Take a fresh look at your lifestyle.

علائم ناخن ناسالم که می تواند نشانه بیماری باشد را جدی بگیرید

ناخن های ناسالم چه ویژگی هایی دارند

در سالن‌های زیبایی ما همیشه به فکر زیبایی ناخن‌هایمان هستیم اما این موضوع حائز اهمیت است که به تغییراتی که در بدن ایجاد می‌شوند، توجه کنیم و دلیل آن‌ها را متوجه شویم. بنابراین، این سوال پیش می‌آید که برای دانستن این که ناخن ناسالم داریم یا نه، باید به چه نکاتی توجه کنیم. برخی از شایع ترین علائم ناخن های ناسالم در ادامه آورده شده است.

مشکلات ناخن های دست

مشکلات متفاوتی در رابطه با ناخن دست ها وجود دارد مانند خم شدن ناخن های دست به سمت پایین، پسوریازیس ناخن و …. . برخی مشکلات ناخن دست جدی نیستند و بعد از گذشت زمان برطرف می شوند. اما برخی از علائم ناخن ناسالم به ما می گوید که مشکلی وجود دارد. متن کوتاه زیر را بخوانید تا بدانید. مشکلات ناخن دست نشانه چیست.

همچنین بخوانید: برای تقویت ناخن چه کنیم

پوسته پوسته شدن ناخن

متداول‌ترین دلیل برای پوسته پوسته شدن ناخن، رژیم غذایی ناسالم است و معمولاً دلیل جدی برای این موضوع وجود ندارد. اگر متوجه‌ی پوسته پوسته شدن ناخن پاهایتان شده‌اید، این می‌تواند نشانه‌ای از فقر آهن باشد. شما می‌توانید این مشکل را با مصرف آهن بیشتر در رژیم غذایی خود برطرف کنید. مواد غذایی سرشار از آهن عبارتند از گوشت قرمز، عدس، اسفناج، کینوا و مکمل‌های بیوتین. 

پوسته پوسته شدن ناخن همچنین می‌تواند به دلیل شستن بیش از اندازه‌ی دست‌ها یا پاک کردن لاک ناخن به وجود آید. استفاده‌ی منظم از مرطوب‌کننده‌ها به شما در برطرف کردن این مشکل کمک خواهد کرد. 

رنگ ناخن ناسالم، ناخن‌های زرد

در مقله چرا ناخن زرد می شود درباره علت زرد شدن ناخن ها گفتیم. این مورد از علائم ناخن ناسالم نیز بسیار متداول است و به دلایل متعددی به وجود می‌آید. اول از همه، رنگ زرد ناشی از لاک‌های تیره‌تر ممکن است بر روی ناخن‌ها باقی مانده و باعث زرد شدن رنگ طبیعی ناخن‌ها شده باشد. این اتفاق به خصوص زمانی رخ می‌دهد که از بیس کت (پوشش اولیه) استفاده نکنید. به همین دلیل است که ما بر اهمیت استفاده از پوشش اولیه و پوشش رویی هنگام مانیکور تاکید می‌کنیم.  

ناخن‌های زرد می‌توانند در نتیجه‌ی عفونت ناخن نیز به وجود آیند. در صورتی که عفونت قارچی باشد، آن می‌تواند با بوی بد و پوسته پوسته شدن نیز همراه شود. افراد دیابتی به دلیل تجزیه قند و تاثیر آن بر روی کلاژن ناخن‌ها، عفونت‌های قارچی را بیشتر از دیگران تجربه می‌کنند. اگر نگران این موضوع هستید، توصیه می‌کنیم که به یک متخصص مراجعه کنید اما مصرف مکمل‌هایی از قبیل ویتامین E و روغن درخت چای نیز می‌تواند موثر باشد. 

چند نکته در مورد پیشگیری از عفونت قارچی و باکتریایی ناخن‌ها عبارتند از:

  • کوتاه کردن منظم ناخن‌ها
  • تمیز کردن زیر ناخن‌ها
  • پوشیدن جوراب‌های تمیز
  • انتخاب کفش های مناسب

خطوط سیاه روی ناخن

به وجود آمدن خطوط سیاه بر روی ناخن‌ها می‌تواند به دلیل خونریزی اسپلینتر که ملتهب شدن رگ‌های خونی زیر ناخن است، باشد. آن‌ها همچنین به رنگ قهوه‌ای یا قرمز تیره نیز درمی‌آیند و می‌توانند چندین بار ظاهر شوند. این نوع از ناخن ناسالم معمولاً به دلیل ضربه بر ناخن ایجاد می‌شود. بنابراین، اگر انگشتتان بین در گیر کرده یا بر آن ضربه وارد شده است، خطوط سیاهی بر روی ناخن‌ها ایجاد خواهد شد. خوشبختانه، این مشکل با گذشت زمان و رشد ناخن‌ها برطرف می‌شود. 

در موارد جدی‌تر، ظاهر شدن یک خط سیاه به صورت عمودی بر روی ناخن می‌تواند نشانه‌ای از ملانوما، شکل نادری از سرطان پوست باشد. این خط بسیار ضخیم‌تر از خونریزی اسپلینتر است. برای احتیاط، توصیه می‌کنیم که در صورت ظاهر شدن هرگونه خط سیاهی روی ناخن، به پزشک مراجعه کنید. 

نقاط سفید روی ناخن نشانه چیست

اگر ناخن‌هایتان دارای نقاط سفید هستند، احتمالاً با کمبود نوعی ماده‌ی معدنی در بدن خود مواجه هستید. این می‌تواند به دلیل کمبود روی باشد یا کلسیم. بنابراین، باید میزان مصرف کلسیم و روی رژیم غذایی خود را افزایش دهید. کلسیم به میزان زیادی در لبنیات یافت می‌شود اما اگر وگان یا گیاهخوار هستید، نگران نباشید! شما می‌توانید کلسیم موردنیاز بدن خود را از سبزیجات دارای برگ سبز، آب میوه‌ها و حتی جایگزین‌های شیر از قبیل بادام و شیر سویا تامین کنید. 

برای تامین روی موردنیاز بدن خود می‌توانید گوشت قرمز، نخود، آجیل، غلات سبوس‌دار و محصولات شیر مصرف کنید. همچنین، امکان تامین روی موردنیاز بدن از طریق مکمل‌های روی نیز وجود دارد. دلایل دیگر برای ظاهر شدن نقاط سفید روی ناخن ناسالم می‌تواند واکنش‌های آلرژیک، آسیب وارد شده به ناخن یا عفونت قارچی باشد. 

هلال روی ناخن

اکثر ما، داشتن هلال‌های کمرنگ روی ناخن‌هایمان را تجربه کرده‌ایم. به آن‌ها، هلال ناخن یا ماهک گفته می‌شود و در واقع از واژه‌ی لاتین برای ماه کوچک گرفته شده است. شگفت‌انگیز است! پس اگر هلال ناخن خود را ندیده‌اید، پس حتماً زیر پوستتان پنهان شده است. 

اگر در گذشته آن‌ها را داشته‌اید و دیگر وجود ندارند، ظاهر شدن آن‌ها ممکن است به خاطر افسردگی یا تغذیه نامناسب بوده باشد. تنها دلیل مراجعه به پزشک برای وجود هلال ناخن، قرمز شدن آن‌هاست. در این صورت، ممکن است احساس سرگیجه، اضطراب یا سبک‌سری پیدا کنید. علاوه بر این، کاهش وزن یا تغییر رنگ ناخن‌ها نیز نیاز به بررسی بیشتر پزشک دارند. 

سخن پایانی

نکته‌ی جالب این است که ناخن‌ها می‌توانند ما را از تغییرات در حال انجام در بدنمان مطلع سازند. در صورتی که سوالی در این زمینه دارید، حتماً آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید. مانند همیشه، مانیکور منظم یک روش عالی برای مراقبت از ناخن‌ها به شمار می‌رود. 

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.