومیت با تن ماهی عبارتند از:

  • دل درد های شدید
  • اسهال
  • استفراغ
  • سرگیجه
  • تاری چشم
  • احساس خستگی و بیحالی
  • ناتوانی در حرف زدن و بلعیدن غذا

بعد از مسمومیت با تن ماهی چه کنیم؟

اگر علائم مسمومیت با تن ماهی را داشتید هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید زیرا اگر میزان مسمومیت زیاد باشد می تواند خطرناک باشد اما خونسردی خودتان را حفظ کنید و از انجام کارهای شتاب زده خوداری کنید. همچنین توجه کنید که خوراندن شیر به شخص مسموم کار درستی نیست. قبل از مراجعه به پزشک بالا اوردن مواد غذایی توسط فرو بردن انگشت در دهان می تواند مفید باشد. مبتلایان به مسمومیت با تن ماهی معمولا دچار سختی تنفس می شوند بنابراین اطراف بیمار را خلوت کنید و او را در محیطی قرار دهید که در معرض هوای آزاد قرار بگیرد.

نکات مهم در مورد جوشاندن تن ماهی

  1. بعضی از افراد وقتی تن ماهی را میخرند می جوشانند و کنار میگذارند تا هر زمانی که خواستند مصرف کنند آماده خوردن باشد. این کار بسیار غلط است زیرا در این مدت ممکن است سم در قوطی تولید شود. همیشه بلافاصله قبل از مصرف باید تن ماهی را بجوشانید.
  2. متخصصین تغذیه گرم کردن تن ماهی در ماکرویو را درست نمی دانند. زیرا این گرما از بیرون وارد میشود و ممکن است به قوطی آلومینیومی آن آسیب وارد کند.
  3. تن ماهی را حتما در دمای 100 درجه بجوشانید تا کاملا حرارت ببیند و سم آن از بین برود.
  4. بهترین کار برای جوشاندن تن ماهی این است که آن را در ظرف دیگری که حاوی آب در حال جوش است قرار دهید و چند دقیقه صبر کنید.

سخن آخر

جوشاندن تن ماهی را جدی بگیرید و همیشه قبل از مصرف به مدت 20 دقیقه اجازه بدهید تن ماهی در آب بجوشد تا باکتری و سم های وجود در آن از بین برود. زیرا انجام ندادن این کار ممکن است تبعات جبران ناپذیری را برایتان ایجاد کند. علاوه بر این حتما به تاریخ انقضای روی محصول توجه کنید. اگر چند تن ماهی در خانه دارید در شرایط و دمای مناسب آنها را نگهداری کنید زیرا اگر محیط مناسب نباشد ممکن است قبل از تاریخ انقضا محصول فاسد شود.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.