چرا به کعبه خانه خدا می گویند؟

این مطلب رو با دوستان خود به اشتراک بگذارید

کعبه بنایی است درمسجدالحرام شهر مکه که در دین اسلام جایگاه خاصی دارد و برای تمام مسلمین حریم امن الهی محسوب می شود. برخی روایات اشاره دارد که محل کنونی کعبه اولین جایی بود هنگام سربراوردن خشکی ها که نمایان شد. همه مسلمین به اتفاق به سمت این بنای مکعبی مقدس نماز می خوانند و هر ساله مناسک حج را گرداگرد آن برگزار می کنند. اما چرا به کعبه خانه خدا می گویند؟ مگر خداوند نیازمند جایگاهی مادی است؟ آیا با جسم نبودن خداوند منافات ندارد؟

چرا به کعبه خانه خدا می گویند؟

طبق تحقیقات دینی بدیهی است که کعبه به دست حضرت آدم(ع) ساخته شده است و پس از آن در طوفان زمام حضرت نوح(ع) آسیب دید و در نهایت به وسیله‌ی حضرت ابراهیم(ع) بازسازى شد. با استناد به آیات قرآن، روایات و اسناد تاریخى، کعبه و مکه بهترین نماد از برکات الهى است و محل اجتماع بشر براى عبادت پروردگار جهان، تلقى شده است. حضرت على (ع) در( خطبه ۱۹۲) نهج ‏البلاغه مى‏ فرماید: خداوند تمام مردم را از آدم (ع) تا آخرین نفر با همین سنگ‏ هاى کعبه آزمایش مى ‏کند. امام باقر (ع) فرمود: حضرت آدم و سلیمان و نوح‏ (ع) نیز دور همین کعبه، حج انجام داده ‏اند. و همچنین امام باقر (ع) فرمود: هر میوه‏ اى که در شرق و غرب عالم هست در مکّه یافت مى‏ شود.

چرا به کعبه خانه خدا می گویند؟

دعای نادعلی برای شفای مریض + طریقه ختم دعای نادعلی برای شفای بیمار

آیات قرآن به سادگی پاسخ می دهد که چرا به کعبه خانه خدا می گویند؟

انَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِلْعَالَمِينَ ﴿۹۶﴾
در حقيقت نخستين خانه‏ اى كه براى [عبادت] مردم نهاده شده همان است كه در مكه است و مبارك و براى جهانيان [مايه] هدايت است (۹۶)آل عمران
یکى از ایرادهایی که بنی اسرائیل گرفتند این بود که چرا مسلمانان با توجّه به قدمت بیت‏ المقدّس که هزار سال قبل از میلاد توسط حضرت سلیمان ساخته شده است، آن را کنار گذاشته و کعبه را قبله‏ خود قرار داده ‏اند؟ این آیه در پاسخ آنان است: کعبه از روز نخستین، اوّلین خانه‏ عبادت بوده و قدمت آن بیشتر از هر جاى دیگر است.
وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَأَمْنًا وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى وَعَهِدْنَا إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَنْ طَهِّرَا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ ﴿۱۲۵﴾
(و بخاطر بياوريد) هنگامي را كه خانه كعبه را محل بازگشت و مركز امن و امان براي مردم قرار داديم (و براي تجديد همين خاطره) از مقام ابراهيم نماز گاهي براي خود انتخاب كنيد، و ما به ابراهيم و اسماعيل امر كرديم كه خانه مرا براي طواف كنندگان و مجاوران و ركوع كنندگان و سجده كنندگان پاك و پاكيزه كنيد. (۱۲۵)بقره
قابل اثبات است که خداوند جسم نیست تا نیازمند خانه باشد. کلمه‏ «بیتى» در این آیه همانند «شهراللّه» درباره ماه رمضان است که به منظور کرامت بخشیدن به مکان یا زمانى خاصّ، خداوند آن را به خود منسوب مى‏ کند.
رَبَّنَا إِنِّي أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّيَّتِي بِوَادٍ غَيْرِ ذِي زَرْعٍ عِنْدَ بَيْتِكَ الْمُحَرَّمِ رَبَّنَا لِيُقِيمُوا الصَّلَاةَ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِي إِلَيْهِمْ وَارْزُقْهُمْ مِنَ الثَّمَرَاتِ لَعَلَّهُمْ يَشْكُرُونَ ﴿۳۷﴾
پروردگارا من [يكى از] فرزندانم را در دره‏ اى بى‏ كشت نزد خانه محترم تو سكونت دادم پروردگارا تا نماز را به پا دارند پس دلهاى برخى از مردم را به سوى آنان گرايش ده و آنان را از محصولات [مورد نيازشان] روزى ده باشد كه سپاسگزارى كنند (۳۷)سوره ابراهیم

و هچنین حضرت على‏ (ع) در خطبه‏ قاصعه اینگونه می فرمایند که : اگر کعبه در جاى خوش آب و هوایى بود، مردم براى خدا به زیارت آن نمى ‏رفتند.

نظرات