Take a fresh look at your lifestyle.

تقویم رویدادهای امروز۱ مهر و وقایع مهم تاریخی این روز

در این صفحه همراه شما هستیم تا در تاریخ قدمی بزنیم و مهمترین رویدادهای تاریخ جهان را بررسی کنیم. وقایع مهمی که در تاریخ 1مهر مصادف با 23 سپتامبر رخ داده اند. اشخاص مشهور و تاثیر گذاری که در 1 مهر به دنیا آمده اند و افرادی مهمی که در تاریخ نامشان پرآوازه بود و در این تاریخ درگذشته اند را بصورت مختصر و مفید بررسی خواهیم نمود.

رویدادهای مهم تاریخی مصادف با امروز 1مهر

سیاره نپتون

کشف سیاره نپتون، هشتمین سیاره خورشیدی 1359

در تاریخ 23 سپتامبر 1846(1 مهر)، سیاره نپتون توسط دانشمند آلماني «يوهان گفريد گال»، كشف شد. نپتون دارای 8 قمر می باشد و روزهای این سیاره 16 ساعت و نزدیک به 7 دقیقه است. سطح سیاره نپتون متشکل از انواع گاز و بخار می باشد.

نپتون، هشتمین و آخرین سیارهٔ سامانه خورشیدی است. این سیاره بزرگترین مدار را در بین سیارات دارد و سرعت حرکت مداری آن نیز کند می باشد، به این ترتیب که، هر سال در نپتون معادل با ۱۶۵ سال زمینی است. از زمان کشف سیاره نپتون تا کنون، تنها نزدیک به یکبار به دور خورشید چرخیده است.

با توجه به انحراف محوری زیاد نپتون، تغییرات فصلی در آنجا نسبتا شدید است. سیاره نپتون، میدان مغناطیسی نسبتاً قوی دارد. محورهای مغناطیسی این سیاره نسبت به محورهای جغرافیایی، حدود ۴۷ درجه اختلاف دارد.

قتل عام مسیحیان در ژاپن

روز قتل عام مسیحیان در ژاپن 1622

روز 1 مهر مصادف با ۲۳ سپتامبر 1622، سالروز قتل عام مسیحیان در ژاپن است. در چنین روزی، مسیحیانی که به ترویج دین مسیحیت مشغول بودند، گردن زده شدند. علاوه بر این مسیحیان، برخی از ژاپنی ها كه به دین مسیح گرایش پیدا کرده بودند نیز به اسب بسته شدند و در اثر کشیده شدن بیش از حد روی زمین، جان باختند.

در پی این کشتار، ژاپن ورود غربیها را به سرزمین خود ممنوع اعلام کرد و ارتباط دو کشور را قطع کرد. گفته شده، “ژاپني ها صرفا بدلیل گرایش به آیین بودا دست به کشتار مسیحیان در ژاپن نزدند، بلكه نگرانی ژاپن از نفوذ غربی ها در کشورش و تخریب فرهنگ ملی ژاپن بود.

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 1 مهر

سید روح الله خمینی

تولد امام خمینی، پایه گذار نظام جمهوری اسلامی 1281

تولد حضرت آيت ‏اللَّه العظمي سيدروح اللَّه موسوي خميني در 1مهر سال 1281 ش برابر با 23 سپتامبر در شهر خمین اتفاق افتاد. امام خمینی بعد از شهادت پدر بزرگوارش، تحت سرپرستي مادر و عمه خود قرار گرفت. ايشان همزمان با تاسيس حوزه علميه، به قم رفتند و در محضر عالمان بزرگ علوم هیئت، عرفان، حکمت و فلسفه را آموختند و به درجات بالایی در علوم دست یافتند.

در محضرامام خمینی، شاگردان فراواني کسب علم کردند که همواره در جریان انقلاب ایشان را مورد حمایت قرار دادند. با آغاز فعالیت های ضداسلامی حکومت پهلوی، امام خمینی عليه دولت پهلوی قیام کردند که موجب راه اندازی نهضت اسلامی ایران شد.

محمدرضا شجریان

تولد محمدرضا شجریان، خواننده، موسیقیدان و خوش نویس ایرانی 1940

محمدرضا شجریان، موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز، خواننده و خوشنویس ایرانی، 1مهر (23 سپتامبر) ۱۳۱۹ در مشهد متولد شد. محمدرضا شجریان از همان کودکی به خواندن علاقه نشان داد و با توجه به صدای خوش و استعدادی که داشت، نزد پدرش که قاری قرآن بود صدای خود را پرورش داد.

برای نخستین بار، در سال ۱۳۳۱، صدای تلاوت قرآن توسط شجریان از رادیو خراسان پخش شد. او پس از دریافت دیپلم دانش‌سرای عالی، در آموزش و پرورش استخدام و مشغول تدریس شد. شجریان، که در ایران به خسرو آواز لقب گرفته است همچنین عنوان پرآوازه‌ترین هنرمند موسیقی اصیل ایرانی را از سایت انجمن آسیا، عنوان یکی از مهم‌ترین هنرمندان موسیقی جهان، از سوی روزنامهٔ ونکوورسان و همچنین یکی از ۵۰ صدای برتر جهان در سال 2010 از سوی رادیوی عمومی ملی (NPR) را دریافت کرده است.

محمدرضا شجریان که نامزد ۲ جایزه گرمی است، رئیس کنونی شورای عالی خانه موسیقی ایران و بنیان‌گذار گروه شهناز می باشد. خوانندگان سرشناسی چون ایرج بسطامی، شهرام ناظری، حسام‌الدین سراج، حمیدرضا نوربخش و پسرش همایون از شاگردان استاد محمدرضا شجریان هستند.

پیشنهاد می شود بخوانید: بیوگرافی کامل محمدرضا شجریان

حسین منزوی

تولد حسین منزوی، از بزرگترین شاعران معاصر 1325

شاعر ایرانی، حسین منزوی، که معروفیت او بیشتر بخاطر سرودن غزل است، در1 مهر ۱۳۲۵(23 سپتامبر) در شهر زنجان و خانواده‌ای فرهنگی متولد شد. پدرش نیز به ترکی شعر می‌سرود. در سال ۱۳۴۴ وارد دانشکدهٔ ادبیات دانشگاه تهران شد. حسین منزوی در سرودن شعر نیمایی و شعر سپید تبحر داشت. وی در ترانه سرائی نیز توانا بود و آلبوم نسیما از استاد افتخاری از سروده‌های اوست.

منزوی شیفتهٔ غزل بود و جریان سالم، فعال و زندهٔ شعر امروز را دنبالهٔ شعر نیما می‌دانست. بسیاری از غزل‌های او توسط خوانندگان مشهوری نظیر: کوروش یغمائی، همایون شجریان و … خوانده شده‌ است. او همچنین، گاهی از شعر گذشتگان تاثیر گرفته اما نوآوری در معانی و تصویرهای جدید، به شعر او ویژگیِ خاصی بخشیده است.

ابراهیم حاتمی کیا

تولد ابراهیم حاتمی کیا، کارگردان معروف ایرانی 1340

یکی از شخصیت های مهم ایرانی متولد مهرماه ابراهیم حاتمی کیا است. ابراهیم حاتمی کیا کارگردان، نویسنده، بازیگر و تدوینگر ایرانی است که در 1 مهر 1340 در تهران متولد شده است.

از معروف ترین فیلم های ابراهیم حاتمی کیا می توان آژانس شیشه ای، بادیگارد، چ، به وقت شام، بادیگارد را نام برد که همگی در ژانر دفاع مقدس و جنگ هستند.

حاتمی کیا 3 بار موفق به دریافت سیمرغ بلورین در جشنواره فیلم فجر برای کارگردانی فیلم های آژانس شیشه‌ای، به رنگ ارغوان و به وقت شام شده است.

در نظرسنجی که از چند منتقد معروف ایرانی انجام شد ابراهیم حاتمی کیا در فهرست 10 کارگردان برتر ایرانی قرار گرفت.

قوبلای خان

تولد قوبلای خان، پنجمین خان بزرگ امپراطوری مغول 1215

قوبلای خان یا کوبلای خان (Kublai Khan) از نوادگان چنگیز خان بود که در 23 سپتامبر 1215 مصادف با 1 مهر 594 شمسی متولد شد. قوبلای پنجمین خانِ بزرگ امپراتوری مغول می باشد. او پس از تقسیم امپراتوری، کوبلای چین را ازآنِ خود کرد و سلسلهٔ یوان را در این کشورتاسیس کرد.

حمله به ژاپن، از وقایع مهم دوران قوبلای خان بود، که در هر دو لشکرکشی، نیروی دریایی مغول‌ها دچار توفان ناگهانی شد، «طوفان خدا» یا «معجزه» که به شکست و عقب‌نشینی آنان به‌سوی چین منجر شد. در زمان قوبلای خان، سفرنامه‌نویس مشهور ایتالیایی، مارکو پولو به چین سفر کرد و مدت زیادی در دربار او مشغول بود.

افراد مشهوری که در تاریخ 1مهر، از دنیا رفتند

زیگموند فروید

درگذشت زیگموند فروید، عصب شناس و پایه گذار مکتب روانکاوی 1939

زیگموند شلومو فروید یا زیگموند فروید (Sigismund Schlomo Freud)، عصب‌شناس اتریشی بود که پدر علم روانکاوی، شناخته می‌شود. فروید در زمینه‌ ی اختلالات مغزی و گفتاردرمانی و کالبدشناسی اعصاب میکروسکوپی، در بیمارستان عمومی وین، به تحقیق پرداخت.

در سال ۱۹۰۲ زیگموند فروید به عنوان پروفسور، شناخته شد.او که مبتلا به بیماری بود، برای درمان سرطان دهانش بیش از ۳۰ بار تحت عمل جراحی قرار گرفت. فروید در تمام دوران زندگیش سیگار برگ می‌کشید. در سال ۱۹۳۹، پس از آن که مشخص شد سرطان او درمان پذیر نیست، ازپزشک خود تقاضا کرد تا مرگ را برای او راحتتر کند. پزشک سه بار جداگانه به او مورفین تزریق کرد و فروید در ۲۳ سپتامبر ۱۹۳۹(1 مهر) درگذشت.

پابلو نرودا

درگذشت پابلو نرودا، دیپلمات و برنده جایزه نوبل ادبیات اهل شیلی 1973

پابلو نرودا (Pablo Neruda)، دیپلمات، سناتور و شاعر نوگرای شیلیایی و برنده جایزه ادبیات نوبل بود. نام اصلی او «نفتالی ریکاردو الیسر ریه‌س باسوآلتو» بود و نام مستعار خود را از روی نام نویسنده (چک یان نرود) اتخاب کرده بود. نرودا از کودکی به نوشتن مشتاق بود و مورد تشویق اطرافیان(بجز پدرش) قرار می گرفت. گابریلا میسترال یکی از مشوقان او بود که بعدها خود جایزه نوبل ادبیات را دریافت کرد. مقاله نرودا برای نخستین بار در یک روزنامه محلی و هنگامی که او فقط 16 سال داشت منتشر شد.

در جریان جنگ داخلی اسپانیا، نرودا بسیار به سیاست پرداخت و هوادار کمونیسم شد. در سال ۱۹۴۵ به عنوان یک سناتور کمونیست در سنای شیلی شروع به فعالیت کرد و رسماً عضو حزب کمونیست شیلی شد. مدتی بعد با سرکوب مبارزات کارگری و حزب کمونیست، پابلو سخنرانی تندی بر ضد حکومت کرد و پس از آن مدتی مخفی زندگی کرد.

پابلو در(1 مهر) 23 سپتامبر1973 به دلیل بیماری درگذشت اما عده‌ای معتقدند که پابلو نرودا با مسمومیت به قتل رسیده است و مرگ او را غیر عادی دانسته اند.

اطلاعات کامل در مورد جایزه نوبل

اوربن لو وریه

درگذشت اوربن لو وریه، ریاضیدان فرانسوی و کاشف سیاره نپتون 1877

اوربن ژان ژوزف لو وریه (Urbain Jean Joseph Le Verrier)، یک ریاضی دان و ستاره شناس فرانسوی بود که تخصص او در زمینه مکانیک سماوی بود اما مهمترین اقدام او، فعالیت های او در کشف سیاره نپتون بود که منجر به شهرت او شد.

اوربن لو وریه محاسبات پیچده‌ای را برای کشف نپتون انجام داد و سرانجام  در 23 سپتامبر 1877(1 مهر) محاسباتش را همراه با نامه‌ای برای معاون رصد خانه برلین (گاله) فرستاد و از او خواست تا به رصد این سیاره بپردازد. امروزه بیشتر دانشمندان معتقداند که لووریه به دلیل انجام محاسبات پیچیده که منجر به کشف نپتون شد، از کاشفان این سیاره محسوب می شود.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.