Take a fresh look at your lifestyle.

تخت جمشید در موزه کالیفرنیا

موزه گتی (getty) در کالیفرنیا در اقدامی جالب به بازسازی تخت جمشید در 2500 سال پیش پرداخته است.

آدرس سایت موزه گتی کالیفرنیا برای دیدن تخت جمشید 2500 سال پیش:

perspolis.getty.edu

تخت جمشید در موزه گتی کالیفرنیا

تخت جمشید یا پرسپولیس بزرگترین بنای خشتی در جهان در دوره هخامنشیان و پادشاهی داریوش ساخته شد. کاخ تخت جمشید توسط اسکندر مقدونی به آتش کشیده شد.

تخت جمشید در نمایشگاه “ایران باستان” موزه گتی ویلا آمریکا

موزه گتی ویلا در لس‌ آنجلس آمریکا از تاریخ 6 آوریل 2022 (17 فروردین) نمایشگاهی با عنوان “ایران‌باستان، جهان کلاسیک” برگزار کرده و در آن اشیاء تاریخی دوران های هخامنشیان و ساسانیان را به نمایش گذاشته است. این اشیا تاریخی از موزه های ایالات متحده آمریکا، اروپا و خاورمیانه، از جمله متروپولیتن، موسسه شرق‌ شناسی شیکاگو، لوور و برلین و همچنین مجموعه‌های خصوصی جمع آوری شده اند.

تردید برخی باستان شناسان نسبت به اصالت اشیا تاریخی این موزه

برخی باستان‌شناسان، پژوهشگران تاریخ و زبان‌شناسان اما با توجه به نامعلوم بودن محل و زمان کشف بعضی از این آثار، از جمله خنجر طلایی هخامنشی در اصالت آن‌ها شبهه وارد کرده‌اند.

سهیل دلشاد ـ پژوهشگر خطوط باستانی ـ در حساب کاربری خود در توئیتر به کتیبه این خنجر اشاره کرده و با خوانش خطوط آن که در سه سطر و به سه خط و زبان فارسی باستان، عیلامی هخامنشی و بابلی هخامنشی است، نوشته است: «این‌که کتیبه چرا به اردشیر اول نسبت داده شده احتمالا به دلیل املای نام اردشیر در نسخه‌های عیلامی و بابلی و تفاوت این املا در کتیبه‌های اردشیر دوم باشد. از همین‌رو هنوز برای اثبات اصالت این اثر تا به دست آمدن نتایج بررسی‌های بیشتر زود است و نیازمند مطالعات دقیق‌تر است.» او همچنین یادآور شده که «غیر از چند استثناء عمده کتیبه‌های کوتاه اردشیر اول به چهار زبان نوشته شده است.»

بعضی از آثار تاریخی که در موزه گتی به نمایش گذاشته شده را در ادامه ببینید:

اشیا تخت جمشید در موزه آمریکا
اشیا تخت جمشید در موزه آمریکا
اشیا تخت جمشید در موزه آمریکا

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.