چگونه حرف بزنیم که تاثیرگذار باشد (موانع برقراری ارتباط موثر)
توانایی برقراری ارتباط موثر یکی از مهمترین مهارت هایی است که می توانید آن را توسعه دهید. تکنیک های ارتباطی قوی می تواند در تمام جنبه های زندگی به شما کمک کند. اگر شما تصمیم دارید که روش های برقراری ارتباط موثر را بدانید در این مطلب به شما می گوییم که چگونه حرف بزنیم که تاثیرگذار باشد.
چگونه صحبت کنیم که تاثیرگذار باشد
صحبت موثر به این صورت تعریف می شود که به گونه ای صحبت کنید که پیام شما به وضوح شنیده شود و در صورت امکان به آن عمل شود. دو عنصر اصلی برای صحبت موثر وجود دارد: آنچه می گویید و نحوه بیان آن. آنچه شما می گویید به معنای انتخاب کلمات شماست. کلماتی که ممکن است هنگام گپ زدن با یک دوست استفاده کنید احتمالاً با کلماتی که در یک سخنرانی یا مصاحبه رسمی استفاده می شود متفاوت است. به طور مشابه، نحوه صحبت شما نیز در موقعیت های مختلف متفاوت خواهد بود. در اینجا جنبه های سخنرانی موثر را مورد بحث قرار می دهیم همچنین راههایی را پیشنهاد می کنیم که از طریق آنها میتوانید سخنران مؤثرتری باشید.
مهارت ارتباط موثر (چگونه حرف بزنیم که تاثیرگذار باشد):
-
به خوبی گوش دهید
ارتباط موثر بیشتر به معنی این است که علاوه بر درست صحبت کردن به خوبی گوش دهید تا متوجه لحن ظریف گونیده و احساستی که م.نتقل می کند بشوید. خوب گوش دادن به معنی درک کلمات و احساساتی است که درحال انتقال می باشد.
-
واضح و بدون عجله صحبت کنید
زمانی که عصبی هستید یا کمی نسبت به خود مطمئن نیستید، خیلی معمول است که سریع صحبت کنید. با این حال، اگر خیلی سریع صحبت کنید، ممکن است شنوندگان کلمات شما را به سختی بشنوند و تاثیرگذاری کلامی شما کمتر شود. بهتر است قبل از شروع صحبت چند نفس عمیق بکشید و کلمات را با دقت انتخاب کنید، کلمات و عباراتی که انتخاب می کنید، می تواند بر پیام کلی شما تأثیر بگذارد. یادگیری لغات جدید و افزایش دایره لغات میتواند مفید باشد. به طور کلی صحبت کردن به طور طبیعی بیشترین صداقت را نشان می دهد. می توانید کلمات محترمانه در گفتگو را جایگزین مکالمات روزمره خود کنید.
-
با احترام مخالفت کنید
عقاید متفاوت نباید یک دوستی، رابطه یا حتی مکالمه معمولی را خراب کند. ممکن است با بسیاری از افرادی که با آنها صحبت می کنید اشتراکات و تفاوت های زیادی داشته باشید، این کاملا طبیعی است که گاهی اوقات مخالفت کنید. فقط مراقب باشید نظر خود را مودبانه بگویید و از تحقیر و قضاوت بپرهیزید. یک مکالمه خوب باید دو طرفه باشد. علاوه بر این زمانی که نظرات خود را می گویید از دیگران درباره ی نظراتشان بپرسید.
-
مراقب زبان بدن خود باشید
در حالی که کلمات گفته شده ممکن است وزن زیادی داشته باشند، زبان بدن شما نیز می تواند چیزهای زیادی را منتقل کند. وقتی صحبت از ارتباط به میان میآید، نحوه گفتن کلمات به همان اندازه مهم است. این نکات می تواند به شما کمک کند تا حواستان به آنچه که بدون کلمات می گویید باشید.
-
ارتباط چشمی برقرار کنید
ملاقات با نگاه یک نفر در یک مکالمه می تواند علاقه شما را به حرف های او نشان دهد. همچنین حس صراحت و صداقت را منتقل می کند. نگاه کردن به چشمان کسی نشان می دهد که چیزی برای پنهان کردن ندارید. یادگیری روش های فن بیان میتواند بسیار مفید باشد.
-
آرام صحبت کنید
اگر در حین مکالمه کمی عصبی هستید، ممکن است ماهیچه های صورت شما منقبض شوند، که می تواند باعث تحریک یا استرس شما شود.
-
از روی هم زدن انداختن پاها خودداری کنید
ممکن است هنگام نشستن پاهایتان را روی هم بیاندازید یا دست ها را روی سینه تان جمع کنید. اما انجام این کار در یک مکالمه گاهی اوقات میتواند این احساس را ایجاد کند که به ایدههای جدید بسته هستید یا بیعلاقه هستید. اگر تمایل دارید هنگام نشستن پاهای خود را روی هم قرار دهید، بهتر است دستان خود را در کنارتان نگه دارید.
-
سعی کنید از بی قراری خودداری کنید
بی قراری می تواند شامل بازی با کلید، گوش و خودکار یا ضربه زدن پا و خوردن ناخن باشد. این رفتارها علاوه بر اینکه کمی حواستان را پرت میکند، میتواند حوصله تان را هم نشان دهد. اگر اینکارها به شما کمک می کند واضح تر فکر کنید، سعی کنید روشی پیدا کنید که کمتر واضح باشد.
-
تصدیق و تایید کنید
اعتبار بخشیدن به آنچه که طرف مقابل می گوید به او اجازه می دهد تا بداند که شما واقعاً گوش می دهید. تکان دادن سر و ایجاد سر و صدای تایید خوب است.
-
توجه خود را به گوینده جلب کنید
در صورت امکان بدن خود را به سمت گوینده چرخانده و برای نشان دادن علاقه خود به مکالمه، حداقل در برخی مواقع تماس چشمی برقرار کنید.
ارتباط موثر چیست؟
ارتباط موثر چیزی فراتر از تبادل اطلاعات است. ارتباطی موثر است که علاوه بر اینکه بتوانید پیامی را به وضوح منتقل کنید، باید به گونه ای گوش دهید که معنای کامل آنچه گفته می شود را به دست آورید و باعث شوید طرف مقابل احساس کند شنیده شده و درک می شود.
ارتباط موثر به نظر می رسد که باید غریزی باشد. اما اغلب اوقات، وقتی سعی می کنیم با دیگران ارتباط برقرار کنیم، چیزی به اشتباه می افتد. ما یک چیز می گوییم، دیگری چیز دیگری می شنود و سوء تفاهم، ناامیدی و درگیری ایجاد می شود. این می تواند مشکلاتی را در خانه، مدرسه و روابط کاری شما ایجاد کند.
برای بسیاری از ما، برقراری ارتباط واضح تر و موثرتر مستلزم یادگیری برخی مهارت های ارتباطی مهم است. خواه در تلاش برای بهبود ارتباط با همسر، فرزندان، رئیس یا همکاران خود باشید، یادگیری این مهارت ها می تواند ارتباط شما را با دیگران عمیق تر کند، اعتماد و احترام بیشتری ایجاد کند و کار تیمی، حل مسئله و سلامت کلی اجتماعی و عاطفی شما را بهبود بخشد.
موانع برقراری ارتباط موثر
موانع رایج ارتباط موثر عبارتند از:
- استرس و احساسات خارج از کنترل وقتی استرس دارید یا از نظر عاطفی تحت فشار هستید، احتمالاً دیگران را اشتباه میخوانید، سیگنالهای غیرکلامی گیجکننده یا غیرکلامی ارسال میکنید و در الگوهای رفتاری ناسالم قرار میگیرید. برای جلوگیری از درگیری و سوء تفاهم، می توانید یاد بگیرید که چگونه قبل از ادامه مکالمه به سرعت آرام شوید.
- عدم تمرکز وقتی چندوظیفه ای انجام می دهید نمی توانید به طور موثر ارتباط برقرار کنید. اگر تلفن خود را چک میکنید، برنامهریزی میکنید که بعداً چه میگویید، یا خیالپردازی میکنید، مطمئناً نشانههای غیرکلامی را در مکالمه از دست خواهید داد. برای برقراری ارتباط موثر، باید از حواس پرتی اجتناب کنید و تمرکز خود را حفظ کنید.
- زبان بدن متناقض ارتباط غیرکلامی باید آنچه را که گفته می شود تقویت کند، نه با آن در تضاد باشد. اگر شما یک چیز می گویید، اما زبان بدن شما چیز دیگری می گوید، شنونده شما احتمالاً احساس می کند که شما ناصادق رفتار می کنید. به عنوان مثال، شما نمی توانید در حالی که سر خود را نه تکان می دهید، “بله” بگویید.
- زبان بدن منفی اگر با آنچه گفته میشود مخالف هستید یا از آن خوشتان نمیآید، ممکن است از زبان بدن منفی برای رد پیام طرف مقابل استفاده کنید، مثلاً دستهایتان را روی هم قرار دهید، از تماس چشمی خودداری کنید یا به پاهایتان ضربه بزنید. لازم نیست با آنچه گفته می شود موافق باشید یا حتی آن را دوست داشته باشید، اما برای برقراری ارتباط موثر و قرار ندادن طرف مقابل در حالت تدافعی، مهم است که از ارسال سیگنال های منفی خودداری کنید.