Take a fresh look at your lifestyle.

آیا بعد از توافق برجام خودرو ارزان می شود؟ تا چند درصد؟

با از سرگیری مذاکرات برجام در وین بازار خودرو به حالت رکود درآمده و حتی زمزمه توافق برجام بر بسیاری از بازارها تاثیر گذاشته آن ها را کاهشی کرده است از این رو فعالان بازار خودرو منتظر کاهش قیمت چشمگیر خودرو پس از نهایی شدن توافق برجام هستند.

کاهش قیمت خودرو پس از توافق برجام

در صورتی که برجام احیا شود و دو طرف گفتگو به توافق برسند به طور قطع قیمت دلار کاهش پیدا می کند (در حال حاضر که نتیجه مذاکرات وین مشخص نیست هم قیمت دلار کاهش پیدا کرده است). کاهش قیمت دلار بر روی قیمت ماشین به خصوص خودروهای خارجی تاثیر زیادی خواهد گذاشت که به عقیده کارشناسان این افت قیمت خودرو پس از مذاکرات برجام به 30 تا 40 درصد نیز ممکن است برسد.

توافق برجام همچنین باعث ارزان شدن خودروهای داخلی می شود اما این تاثیر در مقایسه با کاهش قیمت خودروهای خارجی کمتر خواهد بود و حتی بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که بعد از توافق برجام به دلیل تورم داخلی زیاد قیمت خودروهای داخلی ارزان نخواهد شد.

چیزی که مشخص است پس از احیای برجام کاهش قیمت خودرو حتمی است. پس از نهایی شدن توافق برجام شوک روانی بر همه بازارها وارد شده و قیمت ها را دستخوش تغییر می کند اما معمولا بعد از گذشت زمان این شکاف قیمتی کمی پر می شود.

تاثیر مذاکرات برجام بر قیمت خودرو

هنوز مذاکرات برجام نهایی نشده اما قیمت ها کاهش پیدا کرده اند و قیمت انواع خودرو در بازار داخلی ایران حدود 2 تا 70 میلیون تومان کاهش پیداکرده است.

به گفته سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو، احتمال امضا شدن برجام باعث شده بازار دوباره دچار سکون مطلق شده و افراد دست از معامله بکشند تا ببینند نتیجه مذاکرات چه می‌شود. وی همچنین گفت  اگر مذاکرات به نتیجه برسد، اثر روانی آن سبب می‌شود حداقل در هفته‌های ابتدایی شوک شدیدی در بازار شاهد باشیم. در عین حال نحوه و میزان عرضه خودرو از سوی خودروسازان داخلی نیز می‌تواند بر قیمت‌ها تاثیرگذار باشد.

بعد از برجام کاهش قیمت خودرو تا چه اندازه خواهد بود؟

یک کارشناس صنعت خودرو در این باره گفت: این مسئله تا حد زیادی به کیفیت برجام دارد که دقیقا چه چیزی توافق شده است اگر توافقات موقتی باشد تاثیر چندانی نخواهد گذاشت اما اگر توافق مستند و محکم باشد کاهش قیمتی بین 15 تا 20 درصد و در خودروهای گران قیمت تا 35 الی 40 درصد را شاهد خواهیم بود و این اتفاق به ویژه در خودروهای چینی محسوس تر است و ممکن است تا حدود 50 درصد قیمت آنها افت کند.

قیمت خودرو در بازار تابع متغیرهای دیگر هم هست بنابراین نباید انتظار داشت اگر برجام امضا شود، همه چیز ناگهانی تغییر کند و اصلاح شود.

اگر برجام به نتیجه نرسد چه؟

اگر مذاکرات برجام با شکست مواجه شود باید منتظر بالا رفتن قیمت خودرو باشیم. بازار خودرو حدود 6 ماه است که در رکود به سر میبرد بنابراین با به نتیجه نرسیدن برجام تقاضا برای خرید خودرو به منظور سرمایه گذاری افزایش پیدا کرده و افزایش تقاضا قیمت ها را افزایش خواهد داد.

همچنین بخوانید: نحوه ثبت نام در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.