یکی از بحث های داغ این روزها سیاست جدیدی است که واتس اپ در پیش گرفته است. طبق قانون جدید واتس اپ کاربرانی که از پیام رسان واتس اپ استفاده می کنند تا ۸ فوریه ۲۰۲۱ فرصت داشتند که یا قانون جدید واتس اپ را بپذیرند یعنی به واتس اپ اجازه بدهند به شماره تلفن، اپراتور تلفن همراه و ISP، زبان و منطقه زمانی، آدرس IP، اطلاعات عملکرد دستگاه و شناسهها دسترسی داشته باشد. نپذیرفتن این قانون باعث میشود که دسترسی شما به واتس اپ قطع شود. اما با اعتراض وسیعی که نسبت به ای قانون جدید واتس اپ صورت گرفت و حتی بسیاری از کاربران به سمت پیام رسان های دیگر رفتند باعث شد واتس اپ اعلام کند دسترسی واتس اپ به حریم خصوصی 3 ماه به تعویق افتاده است. این فرصت 3 ماهه برای تفهیم این سیاست به کاربران است و این قانون بعد از 3 ماه اجرایی خواهد شد.
قانون جدید واتس اپ 3 ماه دیگر اجرایی می شود
به گزارش زومیت
واتساپ اجرایی شدن قوانین جدید حریم خصوصی را سه ماه به تأخیر انداخت
واتساپ رسما اجرایی شدن سیاستهای جدید حریم خصوصی را سه ماه به تأخیر انداخته است و در این مدت، کسانی که با قوانین موافقت نکنند همچنان میتوانند از این پیامرسان استفاده کنند.
واتساپ (WhatsApp) در آخرین ساعات شب گذشته در پی انتقادات گستردهی مردم و کارشناسان، اعلام کرد اجرایی شدن سیاستهای حریم خصوصی جدید به مدت سه ماه به تأخیر افتاده است. واتساپ گفته بود از تاریخ ۸ فوریهی ۲۰۲۱ (۲۰ بهمن ۱۳۹۹)، تمامی کسانی که به استفاده از این پیامرسان تمایل دارند ملزم به موافقت با سیاستهای حریم خصوصی آن هستند. واتساپ در نوتیفیکیشنی که روی گوشی کاربران ظاهر کرد، گفت سیاستهای جدیدش باعث میشوند اطلاعات شخصی کاربران را در اختیار فیسبوک و شرکتهای تحت مدیریت آن قرار بدهد.
براساس گزارش ورج، اطلاعیهی واتساپ صرفا به تأخیر در اجرایی شدن سیاستهای جدید ارتباط دارد و اصل ماجرا را تغییر نمیدهد؛ این یعنی سه ماه بعد و وقتی موعد مقرر فرا رسید، واتساپ شروع به ارائهی اطلاعات شخصی کاربران به فیسبوک میکند. واتساپ پیشتر بهدفعات تأکید کرده است که سیاستهای حریم خصوصی جدید صرفا به چتهای حسابهای تجاری ارتباط دارد و چتهای خصوصی را متأثر نمیکند.
واتساپ در بیانیهی مطبوعاتی مینویسد: «ما از افراد بسیار زیادی شنیدهایم که بهروزرسانی ما [روی سیاستهای حریم خصوصی] باعث سردرگمی زیادی شده است». به گفته واتساپ، اطلاعات غلط بسیاری باعث ایجاد این سردرگمی شدهاند و میخواهد همهی کاربران از اصولی که این شرکت به آنها پایبند است اطلاع داشته باشند.
تأخیر سهماهه هیچ تأثیری روی اجرا شدن قوانین جدید واتساپ ندارد
بررسی کارشناسان امنیتی نشان میدهد واتساپ از سال ۲۰۱۶ برخی اطلاعات شخصی کاربران را با فیسبوک به اشتراک میگذارد. این اطلاعات شامل مواردی مثل شماره تلفن میشود. در سال ۲۰۱۶ واتساپ به کاربران امکان داد گزینهای خاص را انتخاب کنند تا شامل سیاستهای حریم خصوصی نشوند و اطلاعاتشان در اختیار فیسبوک قرار نگیرد؛ اما این گزینهی اکنون در واتساپ وجود ندارد.
از سال ۲۰۱۶ یک میلیارد نفر کاربر به واتساپ اضافه شده است. تمامی کسانی که در سال ۲۰۱۶ گزینهی حریم خصوصی را انتخاب نکردند به همراه یک میلیارد کاربر جدیگری که از سال ۲۰۱۶ به واتساپ اضافه شدهاند، بدون اینکه بدانند سالها است اطلاعاشان را به فیسبوک میدهند.
پیامرسان واتساپ مجهز به رمزنگاری سرتاسری (End-to-End Encryption) است و این یعنی واتساپ و فیسبوک حتی اگر بخواهند، نمیتوانند محتوای چتهای خصوصی را ببینند. رمزنگاری سرتاسری، سیستم بسیار قدرتمندی است و امنیت چتهای کاربران را تضمین میکند.
نوتیفیکیشن درونبرنامهای واتساپ، کاربران را از تغییراتی آگاه میکرد که این پیامرسان بر چتهای حسابهای تجاری اعمال میکند. اما همین نوتیفیکیشن باعث شد کاربران از قانونی که در سال ۲۰۱۶ وضع شده بود خبردار شوند. واتساپ به اعلام کرده است که کاربران دو گزینه پیش رو دارند: موافقت با قوانین یا حذف حساب کاربری. همین موضوع کاربران را خشمگین کرد و انتقادات از واتساپ افزایش یافت. این شبکهی اجتماعی هفتهی گذشته بیانیهای منتشر کرد تا به برخی از شبهات پاسخ بدهد. در بیانیهی واتساپ تصویر زیر منتشر شده بود؛ این تصویر بیانگر اطلاعاتی است که واتساپ از کاربران جمعآوری نمیکند؛ اما کارشناسان میگویند دادههای تصویر زیر با آنچه واتساپ پیشتر گفته بود در تناقض است:
واتساپ میگوید جملات به کار بردهشده در متن سیاستهای جدید حریم خصوصی باعث شدهاند برداشت غلطی انجام بگیرد؛ در نتیجه توجه مردم به دیگر اپلیکیشنهای پیامرسان به شدت افزایش پیدا کرد. مدیران اجرایی فیسبوک از جمله آدام موسری (مدیرعامل اینستاگرام) و ویل کتکارت (مدیر واتساپ)، از توییتر برای شفافسازی دربارهی قوانین جدید استفاده کردند که البته تلاش آنها چندان موفقیتآمیز نبوده است.
فیسبوک در زمینهی حفاظت از حریم خصوصی کاربرانش شرکتی بسیار بدنام است. ازطرفی واتساپ طی سالهای اخیر کمکم شروع به کسب درآمد از پلتفرمش کرد. این دو موضوع باعث شدهاند اعتماد مردم به واتساپ بسیار پایین بیاید , درنتیجه، بهروزرسانی سیاستهای حریم خصوصی واتساپ که در نگاه اول معمولی بهحساب میآمد، تبدیل به بحثی جهانی شد.واتساپ قصد دارد از فرصت سه ماهه برای تفهمیم بهتر تغییرات سیاستهای حریم خصوصی خود استفاده کند. واتساپ میگوید حتی کسانی که با سیاستهای جدید حریم خصوصی موافقت نکنند، همچنان اجازهی استفاده از این پیامرسان را دارند. این شبکهی اجتماعی قصد دارد کارهای بیشتری انجام دهد تا اطلاعات غلطی که در این زمینه به شکل گسترده منتشر شدهاند، با اطلاعات درست جایگزین شوند. براساس اعلام واتساپ، سیاستهای جدید از ۱۵ می ۲۰۲۱ (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰) اجرایی خواهند شد.
تغییراتی که برای چتهای تجاری واتساپ در نظر گرفته شده، همچنان قرار است اجرایی شوند. این شبکهی اجتماعی بهصراحت میگوید پیامهایی که کاربران به حسابهای تجاری واتساپ میفرستند ممکن است روی سرورهای فیسبوک ذخیره شوند (طبیعتا این موضوع مستلزم بهاشتراکگذاری دادهها بین واتساپ و فیسبوک است). فیسبوک این حق را به خود میدهد که از اطلاعات مورد بحث برای نمایش تبلیغات هدفمند به کاربران شبکهی اجتماعی خود و اینستاگرام استفاده کند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان
تعویق سه ماهه در اجرای قوانین حریم خصوصی واتساپ
شرکت واتساپ اجرای قوانین جدید حریم خصوصی خود را سه ماه به تعویق انداخت و در این مدت کاربران میتوانند همچنان از این پیامرسان استفاده کنند.
پیام رسان WhatsApp روز جمعه اعلام کرد پس از انتقادهای شدید مردم در سراسر جهان از سیاست جدید این شرکت، تغییر در قوانین را به تأخیر میاندازد.
به موجب این اطلاعیه جدید، این برنامه مجاز است دادههای کاربران، از جمله موقعیت مکانی و شماره تلفن را با شرکت مادرش فیسبوک و واحدهای خود مانند اینستاگرام و مسنجر به اشتراک بگذارد.
واتساپ گفت که تلاش میکند کارهای بیشتری انجام دهد تا اطلاعات نادرست درباره نحوه حفظ حریم خصوصی و امنیت در واتس اپ را پاک کند. فعالان حقوق حریم خصوصی به شدت از تغییرات واتساپ انتقاد کردند و گفتند که این آخرین اقدامی است که نشان میدهد فیسبوک امنیت دادههای کاربران را حفظ نمیکند.
کاربرانی که به دنبال کوچ به پیامرسانهای دیگر هستند
پس از اطلاعیه اولیه WhatsApp، بسیاری از کاربران به سایر پیام رسانها، از جمله Signal کوچ کردند. سیگنال گفت که هجوم گسترده کاربران منجر به مشکلات فنی در ارائه برخی پیامها در روز جمعه شده است.
واتساپ همچنین مهلت ۸ فوریه را برای اعمال تغییر در شرایط سرویس خود، شامل اشتراک دادهها با سرورهای فیسبوک، لغو کرد.
این شرکت در یک پست وبلاگ گفت: “ما تاریخی که از مردم خواسته میشود شرایط را بررسی و قبول کنندرا عقب میاندازیم. ”
این تأخیر میتواند مانعی برای برنامه WhatsApp برای درآمدزایی با سهولت در انجام مبادلات تجاری در برنامه پیام رسان باشد. فیسبوک WhatsApp را در سال ۲۰۱۴ به قیمت ۱۹ میلیارد دلار خریداری کرد، اما این پیام رسان در کسب درآمد کند عمل کرده است.
کشورها شرایط اشتراک داده را به چالش میکشند
این تغییرات همچنان با واکنش جهانی روبرو شد. دادخواستی روز پنجشنبه در دادگاه هند اعلام شد که سیاست حفظ حریم خصوصی به روز شده واتس اپ منجر به نظارت بر کاربر میشود و امنیت هند را تهدید میکند.
هند بزرگترین بازار برای این برنامه است که در آن ۴۰۰ میلیون کاربر دارد. بسیاری از کاربران شروع به نصب برنامههای رقیب کردهاند. واتس اپ یک کمپین تبلیغاتی پرهزینه را برای آرام کردن مشتریان راه اندازی کرده است.
سازمان حفاظت از دادههای ایتالیا بیانیهای صادر کرد که این مرجع اعتقاد دارد که برای کاربران امکان فهم نوع تغییر ایجاد نشده و همچنین نحوه برخورد با دادهها پس از ۸ فوریه امکان پذیر نبود.